וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי האולטימטום, בנט התנצל: "מכבד את נתניהו"

29.1.2014 / 19:20

ראש הממשלה אמר כי אם יו"ר הבית היהודי לא יתנצל על דבריו לפיהם ההנהגה ב"אובדן עשתונות", הוא יפוטר עד יום ראשון. בנט בתגובה: "אם נתניהו נפגע, זו לא הייתה הכוונה"

צילום: עומר מירון, גדעון צנטנר, דרור פיקלני, המכון למחקרי ביטחון לאומי, ערוץ 10; עריכה: טל רזניק; קריינות: לירון בארי

המתיחות בקואליציה: שעה קלה אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו הציב אולטימטום בפני יו"ר הבית היהודי, לפיו אם לא יתנצל עד יום ראשון על דבריו התקיפים בנושא המו"מ, הוא יפוטר - מגיעה ההתנצלות הרשמית.

"ישנם גורמים שמנסים להפוך דיון מהותי על עתיד ארצנו ועל ביטחוננו למתקפה אישית שלא הייתה, ואם ראש הממשלה נפגע, זו לא הייתה הכוונה", אמר בנט בכנס חינוך בים המלח - נוכח העימות בינו לבין נתניהו בגין דבריו של יו"ר הבית היהודי לפיהם ההצעה של ראש הממשלה להותיר מתנחלים בשטחי המדינה הפלסטינית היא "אובדן עשתונות ערכי". "אני מכבד את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת מנהיגותו בתנאים לא פשוטים, תומך בו כשצריך ומבקר אותו כשצריך, וזוהי חובתי. הטלת ריבונות פלסטינית על אזרחים ישראלים היא מסוכנת, ומחובתי היתה להוריד רעיון זה מיידית מסדר היום, ואכן הרעיון ירד", אמר היום.

עוד על העימות בין נתניהו לבנט:
בכירים בבית היהודי לבנט: אל תתנצל בפני נתניהו
נתניהו במסר חריף לבנט: התנצל – או שתפוטר

שר הכלכלה והמסחר נפתלי בנט נואם הערב בכנס המנהלים הבכירים של הציונות הדתית, ינואר 2014. מיקי לנגנטל,
התקפל והתנצל. השר נפתלי בנט בכנס הערב/מיקי לנגנטל

אף שלכאורה יש "סולחה", עצם הצבת האולטימטום היוותה עליית מדרגה ביחסים בין האישים. "אף אחד לא ילמד את נתניהו אהבת ישראל ומהי שמירה על ביטחון ישראל", אמרו היום בסביבת נתניהו. "אחרי כל הטענות של בנט, לא ברור למה הוא נדבק לכיסא הממשלה", הוסיפו הגורמים.

לדבריהם, "ההתנהגות החצופה שלו והסגנון חסר האחריות שלו לא יעברו בשתיקה. ההתנהגות הזו של בנט פוגעת באינטרסים של ההתיישבות. לנתניהו יש מספיק חלופות. גם ממשלה בלי בנט תמשיך לדאוג לביטחון אזרחי ישראל בדיוק כפי שהממשלה הקודמת בראשות בנימין נתניהו עשתה זאת".

במפלגתו של בנט לא התרגשו מהודעת ההתנצלות של בנט כלפי ראש הממשלה, ואף בירכו אותו על צעדו. "אני מאוד מרוצה מהשורה התחתונה. הרגנו את הרעיון של יהודים תחת פלסטין ובסוף נשמר על כבודו של ראש הממשלה. לא באנו למעוך אותו ולא כלום. בסוף, זה היה הדבר הנכון לעשות", אמר בכיר בבית היהודי. "צריך בסוף לעבוד עם נתניהו. האולטימטום לא היה מעשי כי החרדים ובוז'י לא היו נכנסים. היה אפשר להמשיך ולנצח בעימות אבל מה היה יוצא מזה? שלא נוכל לעבוד עם ראש הממשלה". בנוסף, הבהיר הגורם הבכיר: "אנחנו השכפ"ץ של המפלגה שלו. אם היינו יוצאים ופותחים עליו קמפיין היינו מפרקים את הליכוד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

בנאום ניצי וימני בכנס למחקרי ביטחון לאומי אתמול, המשיך בנט עם הקו התקיף מול הצעת ראש הממשלה להותיר ישראלים תחת ריבונות פלסטינית. "ישראל הפכה לשדה ניסוים של הקהילה הבינלאומית. ובימים האחרונים אף הגיח רעיון חדש: 'יהודים ישארו תחת ריבונות פלסטינית'. תנו לי לומר לכם - זה לא ייקרה, וזה לא יכול לקרות. אתם יודעים למה יהודים לא יכולים לחיות תחת ריבונות פלסטינית? כי הם יהרגו אותם".

"אבות אבותינו וצאצאי צאצאינו לא יסלחו למנהיג יהודי שיחלק את ארצנו ויחלק את בירתנו", אמר בנט. "אם אין ריבונות אין ציונות. יהודים תחת ריבונות זרה זוהי פניית פרסה של הציונות. ניסינו את זה באירופה וזה לא ממש הצליח".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפורום הכלכלי העולמי. דאבוס, 23 בינואר 2014. רויטרס
"אבות אבותינו וצאצאי צאצאינו לא יסלחו למנהיג יהודי שיחלק את ארצנו ויחלק את בירתנו". נתניהו/רויטרס

גורמים שונים ביקרו את יו"ר הבית היהודי על דבריו. נשיא המדינה שמעון פרס נאם הבוקר בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב, ואמר כי הפחד שבדברי בנט אינו מציאותי. לדברי הנשיא, "פעם היו כאן שבע מדינות ערב שתקפו אותנו", אך כיום הפחד על הרג יהודים לא ממשי.

גם מקורבו של נתניהו, סגן השר במשרד ראש הממשלה אופיר אקוניס נדרש לסוגיה, וביקר בחריפות את התנהלותו של בנט. "אני לא זוכר סגנון התבטאות כזה של שר כלפי ראש ממשלה", אמר אקוניס בנאום במליאת הכנסת. "ההתנהגות של בנט ביומיים האחרונים לא מכבדת את הממשלה. אפשר לקבל את התוכן, אבל לא את הסגנון", הוסיף.

אורי אורבך: לא צריך להתנצל

מנגד, בכירים במפלגת הבית היהודי גיבו את ראש מפלגתם, והפצירו בו לא להיכנע ללחץ הכבד שמופעל מצידו של ראש הממשלה ומקורביו. "אני לא חושב שמדובר פה בצורך להתנצל, נפתלי בנט וגם אנחנו מביעים את הדעה שלנו באופן חריף מאוד נגד הרעיון של העברת יישובים ישראליים לריבונות פלסטינית, וכל הדברים האישיים לדעתי הם שוליים פה לעניין", אמר אחד מבכירי המפלגה, השר לענייני אזרחים ותיקים, אורי אורבך.

מי שעשוי לפשר בין הצדדים הוא שר השיכון והבינוי אורי אריאל, ממפלגתו של בנט. מטרתו היא לדבר גם עם יו"ר המפלגה שלו וגם עם גורמים בלשכת ראש הממשלה, ולנסות למצוא נוסחה ששני הצדדים יוכלו לחיות איתה ולהכריז שקיבלו את מה שביקשו, ולהמשיך את העבודה המשותפת בלי לפרק את הקואליציה.

עדכון ראשון: 18:32

כנס הבית היהודי, בייני האומה בירושלים, פברואר 2013. נועם מושקוביץ
ינסה לפשר. אריאל/נועם מושקוביץ

לפניות לכתב עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully