וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נקודת האל-חזור לחטיפה

15.6.2014 / 16:52

הפיוס של הפתח עם החמאס הביא חלקים בקהילה הבינלאומית לקבל ארגון טרור כגוף לגיטימי. חטיפת הנערים על ידי התנועה מוכיחה שהעולם נוהג בסטנדרט כפול ומבדיל בין טרור לטרור

כשהוקמה ממשלת פתח-חמאס, בחודש שעבר, מיהרה הקהילה הבינלאומית לקבלה בברכה. לא רק מדינות הליגה הערבית וארגון מדינות האסלאם הרבו בשבחים לממשלה זו, לא רק רוסיה וסין, אלא גם מדינות המערב הידידותיות יותר כלפי ישראל, ואפילו בארצות הברית הסבירו כי ישתפו פעולה עם ממשלת האחדות הפלסטינית. הגדילה לעשות שרת החוץ של האיחוד האירופי, שאמרה כי "האחדות הפלסטינית" תקדם את הסיכוי לשלום.

חטיפת הנערים - כל הכתבות

לפתע נשכחו מעשי הטרור האכזריים של החמאס, הניסיונות הבלתי פוסקים לפגוע באזרחים תמימים, ונשכחה אמנת החמאס הקוראת להשמדת מדינת ישראל. בכך, לא רק שהיה פגם מוסרי וערכי של מתן לגיטימציה לארגון טרור רצחני, ולמדיניותו הקוראת לחיסול האחר, היה בכך גם סטנדרט כפול המבחין בין טרור לטרור, בין טרור של אל-קאעדה וארגוני אסלאם קיצוניים אחרים נגד מטרות מערביות ומוסלמיות או טרור צ'צ'ני נגד רוסים, אותם לא מקבלים ולא משתפים איתן פעולה - לבין טרור חמאסי נגד ישראל, אתו משלימים.

בנוסף, עקרונות הקהילייה הבינלאומית כלפי החמאס, שנוסחו על ידי הקוורטט, נמחקו גם הם, כמו קווים אדומים אחרים שנמחקו לאחרונה במאבק בין הציוויליזציה המערבית בטרור, אלימות ורצח עם. עקרונות הקוורטט התנו הכרה בחמאס רק אם יכיר במדינת ישראל, יתנער מהטרור, ויקיים ההסכמים הקודמים בין ישראל לרשות הפלסטינית. עקרונות אלה היוו עמדה מדינית אסטרטגית מוסרית וחשובה, לא רק במלחמה בטרור החמאסי, אלא גם במאבק בטרור העולמי.

הטרור הצ'צ'ני והחמאסי זהים

אי העמידה על תנאים אלה היא טעות אסטרטגית קשה שרק תיתן רוח גבית לטרור. היא מציגה את הקהילה הבינלאומית כגוף רופף שאינו עומד בעקרונותיו שלו, ואין בו את הכוח הנדרש להגן על עצמו ועל ערכיו. בכך מועבר המסר שהטרור משתלם, דבר שיעודד עוד ועוד טרור וכן הקשחת עמדות של תנועות קיצוניות. מי שחושב שניתן להפריד בין טרור צ'צ'ני, או סלפי לבין טרור החמאס ייווכח מהר מאוד בטעותו.

עתה, שנחטפו שלושת הנערים הישראלים, בני ישיבה מגוש עציון, ניתנת לקהילה הבינלאומית הזדמנות שנייה לתקן את שגיאותיה המוסריות, המדיניות והאסטרטגיות. כעת, נדרשים גינויים מקיר לקיר למעשה החטיפה, הטלת האחריות על הממשלה הפלסטינית, כולל איום בנקיטת צעדים כלכליים ומדיניים נגדה. אך בעיקר, זוהי הזדמנות להתנות את קבלת עקרונות קבלת הקוורטט על ידי החמאס כאפשרות היחידה להכרה ושיתוף פעולה עם ממשלת פתח-חמאס.

לצערנו, עד כה לא נשמעו גינויים, למעט קריאות רפות למדי, ומנהיגים מהשורה הראשונה בעולם מרימים את קולם בצורה חדה וברורה. גם התקשורת הבינלאומית מתעלמת ברובה, ובכך, לא רק שהפלסטינים מקבלים מסר שגוי ומקל, אלא גם ישראל מבינה שוב כי אין עליה אלא לסמוך על עצמה בלבד, דבר שלא יעודד פשרות מצדה בעתיד הקרוב.

הכותב שימש כשגריר ישראל בוושינגטון, חבר כנסת וסגן שר החוץ

לכל הטורים של דני אילון בוואלה! דעות

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully