וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרים אישרו: 26 אסירים פלסטינים ישוחררו מחר בלילה

29.12.2013 / 0:18

צוות השרים המיוחד אישר את האסירים הנוספים שישוחררו בלילה שבין שני לשלישי במסגרת המשא ומתן. הרשימה כוללת אסירים שריצו תקופת מאסר של 28-19 שנים, רובם בגין רצח אזרחים

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק
הפגנה נגד שחרור מחבלים מול בית ראש הממשלה בירושלים. נועם מושקוביץ
הפגנה נגד שחרור האסירים בירושלים, אמש/נועם מושקוביץ

האסירים בדרך החוצה: צוות השרים לסוגיית האסירים הפלסטינים אישר אמש (שבת) רשימה של 26 אסירים פלסטינים ותיקים, שישוחררו בלילה שבין שני לשלישי מבתי הסוהר ויועברו לשטחי הרשות הפלסטינית, במסגרת תהליך השלום. כל האסירים ברשימה שאושרה עשו את העבירות שבגינן נאסרו לפני הסכמי אוסלו, וריצו תקופות מאסר של 28-19 שנים.

לרשימת האסירים שפורסמה באתר שב"ס

תהליך השלום - כותרות נוספות:
מחאה בירושלים: "שחרור מחבלים - פשיטת רגל מוסרית"
השר פרי: "בנייה בגלל השחרור - פגיעה במשפחות השכולות"
שגריר האיחוד לוואלה!: נאשים את ישראל בכישלון המו"מ

ב-48 השעות הקרובות אפשר יהיה להגיש עתירות לבג"ץ נגד המהלך, אולם בג"ץ צפוי לדחות אותן. אם אכן כך יקרה, המהלך ייצא לפועל כאמור בלילה שבין שני לשלישי. בדומה לשתי הפעימות הקודמות של שחרור האסירים, גם הפעם מתכוונים בירושלים לשחרר אותם בשעת לילה ולהעבירם לשטחי הרשות הפלסטינית ללא סיקור תקשורתי. זאת בניסיון לצמצם ככל הניתן את תמונות הניצחון סביב השחרור.

שחרור האסירים הערבים-ישראלים צפוי לקרות במרץ, והוא דורש אישור מחודש של שרי הממשלה. בירושלים ובוושינגטון דנים לאחרונה באפשרות להצמיד לפעימה הרביעית את שחרור המרגל היהודי-אמריקני ג'ונתן פולארד, כמחווה של הממשל האמריקני לישראל.

נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) חוגג עם אסירים ששוחררו מישראל, רמאללה, 30 אוקטובר 2013. Nasser Nasser, AP
אבו מאזן חוגג ברמאללה לאחר שחרור האסירים הקודם/AP, Nasser Nasser

לצוות השרים שהחליט על רשימת האסירים המשוחררים לא היה מרחב תמרון גדול. ישראל התחייבה ערב חידוש המשא ומתן לשחרר 104 אסירים ותיקים, כאלה שיושבים בבתי הסוהר בישראל עוד מלפני הסכמי אוסלו. מבין אותם 104, 82 הם פלסטינים ו-22 ערבים-ישראלים, שעל מנת לשחרר אותם יידרש אישור מחודש של הממשלה. מתוך 82 הפלסטינים, 52 כבר שוחררו בשתי הפעימות הקודמות. כלומר, צוות השרים צריך היה לבחור 26 אסירים מתוך רשימה של כ-30.

אלה האסירים הצפויים להשתחרר

26 האסירים שנבחרו הורשעו במגוון רחב של פעולות טרור רצחניות נגד אזרחים ישראלים. אחמד שחאדה הורשע ברצח יוסף פרחן ואמור היה להשתחרר רק בשנת 2030. יעקוב רמדאן, מחמוד דעאג'נה ומוחמד עפאנה הורשעו ברצח שרה שרון בחולון בשנת 1993. שני אחרים הם מחבלים ידועים מאזור ג'נין, פייסל אבו-אלרוב ואחמד כמיל, שהיו מעורבים ברציחתם של חמישה ישראלים - בהם חייל - ועשרות משתפי פעולה פלסטינים. בילאל דמרה הורשע ברצח פרידריך רוזנפלד סמוך לאריאל בשנת 1989. כמו ג'מאל אבו-מוחסן, שהורשע ברצח שלמה יחיא, וסעיד תמימי שהורשע ברצח חיים מזרחי, גם דמרה נידון למאסרי עולם מצטברים ולא אמור היה אמור להשתחרר אי פעם.

אסירים נוספים שישוחררו הם אוסאמה סילאווי מג'נין, שהיה שותף לרצח מוטי ביטון ב-1992, וכן לרציחתם של יוסרה מסעד, מוסטפא נאפע, בילאל מנצור ולהריגתו של סעיד בלעתני; מוחלאס סוואפטה שהורשע ברצח יוסף מלכין ב-1990; ונאצר ברהם שהורשע ברצח משה אדרי ב-1993 במסגרת "מבחן כניסה" לחמאס. כמו כן, ישוחררו איימאן ג'רדאת ונועמאן אלשלבי שהורשעו ברצח מופיד כנעאן, ג'מיל חסון, אזרחים דרוזים שנחטפו ממקום עבודתם באזור ג'נין. ג'רדאת הורשע גם ברצח מחמוד ג'רדאת ואיברהים זיוד ובהריגת עדנאן אבו ג'אסר, ואילו אל-שלבי הורשע גם ברצח אחמד זיוד. בנוסף, ישוחרר נעים שואמרה שהורשע ברצח יוסי חיון, כמו גם סלמאן מחמוד שהורשע ברצח שי שוקר. שלושה מהאסירים שישוחררו – ג'מאל אבו גמל, אחמד חלף ועדנאן אלאפנדי, לא הורשעו ברצח אלא בעבירות של ניסיון רצח וחבלה בכוונה מחמירה.

חגיגות ברמאללה לרגל שחרורם של 26 אסירים ביטחוניים שהיו כלואים בישראל. 30 באוקטובר 2013. יותם רונן
ינסו לצמצם את תמונות הניצחון. אסירים ששוחררו בפעימה הקודמת באוקטובר חוגגים ברמאללה/יותם רונן

את רשימת 26 המשוחררים שפורסמה באתר שירות בתי הסוהר חותמים השמות הבאים: איברהים אבו-עלי שהורשע ברצח רוני לוי; ראמי ברבך שהורשע ברצח יוסף זנדני; יאסין אבו-חדיר שהורשע ברצח יגאל שחף; איברהים צלאח ומחמוד מועמר שהורשעו ברציחתם של חתן פרס ישראל פרופ' מנחם שטרן וחסין זאיד בירושלים (איברהים רצח גם את אלי אמסלם); איברהים טקטוק שהורשע ברצח החייל בנימין מייסנר בשכם, ובילאל אבו-חסין שהורשע ברצח חדר פארוק-ראוד
ואמור היה לצאת מהכלא ב-2027.

26 האסירים יצאו לחופשי בלילה שבין שני ושלישי ויועברו לשטחי הרשות הפלסטינית בחסות החשיכה, בניסיון לצמצם את "חגיגות השחרור" לכבודם. בשתי הפעימות הקודמות של שחרור האסירים הטקטיקה הזו לא מנעה מיו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, לקבל בעצמו את המשוחררים אל מול מצלמות טלוויזיה מכל העולם הערבי. ברמאללה כבר נערכות כעת הכנות לקראת טקס קבלת פנים למשוחררים החדשים.

ניתן לקבל מידע על האסירים ועל תהליך השחרור במוקד הטלפוני של משרד המשפטים במספר 02-6466801/3/4 בין השעות 8:00 בבוקר עד 18:00, עד למועד השחרור ביום שני.

משפחות שכולות הפגינו מול בית ראש הממשלה

אמש הפגינו פעילי ארגון נפגעי הטרור "אלמגור" ובני משפחות שכולות מול בית ראש הממשלה בירושלים. המשתתפים הקרינו על מסך ענק חמישה סרטים שהופקו במיוחד לצורך האירוע, בהם פנו חמש משפחות שכולות לראש הממשלה בבקשה לעצור את שחרור רוצחי יקיריהן.

רבקה לבנת, גיסתה של השרה לימור לבנת ואימו של בן יוסף לבנת שנרצח בקבר יוסף על ידי שוטרים פלסטינים לפני כשנתיים וחצי, אמרה באירוע: "בימים אלה מתנהל המשפט של רוצחי בני. במהלך המשפט ראיתי את אימו של אחד הרוצחים. היא עשתה לו שלום מחבק כזה, תנועה של אמא. בשבילה הוא גיבור. נער בן 19. ערבי, רוצח והיא עושה לו כזו תנועה ואני אומרת לעצמי ריבונו של עולם אני לא יכולה לעשות שלום כזה לבן שלי. לי יש נכדה בת שלוש שאבא שלה נרצח כשהייתה בת חצי שנה והיא אומרת לאמא שלה ממש לפני חודשיים 'אבא שלי שיחק איתי, הוא ירד מהשמיים ושיחק איתי'. זה מה שיש לי. יש לי נכדה שהיא חולמת בלילה על אבא שלה שיורד מהשמיים לשחק איתה ולאמא הזו יש בן חי ונושם. זה לעומת זה. שני סיפורים אמיתיים מהלב".

בתוך כך, גורמים במחלקת המדינה האמריקנית הודיעו אמש כי שר החוץ ג'ון קרי יגיע השבוע לביקור נוסף בישראל וברשות הפלסטינית. קרי ינחת כאן ביום רביעי, 1 בינואר, יום העבודה הראשון בארה"ב בתום חופשת חג המולד. המסר ברור: אחרי חמישה חודשים של משא ומתן מקרטע, ובפתח שנה אזרחית חדשה, קרי עדיין מציב את הסכסוך הישראלי-פלסטיני בראש סדר העדיפויות שלו.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

(עדכון ראשון: 23:31)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully