וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק: מעקב אחרי משתמטות דתיות

פנחס וולף

22.11.2009 / 16:48

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה הצעת חוק לפיה יוקם מנגנון מעקב אחר בנות שהשתמטו משירות בצה"ל מטעמים דתיים. סגן השר ליצמן איים במשבר קואליציוני. שר החינוך סער: "גם לנו יש נושאים עקרוניים, ושירות בצה"ל הוא אחד מהם"

האם המשבר הקואליציוני הבא יהיה סביב סוגיית גיוסן או אי גיוסן של בנות המצהירות שהן דתיות. ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) הצעת חוק ממשלתית שנועדה להיאבק בהשתמטות של נשים מגיוס לצה"ל מטעמים דתיים. לפי הצעת החוק, יוקם מנגנון שיעקוב אחר בנות שיצהירו על אורח חיים דתי ושוחררו בשל כך משירות חובה בצה"ל. זאת, בעקבות מספר הולך וגדל של צעירות שמסרו הצהרות פיקטיביות ובפועל לא ניהלו אורח חיים דתי. סגן שר הבריאות יעקב ליצמן איים כי אם הצעת החוק תאושר הדבר יוביל למשבר קואליציוני, בתגובה אמר שר החינוך גדעון סער כי "גם לנו יש נושאים עקרוניים ושירות בצה"ל הוא ללא ספק אחד מהם".

אילוסטרציה. שרון בוקוב
ייאלצו להביא אישור מהרב/שרון בוקוב

הצעת החוק שאושרה שונה במעט מהצעת החוק של חברי הכנסת ישראל חסון (קדימה) ומשה מטלון (ישראל ביתנו) הקובעת כי נערות המעוניינות בפטור מצה"ל מטעמי הכרה דתית, יחוייבו להצהיר כי למדו במשך שנתיים לפחות במוסד חינוכי בעל צביון דתי, בשלוש השנים שקדמו להגשת התצהיר ולצרף אישור מהמוסד בו למדו. על פי ההצעה, במקרים שבהם הנערה לא למדה במוסד חינוכי דתי, לפוקד הצבאי תישמר הסמכות להפעלת שיקול דעת להחלטה על מתן פטור לנערה, אם יש טעמים מיוחדים המצדיקים זאת.

ח"כ חסון, הגיב בזעם על החלטת ועדת השרים. לדבריו, "הצעת החוק הממשלתית היא בחזקת תקלה, שהרי לא יתכן שצה"ל יהיה הגוף שיקבע מי היא דתיה ששומרת על כשרות ושבת. יתרה מכך, לא יתכן שצה"ל יתחיל לעקוב אחרי אזרחים באמצעות חברות חקירה פרטיות בחברה שמתיימרת להיות חברה דמוקרטית. אינני מבין מדוע הממשלה מתפתלת מול הצעתי שקובעת כי כל נערה המבקשת פטור משירות תצטרך להוכיח כי למדה במשך שנתיים במוסד חינוכי - דתי. זהו פיתרון הרבה יותר פשוט.

ח"כ משה מטלון (ישראל ביתנו), דווקא בירך על ההחלטה. מטלון אמר כי הוא "מברך את הממשלה על אישור החוק שיקשה על בנות המבקשות להשתמט מהשירות בצה"ל. הגיע הזמן שהמאבק בהשתמטות והשוויון בנשיאה בנטל יתפוס מקום מרכזי בסדר חיינו".

כיום מנהלים מעקבים אחר מספר מצומצם של בנות שהעידו כי הם מנהלות אורח חיים דתי ולעיתים אף שוכרים חברות מעקב כדי להפריך את טענותיהן של הבנות. הצעת החוק הנוכחית תגביר את מספר הבנות שאחריהן ינוהל מעקב על מנת לצמצם את תופעת ההשתמטות מצה"ל מטעמים דתיים בקרב בנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully