וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיון בחוק הגיוס, האופוזיציה בישיבה אלטרנטיבית

11.3.2014 / 13:05

יום הדיונים בכנסת בחוק הקובע בין היתר סנקציות פליליות על חרדים שמשתמטים משירות צבאי יוצא לדרך. במקביל, חברי האופוזיציה, המחרימים את הדיון, בישיבה באולם אחר במשכן

חלק ב' במרתון הדיונים בכנסת יוצא לדרך: לאחר יום של דיונים בחוק המשילות והעברת החוק המליאה, חברי הכנסת דנים היום (שלישי) בחוק אחר השנוי במחלוקת – חוק שירות ביטחון, המכונה חוק הגיוס. הדיונים צפויים להימשך כל היום, ומחר תיערך הצבעה על החוק בקריאה שנייה ושלישית.

עוד על חוק הגיוס:
30% מהיהודים בישראל: מאוחר מדי לגייס חרדים
מרד בבית היהודי נגד חוק הגיוס: "שיטה טוטליטרית"
החרדים זועמים: "סנקציות הפליליות - הכרזת מלחמה"

שידור ישיר ממליאת הכנסת:

LIVE

ח"כ שקד (הבית היהודי), שעמדה בראש הוועדה לשוויון בנטל, שגיבשה את הצעה החוק, פתחה את הדיון וציינה כי מטרת החוק היא לפתח ולהעצים תהליכים שכבר החלו ו"להביא לכך שלצד לומדי התורה, נראה חרדים המפרנסים את עצמם ואת משפחותיהם בכבוד, ואשר תורמים לכלל החברה בישראל בנטל התורה, בנטל ההגנה ובנטל העבודה".

לדבריה, הצלחת החוק תלויה בשלושה גורמים: הנהגת הציבור החרדי, צה"ל ושר הביטחון ושר הכלכלה נפתלי בנט. "אחת המטרות המרכזיות של החוק היא לעודד יציאה של גברים חרדים לעבודה. אין סיבה שילדים חרדים יחיו בתנאי עוני ודלות. המדינה צריכה להשקיע כל מה שניתן על מנת לעודדם להשתלב בעבודה", הוסיפה שקד.

שקד סיכמה ואמרה: "הצעת החוק המונחת בפניכם מבקשת לעגן הסדר השואף לחלוקה שוויונית יותר של ההשתתפות בשירות הצבאי ובשוק העבודה מצד אחד, אך מכיר בזכותה של החברה החרדית לשמר את אורח החיים הייחודי שלה מצד שני. אין כאן מקסם שווא של שוויון בנטל, כי אם צמצום אי השוויון".

מליאת חוק שירות ביטחון, מרץ 2014. נועם מושקוביץ
"סיבה שילדים חרדים יחיו בתנאי עוני ודלות". ח"כ שקד בדיון על חוק הגיוס/נועם מושקוביץ

חוק הגיוס הוא חוק הדגל של "יש עתיד". במסגרת החוק, שנשען על מסקנות ועדת פרי, החל משנת 2017 יצטרכו להתגייס כ-74% מבחורי הישיבות, שהם כ-5,200 חרדים, בכל שנתון. אם האוכלוסייה החרדית לא תעמוד ביעדי הגיוס שנקבעו בחוק, תחול חובת שירות על כלל האוכלוסייה החרדית בדומה לזו החילונית, ומי שישתמט משירות יהיה חשוף לסנקציות פליליות כגון מאסר.

העברת החוק היא חלק מחבילה של שלושה חוקים, יחד עם חוק המשילות וחוק יסוד: משאל עם, שאותן יש לקואליציה עניין להעביר עד צאת הכנסת לפגרת החורף בעוד כשבועיים. סיעות האופוזיציה מוחות על כוונת הממשלה להעביר את החוקים כ"מקשה אחת", והחליטו להחרים את הדיונים ואת ההצבעות בשלושת החוקים.

כחלק מהמחאה, עורכים חברי האופוזיציה ישיבה אלטרנטיבית באולם אחר במשכן, במקביל לדיונים במליאה. "לא רצינו להגיע למצב הזה, אבל הוא נכפה עלינו בגלל אטימות חושים של האופוזיציה. זה ממש לא משהו ילדותי. אנו עוסקים כאן בציפור הנפש של הדמוקרטיה הישראלית. זה הוויכוח, זה מהותו של פרלמנט. בסוף יש כללי משחק אותם רמסו ודרסו ברגל גסה", אמר יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג בפתח הדיון האלטרנטיבי בחוק המשילות אתמול.

הצבעה על חוק המשילות בכנסת, מרץ 2014. נועם מושקוביץ
הח"כים מצביעים על חוק המשילות, הבוקר/נועם מושקוביץ

חוק הגיוס עורר סערה בקרב הציבור החרדי. בשבוע שעבר השתתפו כ-300 אלף חרדים בעצרת ההמונים נגד החוק בירושלים. "כל האשמה היא על נתניהו. יזכרו לו את ההחלטה האומללה והאכזרית הזו של הפיכת לומדי התורה לעבריינים", אמר במשדר וואלה! חדשות הרב והעיתונאי בני רבינוביץ', ממארגני העצרת, שהבטיח כי אף חרדי לא ייכנס לכלא. "כשאתה בא להכריז על למידת תורה כעבריינות בא הציבור ואומר: 'עד כאן'. מול חילול השם בא ציבור ענק לקדש שם שמיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully