וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האופוזיציה החרימה, הקואליציה אישרה את חוק הגיוס

12.3.2014 / 9:48

התיקון לחוק שירות ביטחון, שלפיו 74% מהחרדים יתגייסו, עבר ברוב של 65 מול מתנגד אחד. השר פרי: "תחילתו של שינוי היסטורי". ח"כ גפני: יום שחור למדינה, לא נסלח לנתניהו

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת

חוק הגיוס עבר הבוקר (רביעי) במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. חברי האופוזיציה החרימו גם היום את הדיונים ולא השתתפו בהצבעה. "חוק שירות ביטחון", שתיקונו נועד לגייס את בחורי הישיבות, עבר ברוב של 65, עם מתנגד אחד וללא נמנעים. חוק שירות לאומי אזרחי עבר ברוב של 67 בעד ומתנגד אחד. אתמול הודיע חבר הכנסת יוני שטבון מהבית היהודי הודיע כי אף שהוא חבר בקואליציה, הוא יתנגד לחוק הגיוס. בתגובה הודיעו בסיעתו כי שטבון יודח מתפקידיו בסיעה כמו סגן יו"ר הכנסת וחברות בוועדות אם יצביע נגד החוק.

עוד על חבילת החוקים של הקואליציה:
מרד בקואליציה, ועורר זעם: "לא ראוי ובלתי נסבל"
דיון בחוק הגיוס, האופוזיציה בישיבה אלטרנטיבית
חוק המשילות עבר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית

הצבעה על חוק הגיוס בכנסת, מרץ 2014. יואב דודקביץ'
שר האוצר ויו"ר "יש עתיד" לפיד, הבוקר במליאה/יואב דודקביץ'

ח"כ איילת שקד (הבית היהודי), שעמדה בראש הוועדה הפרלמנטרית לשוויון בנטל שגיבשה את הצעה החוק, נאמה הבוקר במליאה ואמרה כי "המטרה שלנו הוא שהציבור החרדי יעמוד ביעדים". לדבריה, "אף אחד לא רוצה להגיע למצב שלא יעמדו ביעדים, ולכן אלעזר שטרן הציע שכל בחור מתחת גיל 20 שיתגייס לגיוס קרבי ייחשב כאחד וחצי ביעדים. זאת על מנת לעודד את החרדים להתגייס לקרבים ולעזור לציבור לעמוד ביעדים".

לדברי שקד, "בוועדה היה רוב מוחלט וברור להשארתו של השירות האזרחי לנצח, בתנאי שהשירות האזרחי יהווה תחליף ראוי לשירות הצבאי. עד שנת 2019 הממשלה צריכה להציג מתווה של שירות אזרחי-ביטחוני שיהווה תחליף ראוי לשירות הצבאי. גם אם החוק לא שוויוני ופוגע בערך השוויון, אני מאמינה כי החוק הזה יעמוד במבחן בג"ץ מכיוון שהוא נעשה בתכלית ראויה", הוסיפה שקד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
הצבעה על חוק הגיוס בכנסת, מרץ 2014. יואב דודקביץ'
"התכלית ראויה". ח"כ שקד במליאה/יואב דודקביץ'

שר המדע יעקב פרי, שעמד בראש ועדת השרים לגיבוש החוק, בירך במליאת הכנסת עם אישור החוק ואמר: "אין לי ספק כי יום זה הוא תחילתו של שינוי היסטורי והשינוי הטמון בחוק הזה מתחיל, כבר מחר בבוקר. החל ממחר יוצבו יעדים כמותיים וקשיחים לשירותם של החרדים בשירות".

פרי הדגיש כי הסנקציות הכלכליות יחולו כבר בתקופת הביניים: "החל ממחר, אי-עמידה ביעדים תגרור קיצוץ בתקציבי הישיבות הרלוונטיות. החל ממחר יצטרפו עשרות אלפי חרדים לשוק העבודה, יצאו ממעגל העוני וייקחו חלק פעיל בכלכלתה של מדינת ישראל. החל ממחר האחריות החוקית על גיוס בני הישיבות תושת גם על ראשי הישיבות. השינוי מתחיל מחר, והוא צפוי לשנות את פני החברה הישראלית ללא היכר".

"החוק הוא אינו מאמר דעה, אינו סיסמה ואינו כותרת בעיתוני סוף השבוע. הוא נועד להתחיל שינוי היסטורי בחברה הישראלית וחברה החרדית. החוק שמונח היום בפניכם הוא תוצר של עבודה אחראית והבנת כלל השיקולים וההשלכות. האחריות אינה מסתיימת היום, באישורו הסופי של החוק על ידי הכנסת – היא רק מתחילה את דרכה. ועדת השרים בראשותי תשמש ועדת מעקב ליישום החוק – שם המבחן שלנו".

הצבעה על חוק הגיוס בכנסת, מרץ 2014. יואב דודקביץ'
"אין כאן מלחמת דת". השר פירון עם לפיד ושר הרווחה מאיר כהן/יואב דודקביץ'

שר החינוך שי פירון עלה גם הוא לדוכן, וביקש "לשאת את הנאום כחבר כנסת ביש עתיד וכמי שכיהן כראש ישיבה במשך יותר מ-17 שנים". פירון אמר כי "אין כאן מלחמת דת – לראשונה ייכתב בספר החוקים של מדינת ישראל כי מתמידים בלימוד התורה פטורים משירות צבאי. תורתו-אומנתו שמור ליחידי סגולה והחקיקה תעגן זאת בחוק. המדינה היא האחראית המרכזית לשיקום עולם הישיבות החדש. כשר החינוך אני יודע את תקציב הישיבות, ומדובר בתקציב גדול מאוד. אני רואה ברכה גדולה בצמיחת לימודי התורה בישראל, אך היכן הכרת התודה?", תהה. שר החינוך הוסיף כי "השירות הצבאי והאזרחי הם סמל של הלאומיות והציונות. אי אפשר להשתמש במעטה של למידת תורה לפטור משירות צבאי. בשם הדורות הבאים, אסור לנו לוותר".

מנגד, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר לאחר אישור התיקון לחוק כי "מדינת ישראל איבדה היום את הזכות להיקרא מדינה יהודית ואיבדה את היכולת להיקרא מדינה דמוקרטית". לדברי גפני, "הציבור החרדי לא ישכח ולא יסלח לנתניהו ושותפיו על שעוללו ברגל גסה לציבור החרדי, לפגיעה הפומבית בלומדי התורה ולמרקם העדין שבין הציבורים השונים בישראל. זהו יום שחור למדינה ולממשלה הרעה הזאת ואף בחור ישיבה לא יתגייס לצבא. לא היום ולא בעתיד".

ההצבעה על חוק שירות לאומי אזרחי בכנסת, מרץ 2014. יואב דודקביץ'
ללא האופוזיציה. מליאת הכנסת, הבוקר/יואב דודקביץ'

חוק הגיוס הוא חוק הדגל של "יש עתיד". במסגרת החוק, שנשען על מסקנות ועדת פרי, החל משנת 2017 יצטרכו להתגייס כ-74% מבחורי הישיבות, שהם כ-5,200 חרדים, בכל שנתון. אם האוכלוסייה החרדית לא תעמוד ביעדי הגיוס שנקבעו בחוק, תחול חובת שירות על כלל האוכלוסייה החרדית בדומה לזו החילונית, ומי שישתמט משירות יהיה חשוף לסנקציות פליליות כגון מאסר.

אחרי שהכנסת העבירה אתמול את חוק המשילות, והיום גם את חוק הגיוס, נותר לחבילת החוקים רק חוק יסוד: משאל עם, שאותו רוצה הקואליציה להספיק להעביר עד צאת הכנסת לפגרת החורף בעוד כשבועיים. סיעות האופוזיציה מוחות על כוונת הממשלה להעביר את החוקים כ"מקשה אחת", והחליטו להחרים את הדיונים ואת ההצבעות בשלושת החוקים.

כחלק מהמחאה, עורכים חברי האופוזיציה ישיבה אלטרנטיבית באולם אחר במשכן, במקביל לדיונים במליאה. "לא רצינו להגיע למצב הזה, אבל הוא נכפה עלינו בגלל אטימות חושים של האופוזיציה. זה ממש לא משהו ילדותי. אנו עוסקים כאן בציפור הנפש של הדמוקרטיה הישראלית. זה הוויכוח, זה מהותו של פרלמנט. בסוף יש כללי משחק אותם רמסו ודרסו ברגל גסה", אמר יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג בפתח הדיון האלטרנטיבי בחוק המשילות אתמול.

לפניות לכתב: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully