וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר במו"מ המדיני? הצדדים נפגשו בשבוע שעבר

התכנית לבנות 20 אלף דירות בשטחים הגבירה את המתיחות בין ישראל לפלסטינים שאיימו לפוצץ את המשא ומתן. עם זאת, לוואלה! חדשות נודע כי הצדדים נועדו בזמן "המשבר"

לצד הדיווחים המתרבים על "משבר בשיחות" - לוואלה! חדשות נודע כי צוותי המו"מ הישראלי והפלסטיני נפגשו בשבוע שעבר פעם נוספת. עם זאת, ערב הגעתו של שר החוץ האמריקני ג'ון קרי לביקור נוסף בישראל וברשות הפלסטינית המתיחות בין הצדדים עולה נוכח התכנית של משרד השיכון להקים 20 אלף יחידות דיור בהתנחלויות, שהייתה אמורה להתבטל. אמש אמרו בכירים ברשות הפלסטינית כי הרשות שוקלת לפוצץ את המשא ומתן עם ישראל, שמתנהל מאז חודש אוגוסט, במחאה על תוכנית זו.

התכנית המדוברת הוקפאה לפני כשבועיים בהוראת ראש הממשלה נתניהו, אך הפלסטינים נאחזים בעובדה שלפחות עד אתמול היא עדיין הופיעה באתר משרד השיכון, כעדות לכך שישראל מתכוונת לממש אותה. בירושלים דוחים בתוקף את הטענות הפלסטיניות, ואומרים כי הפלסטינים "מחפשים תירוצים לברוח מהמשא ומתן". גורם מדיני ישראלי אמר כי הנחייתו של נתניהו לא לקדם את תכניות הבנייה של השר אורי אריאל תקפה ומתקיימת, והוסיף על התנהלות הפלסטינים - "ככה לא עושים שלום".

גם לפני ביקורו הקודם של קרי בישראל בחודש נובמבר פרץ משבר בין הצדדים. בישראל טענו אז כי הפלסטינים "מעלים הצגה" לכבוד שר החוץ האמריקני, בתקווה לגרום לו להגביר את הלחץ על הצד הישראלי. הפלסטינים טענו מצדם כי ישראל מתחמקת מהצגת עמדות מפורשות בחדר המשא ומתן, ולמעשה "תוקעת" את התהליך באמצעות היצמדות לאמירות כלליות ובלתי מחייבות.

מתפטרים ומדברים

למרות האיומים בפיצוץ השיחות, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הבהיר במספר הזדמנויות כי הרשות מתכוונת לעמוד בהתחייבותה כלפי ארה"ב, ולקיים לפחות תשעה חודשים של משא ומתן עם ישראל - עד לחודש אפריל הקרוב. אבו מאזן אף דחה את מכתבי ההתפטרות שהגישו לו נציגי צוות המשא ומתן הפלסטיני, סאיב עריקאת ומוחמד שתיה.

ראש צוות המו"מ של הפלסטינים סאיב עריקאת. רמאללה, אוגוסט 2013. רויטרס
היה או לא היה. עריקאת/רויטרס

מאז הגשת מכתבי ההתפטרות, לפני יותר מחודש, נערכו מספר פגישות משא ומתן עם הצד הישראלי, כולל פגישה שהתקיימה כאמור בשבוע שעבר. לרוב הפגישות הגיעו השניים יחדיו - גם לאחר ההתפטרות - אך בפגישה האחרונה נכח עריקאת בלבד. לפני ואחרי הפגישה, עריקאת תקף את ישראל בראיונות לתקשורת, ואף הכחיש את העובדה שהמשא ומתן נמשך. היום הוא הגדיל לעשות ובשיחה עם וואלה! חדשות טען שכלל לא השתתף בפגישה האחרונה.

גורמים דיפלומטיים מערביים אמרו לוואלה! חדשות כי הפלסטינים מתכוונים לבקש מקרי, שיגיע לביקור בירושלים וברמאללה ביום רביעי בערב, להגדיל את מעורבות הקהילה הבינלאומית במשא ומתן. אחד הגורמים ציין כי שמע בשיחות עם ההנהגה הפלסטינית ש"הצלחת הקהילה הבינלאומית בהשגת הסדר מול איראן, מחייבת חשיבה מחודשת על האופן בו מתנהל המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים".

גורמים אמריקנים אמרו לוואלה! חדשות כי קרי מעוניין להביא להתקדמות של ממש בשיחות עד אמצע ינואר, לפני הפעימה השלישית של שחרור האסירים הפלסטינים. אלא שבינתיים נראה כי את ביקורו הקרוב הוא יקדיש בעיקר להרגעת הצדדים והשבת המשא ומתן למסלולו.

לקריאה נוספת:
כולם מצפים למשבר: קרי מגיע כדי להושיע
אובמה: ”ההסכם חוסם את הדרך של איראן לפצצה”
פרס: בדיפלומטיה התנהל כאריה בעור כבש, לא להיפך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully