וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן: נתמוך בדחיית הבחירות בתמורה למשטר נשיאותי

12.5.2014 / 16:09

ישראל ביתנו עשויה לגבות את היוזמה לדחות את הבחירות לנשיאות בחצי שנה, בתנאים מסוימים. לוואלה! חדשות נודע שנתניהו שוקל להביא את העניין לאישור הממשלה כבר ביום ראשון

צילום: מור שאולי, עומר מירון, לע"מ, רויטרס; עריכה: טל רזניק; קריינות: אביב אברמוביץ'

סיעת ישראל ביתנו נוטה לתמוך ביוזמתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לדחות את הבחירות לנשיאות בחצי שנה, תוך שינוי סמכויות הנשיא. חברי ישראל ביתנו והיו"ר, שר החוץ אביגדור ליברמן, הסכימו כי אם ההצעה לדחות את מועד הבחירות לנשיאות תתבסס על הרעיון לכינון משטר נשיאותי, ותכלול בתוכה מרכיבים שיקדמו את הרעיון, הם יגבו אותה. בכך גברו הסיכויים במעט שההצעה של נתניהו תעבור בהצבעה בממשלה.

גורמים הבקיאים בפרטי ההצעה אמרו לוואלה! חדשות כי נתניהו שוקל להביא את היוזמה לאישור הממשלה כבר בישיבתה הקרובה, ביום ראשון.

עוד בנושא דחיית הבחירות
גורם בלשכת נתניהו: "מה זה כבר חצי שנה לנשיאות?"
בנט לא פוסל את יוזמת נתניהו
דעה: מי בכלל צריך נשיא מדינה?

שלושת ראשי הסיעות האחרות בקואליציה - נפתלי בנט, ציפי לבני ויאיר לפיד - סירבו בפתח ישיבת סיעתם להתייחס ליוזמה, אך איש מהם לא הביע התנגדות לה. לבני הייתה המפורטת מכולם, והיא אמרה בישיבת סיעתה: "היו פניות, לא נתתי את הסכמתי, והבהרתי שהחלטה כזו, בסוגיה הזו ובעת הזאת, תתקבל רק לאחר דיון בסיעה. אם יהיה משהו מעשי וקונקרטי, נתכנס ונקבע עמדה". לבני, שיזמה כבר בעבר חקיקה לשינוי שיטת הממשל ולרפורמה במוסד הנשיאות, רמזה על עמדתה: "כולנו תומכים בשינוי שיטת הממשל כך שראש הסיעה הגדולה יהיה ראש הממשלה. צריך להפסיק את מצעד הסחטנות אצל הנשיא".

חרף העובדה שאף אחד מראשי סיעות הקואליציה לא הביע התנגדות ליוזמה, סיכוייה לעבור עדיין לא נחשבים גבוהים, זאת בשל התנגדותם הצפויה של כמה מחברי הקואליציה, ביניהם רובי ריבלין, גדעון סער, חיים כץ וחברי כנסת נוספים התומכים במועמדותו של ריבלין ומתנגדים ליוזמת נתניהו. מכיוון שמדובר בשינוי של חוק יסוד, דרושים 61 חברי כנסת שיתמכו בהצעה, דבר שנכון לעכשיו סיכוייו מוטלים בספק.

תכנית נתניהו: חצי שנה בלי נשיא - סמכויותיו יצומצמו. לשכת העיתונות הממשלתית
היוזמה לדחיית הבחירות תובא לממשלה בשבוע הבא. נשיא המדינה שמעון פרס וראש הממשלה בנימין נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית

הנשיא שמעון פרס, שצפוי לפנות את כיסאו בשבועות הקרובים, התייחס ליוזמה של נתניהו אך ברמז דק. במהלך ביקורו בנורבגיה אמר הנשיא כי "ברוב המדינות הדמוקרטיות יש נשיא, ויש ראש ממשלה, ויש לכך סיבה". פרס התייחס גם לאפשרות שכהונתו תוארך, ואמר: "אין בכוונתי להאריך את תקופת כהונתי כנשיא. נבחרתי לשבע שנים וראוי שאשלים את כהונתי כפי שנקבעה בחוק".

"דיל פוליטי מסריח של משטר נשיאותי נוסח פוטין"

יו"ר מרצ, זהבה גלאון אמרה בתגובה לעמדת ליברמן כי הוא מוכן לשנות את כללי המשחק, תוך כדי המשחק, "תמורת דיל פוליטי מסריח של משטר נשיאותי נוסח פוטין". לדבריה, "הדיל שליברמן מוכן ללכת עליו עלול לחזק עוד יותר את כוחו של ראש הממשלה מול סיעות הכנסת ולהחריף את סכנת עריצות הרוב ופגיעה בזכויות אדם. גם כך ראש הממשלה מרכז בידיו עוצמה חזקה מדי". היא הוסיפה: "במקום להחליף את שיטת הממשל צריך להחליף את המושלים ולשריין בחקיקה מגילת זכויות אדם".

לעמדתה הצטרף גם יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי, שהצהיר כי מפלגתו תתנגד לדחיית הבחירות. "המרוץ התחיל ואי אפשר להפסיק אותו. לא נתמוך בשום יוזמה לדחות את הבחירות", אמר. דרעי התייחס לתמיכה שתעניק מפלגתו למועמד לנשיאות, ואמר: "כשתהיה רשימת מועמדים, נגבש החלטה לאחר שנשמע את דעתה של מועצת החכמים".

אתמול אמרו גורמים בסביבת נתניהו כי הוא שוקל לדחות את הבחירות לנשיאות בחצי שנה, ובמהלכה יכהן יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, כממלא מקום הנשיא. במהלך התקופה יתוקן חוק יסוד: הנשיא, כך שתישלל ממנו הזכות להחליט מי מראשי הסיעת ירכיב את הממשלה. הצעה זו עולה בקנה אחד עם כמה הצעות דומות שהציעו בעבר לבני ולפיד, לפיה ראש המפלגה הגדולה ביותר יהיה ראש הממשלה באופן אוטומטי. גורמים בקואליציה, בעיקר במפלגת הליכוד, הביעו התנגדות ליוזמה והעריכו כי ההיתכנות לה נמוכה. אלא שדווקא ישיבות הסיעות השונות היום בצהריים יכולות ללמד כי בהיעדר התנגדות מצד איש מראשי הסיעות בקואליציה, היוזמה עדיין על השולחן.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully