וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות לנשיאות: ניסיון לפיוס בין ריבלין ונתניהו

20.5.2014 / 19:27

ח"כ חיים כץ פנה ללשכת ראש הממשלה בבקשה לקיים פגישה בין נתניהו וריבלין, זאת אחרי שהאחרון כמעט נואש מהניסיון לזכות בתמיכתו במרוץ לנשיאות. וגם: למה דוד לוי ממשיך לשתוק?

צילום: עומר מירון, עריכה: יאיר דניאל

(יו"ר הכנסת מכריז על מועד הבחירות לנשיאות)

המרוץ לנשיאות נכנס לישורת האחרונה, אחרי שאתמול הודיע יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין שהן יתקיימו ב-10 ביוני. ביממה האחרונה נעשים מאמצים גדולים בתוך הליכוד לקיים פגישה בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ובין המועמד לנשיאות, ראובן ריבלין. חבר הכנסת חיים כץ (הליכוד) המקורב לריבלין, פנה אתמול ללשכת ראש הממשלה בבקשה לקיים בין השניים פגישה, בניסיון אחרון ליישר את ההדורים ביניהם לפני הבחירות לנשיאות. על פי גורמים בליכוד, ריבלין, שנואש מהאפשרות שנתניהו וליברמן יודיעו על תמיכה בו, מעוניין כעת להגיע למצב שבו נתניהו לא יביע תמיכה במועמד אחר לתפקיד.

עוד על הבחירות לנשיאות
מרוץ קצר ואינטנסיבי: הבחירות לנשיאות ייערכו ב-10 ביוני
האם ברק יהיה מועמדו של נתניהו במירוץ לנשיאות?
דעה: המירוץ לנשיאות - מערכה שכל כולה סחי ורפש

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ישיג את תמיכת ראש הממשלה? ראובן ריבלין ובנימין נתניהו/מערכת וואלה!, צילום מסך

איתות נוסף לניסיונות מצד ריבלין לפייס את נתניהו, ניתן היה למצוא במאמר שפרסם הבוקר באתר המכון הישראלי לדמוקרטיה. במאמר התייחס ריבלין בצורה מרומזת לרצונו של נתניהו להוציא מידי הנשיא את הסמכות להחליט מי ירכיב את הממשלה, וכתב: "ההיסטוריה של הפוליטיקה הישראלית מלמדת שתוצאות הבחירות הן המכתיבות מי ירכיב את הממשלה, ויתרה מכך, מי שתפקידה לתת את אמונה או מביעה את אי אמונה בממשלה - היא הכנסת עצמה. רק כאשר הנשיא מקפיד על נייטרליות פוליטית מזהירה, על נקודת המבט הממלכתית שבשמה ולשמה הוא נבחר, אמירותיו ופעולותיו הן בעלות השפעה".

"קוראים לנתניהו לתמוך בריבלין בפומבי"

בהמשך גם רמז ריבלין, כי אם ייבחר לתפקיד, לא יחפש עימותים עם נתניהו: "חובתה, ולא רק זכותה של הממשלה הנבחרת למשול, היא המחייבת אותו (את הנשיא, ע"נ) לתת את הגיבוי ההולם לממשלה בכל הכרעותיה, החברתיות והמדיניות, גם כאשר עמדתו האישית אינה עולה בקנה אחד עימהן".

יצוין כי רבים מחברי מרכז הליכוד חתמו לאחרונה על עצומה הקוראת לראש הממשלה לתמוך בריבלין. מי שיזם את העצומה הוא יו"ר סניף הליכוד בבאר שבע, שמעון בוקר. "אנחנו אוהבים ומעריכים את ראש הממשלה, אבל קוראים לו לתמוך בריבלין בפומבי", אמר בוקר. לדבריו, "ריבלין אומנם הוא איש ליכוד, אבל כיושב ראש הכנסת הוא ייצג בכבוד ובגאווה את כל חברי הכנסת משמאל ומימין, יהודים וערבים כאחד. הוא האיש המתאים".

בלשכת כץ אישרו כי נעשתה פניה אל נתניהו. בלשכת ריבלין סירבו להגיב, אך הפנו לדברים שאמר בריאיון לפני שבוע, מהם השתמע שישמח לפגוש את נתניהו. מלשכת ראש המשלה לא נמסרה התייחסות.

יושב על הגדר

במקביל, גם השר סילבן שלום לא ויתר על שאיפתו להתמנות לתפקיד. שר האנרגיה והמים ממתין לתשובת נתניהו האם יסכים לתמוך בו, גם אם לא בפומבי, ובעיקר האם יסכים להעניק לו את קולותיהם של 11 חברי סיעת ישראל ביתנו. על פי סיכום בין נתניהו וליברמן, האחרון התחייב לתמוך בכל מועמד שראש הממשלה יבקש.

אם שלום יחליט שלא להיכנס למרוץ, עשוי שר החוץ לשעבר, דוד לוי, להודיע על התמודדות. מי שמרכז עבור לוי את המאמצים בגזרה הפוליטית הוא ראש עיריית מודיעין, חיים ביבס, הנחשב לבעל השפעה רבה בליכוד, ויחסיו עם נתניהו טובים מאוד. שמו של דוד לוי עלה פעמים רבות במהלך המרוץ כמי שעשוי להתמודד לתפקיד, אולם הוא עצמו שמר עד כה על מרחק מאור הזרקורים. עושה רושם שכניסה אפשרית למרוץ של לוי, בדיוק כמו כניסה אפשרית של סילבן שלום, תתאפשר רק אם נתניהו יחליט שהוא תומך באחד מהם.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully