וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברוב דחוק: "חוק המשילות" אושר בוועדת החוקה

3.3.2014 / 11:10

החוק המבקש להעלות את אחוז החסימה ל-4 מנדטים, ואשר יקשה מאוד על הפלת ממשלה מכהנת - אושר ברוב של 7 מול 6, והוא יעלה בשבוע הבא לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת

צילום: עומר מירון, עריכה: גדי וינסטוק

אחרי לא פחות משבעה חודשי דיונים סוערים אישרה היום (שני) ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת ברוב דחוק של שבעה מול שישה חברים את "חוק המשילות", שבמרכזו העלאת אחוז החסימה בבחירות מ-2% ל-3.25% (שהם ארבעה מנדטים). הוועדה דחתה את 150 ההסתייגויות שהוגשו, ובשבוע הבא יעלה החוק להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאה.

יו"ר הוועדה ח"כ דוד רותם (הליכוד-ביתנו) בירך על אישור החוק ואמר כי זה "צעד נוסף וחשוב לקראת אישורו הסופי". ח"כ רונן הופמן (יש עתיד) מיוזמי החוק הסביר כי החוק "מבטיח שממשלות עתידיות יהיו קטנות ויעילות, ויענו על הצורך הממשי בניהול ענייני המדינה, ולא על צרכים פוליטיים".

העלאת אחוז החסימה היא כאמור הסעיף המרכזי בחוק, הנתון במחלוקת חריפה בין הקואליציה לאופוזיציה. כל סיעות האופוזיציה אף קבעו עמדה משותפת נגד החוק. כיוון שכמה חברי כנסת מהקואליציה, ובעיקר מהסיעות הקטנות בה כמו התנועה ותקומה - הפלג החרד"לי של הבית היהודי, מתנגדים לחוק מחשש שלא יעברו בעצמם את אחוז החסימה בכנסת הבאה, תתקשה הקואליציה לגייס רוב להצעה.

עוד בנושאים פוליטיים
ראש המועצה נוקם? "קיבוצים שלא הצביעו לא נחשבים"
החרדים מרוצים: "עכשיו חברי הכנסת יחשבו פעמיים"
אובמה יזהיר את נתניהו: "אוזל הזמן לפתרון"

מדובר בשינוי חוק יסוד, הדורש את תמיכתם של 61 חברי כנסת לפחות. לצורך כך, התבקשו חברי הקואליציה שלא לטוס לחו"ל בין 10 ל-12 במרץ, אז צפוי החוק לעלות להצבעה במליאת הכנסת, וזאת כדי להתמודד עם חברי כנסת מהקואליציה שלא יתמכו בו, כפי שקרה כשעלה בקריאה הראשונה בחודש יולי.

סעיף מרכזי אחר בחוק קובע כי כדי להפיל ממשלה, לא יהיה די בכך שהאופוזיציה תגייס רוב של 61 חברי כנסת, אלא יהיה עליה להציג הרכב מלא לממשלה חלופית, הכולל את ראש הממשלה, השרים וקווי היסוד. סעיף זה יקשה באופן משמעותי על הפלת ממשלה. בנוסף, יצומצם מספר השרים ל-19 כולל ומספר סגני השרים לא יעלה על ארבעה. כמו כן לא ימונו שרים ללא תיק. אושר גם נושא עבודת הממשלה ללא תקציב מאושר, וכן משך הזמן שניתן לממשלה חדשה לאשר תקציב.

לדברי ח"כ הופמן, הגבלת מספר השרים ומספר סגני השרים יחזק את הפעילות הפרלמנטרית כיון שטלעמו חברי הכנסת, שלא ימונו לשרים וסגני שרים, יוכלו לכהן כחברים בוועדות ולקדם חקיקה.

העברת החוק היא חלק מחבילה של שלושה חוקים, יחד עם חוק הגיוס וחוק יסוד: משאל עם, שלקואליציה יש עניין להעביר עד צאת הכנסת לפגרת החורף בעוד שלושה שבועות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully