וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גינוי בישראל לחרם האקדמי: "עירוב פוליטיקה עם מדע"

17.12.2013 / 0:02

שר המדע יעקב פרי התייחס להחלטת האגודה האמריקנית ללימודים להטיל חרם על אוניברסיטאות ישראליות ואמר: "נפעל למיגור תופעות אלו. הקורבן העיקרי הוא המדע האוניברסלי"

יאיר לפיד מציג במסיבת עיתונאים את יעקב פרי. דרור עינב
"אקט לא ראוי". השר פרי/דרור עינב

החרם האקדמי על ישראל, שאותו אישרה האגודה האמריקנית ללימודים (ASA), הכעיס כצפוי רבים בקהילה האקדמית בישראל. "ההחלטה לא מבדילה, ואף משלבת, בין הבעת דעה פוליטית לבין עשייה מדעית. זהו אקט לא ראוי שלא מכבד את האגודה", אמר אמש (שני) שר המדע, הטכנולוגיה והחלל יעקב פרי. הוא גינה את המהלך וטען: "לצערנו, בתקופה האחרונה אנו רואים דוגמאות רבות של עירוב הפוליטיקה עם המדע ואנו פועלים למיגור תופעות אלו. הקורבן העיקרי הוא המדע האוניברסלי, זה שיודע בכל עת לחבר בין אנשים מעמים שונים, לאום ודעה פוליטית, ועליו להישאר כזה".

עוד בוואלה! חדשות:
מבקר המדינה יבדוק את הוצאות בית הנשיא
חוזרים לשגרה: הלימודים בירושלים יתחדשו מחר ב-10:00
צפו: תמונות ראשונות מהגשושית הסינית על הירח

הארגון, המאגד כ-5,000 פרופסורים אמריקנים, הודיע היום כי חבריו הצביעו בעד תמיכה בחרם אקדמי על עמיתים ישראלים ועל אוניברסיטאות ישראליות, בשל יחסה של ישראל לפלסטינים.

קמפוס אוניברסיטת ייל. AP
הנהלת הארגון הצביעה בתחילת דצמבר פה אחד בעד החרם. קמפוס אוניברסיטת ייל/AP

מדובר בגוף האקדמי הגדול ביותר בארצות הברית שתומך במהלך מסוג זה. "ההחלטה התקבלה כצעד של סולידריות עם אנשי אקדמיה וסטודנטים שנשלל מהם החופש האקדמי, ומתוך שאיפה להרחיב את החופש הזה לכולם, כולל לפלסטינים", נכתב באתר האינטרנט של ה-ASA. בהודעה הוזכרו טענות על "הפרתה של ישראל את החוק הבינלאומי ואת החלטות האו"ם, ההשלכות המתועדות של הכיבוש הישראלי על אנשי אקדמיה וסטודנטים, והעובדה כי מוסדות להשכלה גבוהה בישראל הם חלק ממדיניות המדינה שמפרה זכויות אדם".

ועד ראשי האוניברסיטאות מסר בתגובה להודעה כי הוא "מתנגד לכל סוג של חרם אקדמי ופונה אל עמיתינו, חברי הסגל האקדמי במוסדות בעולם, לפעול לגינוי קריאות לחרם מסוג זה ולמנוע פעילות שתכליתה הטלת חרמות שכאלה". בהודעת הוועד נאמר כי המחקר האקדמי בעולם "מושתת על שיתוף פעולה בין-מוסדי ובינלאומי, ועל ניתוק מפניות אידאולוגיות או פוליטיות, והצלחתו מותנית בכך. הטלת חרם על חוקר בודד או על מוסד אקדמי כלשהו הינה תופעה בעלת השלכות חמורות על החופש האקדמי ועל שיתופי הפעולה בין אוניברסיטאות החיוניים לקידום ההוראה והמחקר והינה אנטי-תזה לערכים הבסיסיים ביותר עליהם מושתת עולם המדע".

סגן שר החינוך, אבי וורצמן, גינה אף הוא את ההחלטה: "זהו ניסיון בזוי להתערב במדיניות הפנימית של מדינת ישראל במסווה של ויכוח אקדמי ושוויון זכויות לכאורה. מדינת ישראל מעניקה לכלל אזרחיה הזדמנות שווה בעולם האקדמי ואף מעודדת השתלבותם של מיעוטים באקדמיה על ידי סיוע בדרכים שונות. צר לי שהאגודה האמריקנית ללימודים הפכה עצמה היום מגוף מקצועי אקדמי לגוף פוליטי".

(עדכון ראשון: 23:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully