וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק הריכוזיות עבר פה אחד: "חג לכלכלת ישראל"

10.12.2013 / 0:06

חברי הכנסת בירכו על החוק, שעבר בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. ח"כ גמליאל: "שיתוף פעולה יוצא דופן עם האופוזיציה". ח"כ שלח: "גאה בחוק". רק ח"כ שפיר ניסתה לקלקל החגיגה

חוק הריכוזיות, שנועד להגביר את התחרותיות במשק ולהפחית את הריכוזיות שבו, עבר אמש (שני) בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. אישור החוק גרר תגובות תומכות מצד רוב חברי הכנסת, שציינו את שיתוף הפעולה בין הסיעות השונות במליאה, אולם היה מי שניסה לקלקל את החגיגה.

"שלוש שנים אחרי הקמת הוועדה להגברת התחרותיות במשק, אושר אמש החוק שיתקן עיוותים שקיימים במשק מקום המדינה, ייתן הזדמנות לגורמים נוספים להיות חלק מרכזי במשק ויהפוך את הפנסיות של אזרחי ישראל לבטוחות יותר", אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו. לדבריו, "נמשיך לפעול כדי לקדם חקיקות נוספות שמטרתן הגברת התחרות והורדת יוקר המחיה". ח"כ גילה גמליאל, מרכזת הקואליציה בוועדת הכספים, אמרה: "זהו יום חג לכלכלת ישראל. אני מברכת את כל חברותיי וחבריי מהקואליציה והאופוזיציה על שיתוף פעולה יוצא דופן למען המטרה החשובה למען הציבור".

לקריאה נוספת על חוק הריכוזיות:
התחרות תגדל? הממשלה אישרה את חוק הריכוזיות
חוק הריכוזיות אושר בכנסת: "לטובת הדמוקרטיה"
מה כולל חוק הריכוזיות - ומה חסר בו?

לעומת גמליאל, חברת הכנסת מטעם העבודה, סתיו שפיר, סייגה את תמיכתה בחוק והצביעה על חוסר שקיפות שליווה את תהליך ניסוחו. שפיר, חברה בוועדת הכספים, נשאה נאום במליאת הכנסת טרם ההצבעה על החוק, והתייחסה גם ללחצים שהופעלו מבחוץ על חברי הוועדה. "החוק הזה נכתב גם על ידי השותפים הנראים והבלתי נראים שישבו בתוך ועדת הכספים והסתובבו במסדרונות – השתדלנים, הלוביסטים. הם, שמשוחחים באופן חופשי עם חברי הכנסת ומעמידים את חלקם תחת לחצים כאלה ואחרים 'עזרו' לעצב, לשכתב ולהשפיע עליו מאחורי הקלעים ואפילו ממש סביב שולחן הוועדה", אמרה.

במצב כפית: ועדת הכספים מתפוצצת מצחוק. מערכת וואלה!
החוק עבר פה אחד. ועדת הכספים של הכנסת/מערכת וואלה!

חוק הריכוזיות שאושר אמש נועד להגביר את התחרות הענפית ולהפחית את הריכוזיות הכלל-משקית באמצעות פישוט המבנה של הקבוצות העסקיות הפועלות בישראל וביזור השליטה במשק. החוק קובע הפרדת השליטה על נכסים פיננסיים ונכסים ריאליים וכן הגבלת שליטה בקבוצה עסקית לשתי שכבות פירמידאליות בלבד.

בין המברכים על החוק היה גם חבר הכנסת עפר שלח החבר בוועדת הכספים. "אני גאה בחוק זה, ובעבודה של כל סיעות הבית שיצרה שיתוף פעולה והסכמה נדירה בין קואליציה ואופוזיציה למען מטרה חשובה זו", אמר יו"ר סיעת יש עתיד, והוסיף: "חוק הריכוזיות הוא תחילתה של דרך חדשה לכלכלה הישראלית, וגאווה לכנסת".

ח"כ ראובן ריבלין, אף הוא חבר בוועדת הכספים, בחר להחמיא לשר האוצר יאיר לפיד. "חוק הריכוזיות יביא לשינוי פניה של החברה בישראל ואני מברך את שר האוצר על כך שעמד בלחצים האדירים. זהו מסע של אלף קילומטרים שמתחיל בצעד אחד, בתקווה גדולה שלא נחזור שני צעדים אחורה". ריבלין בחר להתייחס לפרשת נוחי דנקנר, ואמר שאם החוק היה עובר לפני עשור, הטייקון לא היה נקלע למשבר. "אינני שמח על נפילתו של נוחי דנקנר, כי אני מאמין באמת ובתמים שביקש להשקיע בארץ ולפתח אותה. אך ברור לי שאם היינו מחוקקים את החוק הזה לפני עשר שנים, דנקנר לא היה נקלע למצב אליו נקלע היום, ולא היה עומד בפני מים אדירים שקוברים את מפעל חייו". עוד אמר ריבלין: "החוק הזה איננו מושלם, אך באמצעותו אנחנו מתחילים לתקן את כל אותם עיוותים כלכליים וחברתיים שנוצרו כאן, בשל אי שימת לב או התעלמות מכוונת".

החוק כולל שלושה מרכיבים מרכזיים: הקצאת משאבי מדינה כתשתיות, משאבי טבע ותקשורת לפי שיקולים של מניעת ריכוזיות והגברת תחרותיות; הגבלת השליטה בקבוצה עסקית לשליטה בשתי שכבות פירמידיאליות לכל היותר; הפרדה בין שליטה בגוף פיננסי משמעותי, כבנק או קרן השקעות, לבין שליטה בגוף ריאלי משמעותי כרשת שיווק מזון, חברת סלולר או חברת בנייה. עוד קובע החוק כי רוב חברי הדירקטוריונים בחברות הציבוריות יהיו מטעם הציבור.

(עדכון ראשון: 23:23)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully