וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "לטנגו צריך שניים, לשלום במזרח התיכון צריך שלושה"

ראש הממשלה נאם בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס והדגיש את חשיבותה של ארה"ב למשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. "אנחנו רוצים שלום אמיתי אבל צריך לוודא שהרשות לא הופכת לאיראן"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נאם בצהריים (חמישי) בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. בנאומו, הדגיש רה"מ את חשיבותה של ארצות הברית למשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. "אומרים שצריך שניים לטנגו, אך במזרח התיכון צריך שלושה לשלום", אמר, בהתכוונו לישראל והפלסטינים - ולארה"ב.

נתניהו קישר קשר יחיד בין הסוגיה האיראנית לתהליך השלום. "אם המטרייה האיראנית, ששולטת על פלסטינים רבים, תוסר – תהיה הזדמנות לשלום". לדבריו, "מה שאנחנו רוצים לעשות, זה להגיע לשלום אמיתי – אנחנו לא רוצים מדינה אחת דו-לאומית. צריך לוודא שהמדינה האחרת אכן מסיימת את העימות, ולא ממשיכה אותו מקווים משופרים. צריך לוודא שהמדינה האחרת לא הופכת ל'מדינה איראנית'. זו משימה קשה, אני מוכן לקחת אותה, ואני מקווה שאבו מאזן ייקח אותה גם כן".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפורום הכלכלי העולמי. דאבוס, 23 בינואר 2014. AP
"העם היהודי תמיד שאל שאלות". נתניהו בדאבוס, היום/AP

בנאומו, מיתג נתניהו את ישראל כמעצמה טכנולוגית. "חדשנות היא הדרך היחידה להוסיף ערך למה שאתה עושה. ישראל היא מרכז עולמי לחדשנות. לא רק למדע וטכנולוגיה, אלא גם למצרך הנדיר של יזמות. ישראל היא המוקד של חדשנות עולמית כעת", אמר.

הוא הסביר כיצד מתנהלת ישראל בצורה כלכלית נכונה. "העיקרון הראשון הוא לא לבזבז יותר ממה שנכנס למדינה. העיקרון השני הוא לנהל מדיניות מאקרו-כלכלית ברורה", אמר והתייחס לתקופה בה היה שר אוצר. "כשנכנסתי למשרד האוצר, רציתי לתת לציבור הישראלי מושג מה כדאי לעשות (...) מה שעשינו אז, אנחנו צריכים לעשות עכשיו. העברנו חוק שנלחם בקרטלים ומונופולים. זה דורש הרבה רצון פוליטי ובהירות. הורדנו את האינפלציה ואת שיעור האבטלה. אם תגיעו לישראל – אתם מגיעים למדינה מנוהלת היטב".

הוא ניסה להסביר מה הפך את ישראל למדינה כה חדשנית, לדבריו. "ישנה תרבות מיוחדת בישראל", הסביר. "היהודים תמיד העריכו ידע וחינוך. בעת העתיקה, היינו העם היחיד שידע קרוא וכתוב, כי כל אב היה צריך ללמד את בנו את כתבי הקודש. מהתלמוד ועד איינשטיין, העם היהודי תמיד שאל שאלות. האמת לא הייתה חד-משמעית. תמיד ניסו לברר מה אמיתי, מה נכון".

"רוחאני ממשיך במופע ההונאה האיראני"

קודם לכן השיב נתניהו לנשיא איראן, חסן רוחאני, שאמר מוקדם יותר כי טהראן נכנסה לעידן חדש של יחסים עם ארה"ב ועם אירופה. בנאומו בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, אמר נתניהו: "רוחאני ממשיך במופע ההונאה האיראני, וסירב גם היום להכיר בקיומה של מדינת ישראל (...) בזמן שרוחאני טוען שאיראן אינה מעוניינת בגרעין לצרכים צבאיים, איראן ממשיכה להחזיק בצנטריפוגות וכור מים כבדים, ולהתחמש בטילים בין יבשתיים שכל תכליתם הם נשק גרעיני".

נשיא איראן חסן רוחאני בפורום הכלכלי בדאבוס. ינואר 2014. רויטרס
"אין מקום לנשק גרעיני בתפיסת הביטחון שלנו". רוחאני בדאבוס, היום/רויטרס

רוחאני היה הנואם המרכזי במושב הבוקר בפורום הכלכלי. בנאומו, אמר רוחאני כי איראן שואפת להיעזר באנרגיה גרעינית למטרות אזרחיות, והבהיר כי "אין מקום לנשק גרעיני בתפיסת הביטחון שלנו". הוא אמר לקהל כי מדיניותו מבוססת על "מודרניזציה זהירה", המתבססת על האיסלאם. "זה הסוד להצלחתה של איראן לאורך ההיסטוריה". לדבריו, הכלכלה האיראנית היא אחת החשובות בעולם ויש לה מקום מרכזי בעיצוב העתיד.

בהתייחסו למשטר העיצומים, אמר רוחאני כי "שש השנים האחרונות לימדו אותנו שאין מדינה שיכולה להצליח לבדה. כולנו קשורים אלה לאלה דרך הגלובליזציה. אם לא נבחר את רבי-החובל הנבונים, הסערה תטביע את כולנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully