וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרוץ לנשיאות: נתניהו עמד עם הגב לקיר - והתקפל

29.5.2014 / 0:26

ראש הממשלה הודיע על התמיכה בריבלין לתפקיד הנשיא רק לאחר שנשאר ללא אפשרויות חלופיות. לא רק שלא יהיו לכך השלכות מרחיקות לכת, אלא שבמקום להוביל - נתניהו נגרר. פרשנות

צילום: עומר מירון, עריכה: גדי וינסטוק

צפו במועמדים מגישים את רשימות החתימות ליו"ר כנסת, אתמול

הודעת התמיכה של ראש הממשלה בנימין נתניהו במועמדותו של חבר הכנסת ראובן ריבלין לנשיאות המדינה הייתה צפויה, ועם זאת הפתיעה רבים בליכוד. בשבועות האחרונים נוצר סחף בתוך מפלגת השלטון לכיוון יו"ר הכנסת לשעבר: השרים משה (בוגי) יעלון, ישראל כץ, גלעד ארדן וגדעון סער הביעו בו תמיכה, כמו גם רבים מחברי הכנסת וסגני השרים.

המרוץ לנשיאות - סיקור מיוחד:
נתניהו תומך בריבלין: "מקווה שנעבור ימים טובים יותר"
דוד לוי לא יתמודד לנשיאות: "לא הייתה תמיכה"
הנוק אאוט של ריבלין לבן אליעזר במרוץ לנשיאות

ישיבת ממשלה בגבעת התחמושת, תמונה קבוצתית של חברי הממשלה, מאי 2014. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

אלא שנתניהו היה נחוש לא לוותר. עד שעות הלילה המאוחרות הוא עוד שקל מה לעשות, ואם יש סיכוי להעמיד מועמד חלופי מטעם המפלגה. משאזלו הסיכויים למצוא מועמד אחר, לאחר שהאפשרות להעמיד את אלי ויזל ירדה מהפרק כיוון שאין לו אזרחות ישראלית, החלו היום מגעים להפיכתו של חבר הכנסת מאיר שטרית (התנועה) למועמד מוסכם מטעם סיעות הקואליציה. אלא שסביב השעה 14:00 טרף יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, את הקלפים, והודיע שיתמוך בריבלין. המהלך של בנט הוריד סופית את הרעיון של תמיכה קואליציונית בח"כ שטרית מסדר היום.

השקעה במניה בטוחה

נתניהו נשאר ללא מועמד וללא אפשרויות חלופיות, ונאלץ לתמוך תמיכה כפויה באדם שיחסיו עמו מרים ועכורים מאוד. הצעד של נתניהו גם יכול ללמד משהו על מעמדו בסיעה, וגם על כישוריו הפוליטיים - הוא השקיע ב"מניית ריבלין" אחרי שהיא הגיעה למחיר המקסימלי, כאשר ברור שדרכו לתפקיד סלולה כמעט בוודאות, ונראה כך כמי שנגרר ולא כמי שמוביל.

גם מהודעת התודה הלקונית של ריבלין, שכללה שמונה מילים בלבד, אפשר ללמוד שאהבה גדולה לא תצמח בין השניים האלה. התגובה של ריבלין הייתה כל כך קרה, עד שהוא אפילו לא הזכיר בה את נתניהו בשמו.

הצהרתו של נתניהו התקבלה במשכן בחשדנות גדולה. על פי אחת מתיאוריות הקונספירציה, נתניהו בחר במהלך בידיעה שהוא עשוי לגרום לנזק לריבלין. עם זאת, להודעה הדרמטית של ראש הממשלה לא צפויות להיות השלכות של ממש על המרוץ עצמו, וחשיבותה היא בעצם אמירתה. ריבלין היה המועמד המוביל ממילא, ונתניהו לא צפוי להביא חברי כנסת חדשים לתמוך בו, למעט אולי השר יובל שטייניץ. הנדוניה של נתניהו, בדמות 11 חברי ישראל ביתנו, שהייתה יכולה להכריע את המרוץ בסיבוב הראשון, לא תגיע לכיוון של ריבלין.

מדוע גם החרדים יבחרו בריבלין?

גורמים בסביבת שר החוץ אביגדור ליברמן אמרו היום לוואלה! חדשות כי הוא לא יודיע על תמיכה בריבלין כיוון שהמהלך נעשה ללא תיאום עמו. בעת שחיברו נתניהו וליברמן את סיעותיהם, הם סיכמו כי שר החוץ יתמוך בכל מועמד לנשיאות שיביא ראש הממשלה, הבטחה שעליה חזר ליברמן עשרות פעמים. עושה רושם כי עבור ליברמן, הגבול של ההבטחה עובר בריבלין. הטינה בין השניים הגיעה לשיא אחרי שבקדנציה הקודמת סיכל ריבלין כמה יוזמות חקיקה של ליברמן, ואף הצביע נגדן מכיסא יו"ר הכנסת בניגוד לעמדת הקואליציה. עם חיבור הסיעות התבטא המועמד לנשיאות בחריפות נגד המהלך, ואמר: "אנחנו מפלגה לאומית ליברלית ולא לאומנית- ליברמנית".

ומה יעשו הסיעות החרדיות? על פי אחת הטענות, הצעד של נתניהו ירחיק תומכים מריבלין, כיוון שהחרדים, שכועסים על חוק הגיוס ועל אי צירופם לקואליציה, יעשו הכול כדי להזיק לראש הממשלה. אלא שקשה להאמין שכך יקרה. רבים מחברי הכנסת החרדים שרוצים לתמוך בריבלין, יודעים כי התמיכה של נתניהו היא מהשפה אל החוץ. אם הם בכל זאת רוצים להרגיז את נתניהו, ריבלין זה האיש שבו הם יבחרו.

דליה איציק במעמד הגשת טפסי המועמדות לנשיאות ליו"ר הכנסת, מאי 2014. נועם מושקוביץ
עשויה להגיע לסיבוב השני. דליה איציק, אתמול/נועם מושקוביץ

המועמדים האחרים קיבלו את הבשורה בהפתעה גמורה. כך, למשל, סיפרו אנשים ששוחחו עם דליה איציק דקות לאחר הודעת ראש הממשלה כי היא "נראתה חיוורת כמו סיד". איציק יכולה להתנחם בקולות סיעת ישראל ביתנו, שצפויים להתנקז לעברה ועשויים להביא אותה לסיבוב השני.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

(עדכון ראשון: 20:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully