וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו בוועידת איפא"ק: "מוכן להגיע לשלום היסטורי"

בנאומו בוועידת השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון קרא ראש הממשלה לאבו מאזן להכיר במדינה יהודית "בלי תירוצים ובלי עיכובים". על איראן אמר: "עלינו למנוע מהם נשק גרעיני"

צילום: AIPAC, עריכה: מיכאל ברגמן

ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר אחר הצהריים (שלישי) כי הוא מוכן להגיע לשלום היסטורי עם הפלסטינים וקרא ליו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, להכיר במדינה היהודית. "כשתעשה את זה, תשלח מסר לעמך שבעוד שיש לנו מחלוקת טריטוריאלית, זכות העם היהודי למדינה משלו לא שנויה במחלוקת", אמר נתניהו. "בלי תירוצים, בלי עיכובים - זה הזמן".

עוד בנושא פוליטיקה וממשל:
ג'ון קרי בוועידת איפא"ק: "נעמיד את איראן למבחן"
אובמה נועד עם נתניהו: "מחויב לפתרון שתי המדינות"
שיא של 4 שנים: זינוק של 123% בבנייה בהתנחלויות

בדברים שנשא בוועידת איפא"ק בוושינגטון, הסביר ראש הממשלה: "שלום יהיה טוב בשבילנו, שלום יהיה טוב לפלסטינים, אבל שלום יפתח גם אפשרויות לקשרים רשמיים בין ישראל לבין מדינות מובילות בעולם הערבי. מנהיגים ערבים רבים, והאמינו לי זו עובדה, כבר מבינים שישראל אינה אויב. שלום עם הפלסטינים יהפוך את היחסים איתם ועם מדינות ערב אחרות ליחסים פתוחים ומשגשגים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בכנס איפא"ק. מרץ 2014. AP
"הגיע הזמן שהפלסטינים יפסיקו להתכחש להיסטוריה". נתניהו בוועידה/AP

נתניהו סיפר כי הוא ושר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, "עובדים יום וליל על מנת להשיג הסכם שלום שיבטיח את הביטחון והצרכים של ישראל והפלסטינים". לדבריו, "הגיע הזמן שהפלסטינים יפסיקו להתכחש להיסטוריה. כפי שישראל מוכנה לקבל את פלסטין כמדינת הפלסטינים, כך הם צריכים לקבל את ישראל כמדינת היהודים. הפלסטינים צריכים להפסיק לפנטז על שיבת הפליטים. רק אז נדע שאנחנו לקראת הסכם".

הוא הסביר כי יכול להיות שייקח זמן רב עד שכל אוכלוסיית הפלסטינים תקבל את ישראל כמדינת העם היהודי, וכן לדבריו "ישראל צריכה כוחות ביטחון כדי שיאבטחו את השלום. לא נוכל להיות ערבים לביטחון ישראל עם חלומותינו ותקוונותינו. תמיד צריך לשאוף לטוב ביותר, אבל במזרח התיכון להתכונן לנורא מכל". הוא שלל את הצעתו של אבו מאזן, בדבר האפשרות שכוחות נאט"ו יאבטחו את האזור: "כוחות ביטחון בינלאומיים נשלחו ללבנון ולעזה. זה לא מנע את בעיות הביטחון. העבר הוכיח שכוחות שמירת שלום בינלאומיים שומרים על השלום, אבל כשהם נתונים להתקפה תמידית – הם עוזבים. לכן, רק צה"ל יכול לאבטח את ישראל".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי נועד עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. רמאללה, 12 בדצמבר 2013. רויטרס
אבו מאזן וג'ון קרי ברמאללה, דצמבר 2013/רויטרס

הוא התייחס לקריאות לחרמות על ישראל בעקבות המשך הבנייה בהתנחלויות. "להבדיל מהמחרימים את ישראל, אותם צריך להחרים, יש לשבח את אלה שלא מחרימים - כמו את סקרלט ג'והנסון", הודה ראש הממשלה לשחקנית-דוגמנית שלא נכנעה ללחץ להפסיק את השתתפותה בקמפיין של חברת "סודה סטרים". "סקרלט יקירתי, יש לי חדשות בשבילך - frankly my dear, i do give a damn!", קינח נתניהו במשפט מתוך הסרט "חלף עם הרוח", עם שינוי קל.

"יש להגביר את הלחץ על איראן"

נתניהו שב והזהיר מפני האפשרות שאיראן תצליח לייצר נשק גרעיני. "עלינו למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני - אבל גם למנוע מהם להגיע ליכולת לייצר את הנשק הגרעיני", אמר נתניהו. "צריך לגרום לאיראן להיפטר מצנטריפוגות, להיפטר מהאורניום המועשר לרמה גבוהה שכבר צברה. אם נאפשר למדינת הטרור הזאת להשיג נשק גרעיני, איך נוכל לצפות שמדינה אחרת לא תעשיר אורניום? זה יפתח תיבת פנדורה של העשרת אורניום והפצת נשק גרעיני בכל העולם. אסור שזה יקרה. ונוודא שזה לא קורה".

ראש הממשלה התייחס למשא ומתן בין המערב לבין איראן. "ודאי שאני רוצה שהפיתרון הדיפלומטי יעבוד", אמר, "הרי אין מדינה שיותר צריכה פתרון לתכנית הגרעין האיראנית. אבל האיום האיראני לא יופסק על ידי כל הסכם - אלא רק הסכם שיוודא שאיראן מפרקת לחלוטין את יכולותיה לפתח נשק גרעיני. אתם יודעים איך תגיעו להישג כזה? לא על ידי הסרת לחץ אלא על ידי תוספת לחץ. לחץ זה מה שהביא את איראן לשולחן המשא ומתן, ורק עוד לחץ יגרום להם לוותר על תכנית הנשק הגרעיני. ככל שיהיה יותר לחץ על איראן, כך פוחת הסיכוי שתפרוץ מלחמה".

קו אדום חדש

בנאומו התייחס ראש הממשלה גם לסיוע ההומניטרי שמעניקה ישראל לפצועים ממלחמת האזרחים בסוריה. "באתי לכאן כדי לסמן קו ברור. אתם יודעים שאני אוהב לצייר קווים. בייחוד קווים אדומים", התלוצץ בהתייחסו לציור שצייר בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם ב-2012, "אבל הקו שאני רוצה לצייר היום הוא קו בין חיים ומוות, בין נכון ושגוי, בין ברכות עתיד מבריק לקללות העבר הנורא. לפני שבועיים ביקרתי בבית חולים שדה ישראלי ברמת הגולן, שהוקם לא עבור ישראלים, אלא עבור פצועים סורים".

הוא סיפר כי עד כה טיפלה ישראל בלמעלה מאלף פצועים סורים. "בביקורי שם פגשתי שני פצועים, אב ובנו שנפצע באופן חמור, ימים לאחר שאשתו ובתו מתו לאחר שפצצה איראנית שהטיל מטוס של אסד הרגה אותם", תיאר נתניהו. "האב החזיק את ילדו הקטן, ורופאים ישראלים התקשו להציל את חיי הילד. שמעתי ממנו ומהפצועים האחרים את אותו הסיפור: 'כל השנים הללו אסד שיקר לנו. הוא אמר לנו שאיראן היא חברתנו וישראל היא האויבת שלנו. אבל איראן הורגת אותנו, וישראל מצילה אותנו'".

ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית חולים שדה של צה"ל לטיפול בפצועים מסוריה, פברואר 2014. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
"איראן הורגת אותנו, וישראל - ישראל מצילה אותנו". נתניהו מבקר פצועים סורים, בחודש שעבר/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

לדבריו, הגבול בין ישראל לסוריה הוא "הגבול בין אכפתיות ואכזריות. בצד אחד - ישראל, מבודדת בשל הערכים שלנו. פלסטינים מגיעים אלינו לבתי החולים למרות הטרור מעזה, שהורגת אלפי ישראלים. מהצד השני – מבצר של טרור. איראן, אסד, אל-קאעדה ואחרים. האם אי פעם שמעתם על בתי חולים של סוריה שנשלחו למקומות בעולם? שמעתם על משלחות של איראן? פספסתם את המזכר הזה? אתם יודעים למה לא שמעתם על זה? כי הדבר היחיד שאיראן שולחת לחו"ל זה פצצות במטרה לרצוח חפים מפשע. האיראנים עושים בחו"ל מה שהם עושים לעצמם – רוצחים מאות מהאסירים הפוליטים שלהם, מדכאים מיליונים".

עוד הוסיף כי ההבדל בין ישראל לבין אויבותיה ניכר בדבריו של חסן נסראללה: "הוא אמר את זה: איראן וחיזבאללה אוהבות מוות וישראל אוהבת חיים. זו הסיבה שחיזבאללה ואיראן תנצחנה, וישראל תפסיד. הוא צדק בחלק הראשון – אבל הוא טועה לחלוטין בחלק השני. אנחנו ננצח בגלל שאנחנו אוהבים את החיים".

קרי בוועידת איפא"ק: "נעמיד את איראן למבחן"

הלילה דיבר בוועידת השדולה הפרו-ישראלית שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, לפני צאתו לקייב, והתייחס בהרחבה להסכם הגרעין עם איראן. "לא מדובר בלסמוך על איראן, אלא להעמיד אותה למבחן", אמר קרי לקול תשואות הקהל, שהורכב ממנהיגי ארגונים יהודיים וקהילות בארצות הברית. "אתם יכולים להיות בטוחים – אם איראן נכשלת במבחן הזה, אמריקה לא תכשיל את ישראל. לא הורדנו שום אופציות מהשולחן. כרגע, סנקציות חמורות ודיפלומטיה חזקה כבר הופכות את ישראל ואמריקה לבטוחות יותר".

פגישת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם הנשיא האמריקני, ברק אובמה, בבית הלבן, וושינגטון, פברואר 2014. אבי אוחיון לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו ואובמה בבית הלבן, אמש/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון לע"מ

קרי הבטיח כי ממשלו יחתום על הסכם הקבע עם איראן רק לאחר שיוודא כי איראן לא תוכל להשיג נשק גרעיני וכי תכנית הגרעין שלה תישאר למטרות שלום בלבד. קרי הבהיר כי חשוב להבטיח מצב בו "אם איראן מנסה להשיג פצצה - נדע שיש לנו זמן לפעול".

לגבי תהליך השלום בין ישראל לבין הפלסטינים, אמר קרי שהוא מחויב למשא ומתן וכי הוא משוכנע שהשלום אפשרי. "כולם שואלים מדוע קרי נוסע לישראל כל כך הרבה", סיפר, "עם כל הכבוד, זו השאלה הלא נכונה – לא מדובר בי, אלא בחלומות של ישראלים ובקיום בכבוד של פלסטינים, ופיוס של שני עמים שרוצים לחיות חיים נורמליים ובטוחים באדמת אבותיהם".

"זו הסיבה שבגללה ארה"ב, בתור בידידה ובעלת הברית הכי קרובה של ישראל, צריכה לעשות הכול בשביל לעזור לשים קץ לסכסוך הזה", הדגיש קרי. הוא התייחס גם לנושא החרמות נגד ישראל ואמר: "עלינו לעמוד יחד ובקול אחד לדחות חרמות שרירותיים נגד ישראל – במשך למעלה מ-30 שנה, אני התנגדתי להם באופן עיקש, בקול רם ובלי להתנצל. זה לעולם לא ישתנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully