וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי מפגינים נגד תכנית פראוור; 11 שוטרים נפצעו קל

בהפגנות המתקיימות ברחבי הארץ מוחים אלפים נגד כוונת הממשלה להסדיר את ההתיישבות הבדואית בנגב. בצומת חורה בנגב נעצרו 20 מפגינים ובחיפה 15. מפקד מחוז חוף נפצע קל

צילום: שי מכלוף, ערן גילווארג, רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

הפגנות ברחבי הארץ נגד התכנית להסדרת התיישבות הבדואית. אלפי בני אדם הפגינו אתמול (שבת) בצפון הארץ ובדרומה במחאה על כוונת המדינה ליישם את מתווה פראוור להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב. בצומת חורה שבאזור הנגב הפגינו כאלף בני אדם, ו-20 מהם נעצרו על ידי כוחות משטרה בחשד ליידוי אבנים. במהלך העימותים בדרום נפצעו עשרה שוטרים מאבנים שהושלכו לעברם - מצבם קל. כמו כן מפגין נפצע באור בינוני מירי כדור גומי ופונה לבית החולים סורוקה שבבאר שבע. כוחות רבים של משטרה פעלו לפיזור המפגינים באמצעות גז מדמיע, זרנוקי מים וכדורי גומי. מהמשטרה נמסר כי הכוחות פעולו נגד כמה מוקדים של יידוי אבנים באזור הצומת המרכזי בנגב. המפגינים הבעירו צמיגים וחסמו את הצומת. ביפו הפגינו עשרות בני אדם בכיכר השעון בעיר. לא נרשמו הפרות סדר במקום.

מפגינים נגד תכנית פראוור בצומת חורה בנגב. יותם רונן
מאות מפגינים בצומת חורה בנגב/יותם רונן

הצעת החוק הממשלתית, שמצויה במחלוקת חריפה בכנסת, מבקשת לקבוע מנגנון פינוי-פיצוי במסגרתו יפונו עשרות אלפי בדואים מבתיהם ובתמורה יוקמו יישובים חדשים שבהם תכיר הממשלה.

במקביל להפגנות בדרום, הפגינו כ-2,000 בני אדם באזור המושבה הגרמנית בחיפה נגד תכנית פראוור, ומהמשטרה נמסר כי במהלך הפרות סדר במקום נעצרו 15 בני אדם. מפקד משטרת מחוז חוף, ניצב חגי דותן, נפצע באורח קל מיידוי אבנים ואילו שוטר יס"מ נדקר ברגלו - מצבו קל. שני מפגינים נוספים נפצעו באורח קל. כמה מאות בני אדם הפגינו בנוסף ביישובים הערביים טירה, טייבה וקלנסוואה. בהפגנה שהתקיימה בטירה הפגינו המוחים בכביש מספר 444 תוך שהם מניפים דגלי פלסטין. בשער שכם שבמזרח ירושלים הפגינו כמה עשרות יהודים וערבים ונעצר מפגין אחד. חלק מהמפגינים ניסה לחסום את הכביש במקום ויידה אבנים על שוטרים. המשטרה פעלה לפיזור המפגינים באמצעות שימוש בזרנוקי מים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מפגינים נגד תכנית פראוור במזרח ירושלים. טלי מאייר
מפגינים במזרח ירושלים/טלי מאייר

מפקד המחוז, ניצב דותן, אמר כי "ההפגנה אינה ברישיון, הם השתלטו פה על הכביש. נכון לעכשיו אנחנו בשליטה וייערך תחקיר מאוחר יותר. נבוא איתם בחשבון". לדברי ניצב דותן, "השאלה היא לא אם אני נפגעתי מאבן, אלא איך הם מעזים לבוא מכל הכפרים בצפון לחיפה לסגור כבישים ולהתפרע. לצערי הרב במשך תקופה ארוכה הם עושים ככל העולה על רוחם. הם באים ללא בקשת רישיון. הם השליכו אבנים ונאלצנו להשתמש באמצעים אך הגבנו בצורה סבירה ומתונה".

מפגינים נגד תכנית פראוור במזרח ירושלים. טלי מאייר
שוטרים עוצרים מפגין במזרח ירושלים/טלי מאייר

וואהל, תושב נצרת שהפגין בחיפה, אמר: "אנחנו מפגינים נגד תכנית פראוור שמנסה לעקור את הפלסטינים הבדואים. אין פה שום אלימות. האלימות היא של המשטרה, זה לא נכון שהושלכו אבנים, זה שקר. אנחנו חוסמים את הכביש כדי להביע מחאה". לדברי המפגין, "אנחנו רוצים להעביר מסר לממשלה האכזרית שמנשלת את אדמות הפלסטינים".

שר החוץ, אביגדור ליברמן, התייחס להפגנות ואמר כי הן "חמורות אך צפויות. לדבריו, "לא צריך להיות מומחה לגיאוגרפיה או לדמוגרפיה כדי להבין שהמצב הוא קטסטרופה, ושקל גם להבין מה יהיה שם בעוד 35 שנה". הוא הוסיף: "מחובתנו לפעול להפסקת המצב שנוצר לפיו ישנם אזרחים במדינה שכפופים לחוקים, לחוקי התכנון והבנייה, וישנם אלו שמצפצפים עליהם ויצרו באמצעות אלימות מצב שהחוקים אינם חלים עליהם. לא מדובר בבעיה חברתית ולא במצוקת דיור, אלא במאבק על הקרקע, כפי שהיה כבר במאה ה-19 עם י?יסו?ד המושבות הראשונות ונמשך מאז".

מפגינים נגד תכנית פראוור בצומת חורה בנגב. יותם רונן
עשרה מפגינים נעצרו בחשד ליידוי אבנים. צומת חורה, אמש/יותם רונן

בספטמבר 2011 אישרה הממשלה את התכנית המקורית להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב, ולפיה יוכשרו 100 אלף דונמים לבנייה מסודרת במקום התיישבות הפזורה הלא חוקית הקיימת היום. על פי התכנית, ייערך תהליך תכנוני מקיף במסגרתו יורחבו יישובים קיימים, ייקלטו תושבים ביישובי המועצה האזורית אבו-בסמה ויוקמו יישובים במסגרת תכנית המתאר המחוזית באר שבע. ההערכה היא כי מקום מגוריהם של כשני שלישים מתושבי הפזורה יוסדר בקרבת מקום.

מפגינים נגד תכנית פראוור בצומת חורה בנגב. יותם רונן
הפגנות נגד תכנית פראוור בצומת חורה, אמש/יותם רונן

בחודש יולי החולף גינתה נציבת האו"ם לזכויות אדם, נאבי פילאי את התכנית הישראלית להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב. "אני מודאגת כי הצעת חוק זו, המבקשת להכשיר את העקירה והנישול של הקהילות הבדואיות בנגב בכפייה, מקודמת על ידי הכנסת," אמרה פילאי בהצהרה.

"בתור אזרחי ישראל, הבדואים זכאים לאותן זכויות הקניין, המגורים והשירותים הציבוריים כמו כל קבוצה אחרת בישראל. על הממשלה להכיר ולכבד את הזכויות המסוימות של הקהילה הבדואית, בהן ההכרה בזכותם של הבדואים על האדמה", אמרה פילאי, והוסיפה כי היא מצטערת על כך שישראל "מתמידה במדיניות מפלה של עקירה בכוח של האזרחים הערבים שלה באופן פעיל".

מפגינים נגד תכנית פראוור בצומת חורה בנגב. יותם רונן
עשרה שוטרים נפצעו קל בהפגנות בדרום. פרש משטרה בהפגנה בצומת חורה/יותם רונן
מפגינים נגד תכנית פראוור בצומת חורה בנגב. יותם רונן
מפגינים נגד תכנית פראוור בצומת חורה בנגב/יותם רונן
מפגינים נגד תכנית פראוור בצומת חורה בנגב. יותם רונן
מפגינים נגד תכנית פראוור בצומת חורה בנגב/יותם רונן
מפגינים נגד תכנית פראוור בצומת חורה בנגב. יותם רונן
מפגינים נגד תכנית פראוור בצומת חורה בנגב/יותם רונן
הפגנות נגד תכנית פראוור להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב בחיפה. ערן גילווארג
מפגינים בחיפה/ערן גילווארג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully