וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה לבג"ץ: על הכנסת לדון בפונדקאות להומואים

25.3.2010 / 15:09

המדינה מתנגדת לעתירה שהגישו בני זוג הומואים לאפשר להם להביא ילד לעולם באמצעות פונדקאית. בתשובתה לעתירה נכתב: "החוק מנוסח בלשון ברורה, והניסיון לפרשו כאילו נועד גם לבני זוג חד מיניים הוא מאולץ"

הכרה בזכותם של בני זוג מאותו המין להביא ילדים לעולם באמצעות אם פונדקאית תיצור שינוי חברתי רב-משמעות שמי שראוי שיחליט לגביו היא הכנסת, ולא בית המשפט. כך טוענת המדינה, בתגובה שהוגשה היום (חמישי) לבג"ץ בעתירה שהגישו יואב ארד-פנקס ואיתי פנקס, בני זוג הומוסקסואלים, שביקשו להתיר להם להביא ילד באמצעות פונדקאית.

בעתירה שהוגשה בחודש שעבר ביקשו השניים לחייב את הוועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים במשרד הבריאות, הגוף המוסמך בחוק לאישור הליך פונדקאות, לשקול את בקשתם לפונדקאות ולא לדחות אותם על הסף. זאת בשל האופן שבו מנוסח החוק, שקובע כי פונדקאות מיועדת ל"איש ואישה שהם זוג".

בתגובת המדינה, שהוגשה באמצעות עו"ד דינה זילבר מפרקליטות המדינה, נכתב כי החוק מנוסח בלשון ברורה וחד משמעית, והניסיון לפרשו כאילו נועד גם לבני זוג חד מיניים הוא מאולץ. עוד נטען, שהאישור עצמו לא יספיק לבני הזוג פנקס, מכיוון שהם זקוקים לתרומת ביציות לשם הולדת ילד, והדבר אסור על פי חוק.

מעבר לכך, בתגובה נכתב כי היענות לעתירה תוביל להכרה ישירה בסטטוס של משפחה חד-מינית. "מאחר שהשלכות אלו הינן רבות משמעות, חורגות מהפן המשפטי גרידא ויש להן היבטים פילוסופיים, אתיים, מוסריים, חינוכיים, חברתיים ועוד, הרי שהגוף המתאים יותר להידרש למכלול האמור הוא הכנסת", נכתב בתגובה.

"מאמין שביהמ"ש ימנע האפליה"

עוד נכתב, כי ייתכן שהגיעה השעה לבחון מחדש מוסכמות יסוד דוגמת "טבעיות" מוסד המשפחה כפי שהוא נתפס עד היום בעיני מרבית הציבור, כלומר תא משפחתי שכולל אב, אם וילדים, וזאת בעקבות שינויים חברתיים תרבותיים וטכנולוגיים. אולם המדינה סבורה שאין זה מתפקידו של בית המשפט לקבוע בסוגייה זו. "היענות לעתירה תוביל ליצירה ממש של משפחה חדשה בחסות המשפט, ולא רק הכרה בה", נכתב בתגובה.

בתגובת המדינה נכתב עוד, שקבלת העתירה תוביל גם להרחבה משמעותית של הסדר הפונדקאות, צעד שגם לו תהיה השפעה רחבה ויהיה כרוך במחירים חברתיים לא פשוטים. המדינה מציעה להעביר את הנושא לבחינה של ועדה מקצועית.

איתי פנקס אמר לוואלה! חדשות בתגובה לתשובת המדינה כי "תגובת המדינה משקפת את מה שאנחנו טוענים בעתירה, שהמצב במדינה השתנה ומשפחות מכל מיני סוגים ומשפחות חד מיניות בפרט הן עובדה קיימת שהופכת להיות יותר ויותר נפוצה. אני מאמין שבית המשפט ימנע את האפליה שקיימת היום בתחום הפונדקאות. אנחנו לא מבקשים פריבילגיה או הנחות, פשוט לאפשר לנו לעשות מה שאחרים עושים".

מנכ"לית ארגון "משפחה חדשה", עו"ד אירית רוזנבלום אמרה בתגובה לתשובת המדינה לבג"ץ: "ייתכן וסוף סוף החליטה המדינה שלא לעצום עיניים ולהכיר בשינוי החברתי הכי משמעותי כיום של התא המשפחתי. ייתכן ואנחנו בפתחו של עידן חדש, וסוף סוף תכבד המדינה גם גברים שכל רצונם הוא להיות הורים, ולהבין כי מושג המשפחה רחב יותר מכפי שהיה ואינו נחלתם של מי שהם בעלי נטייה מינית הטרוסקסואלית בלבד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully