וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"איום המנהרות רק ילך ויגבר, נערכים למבצע נגדנו"

16.11.2013 / 18:11

שנה אחרי "עמוד ענן", מתכונן חמאס לעימות הבא מול ישראל. בראיון מיוחד בגזרה החמה מבהיר מפקד החטיבה הדרומית באוגדת עזה, אל"מ עמוס הכהן: "אנחנו בונים בנק מטרות"

צילום: שי מכלוף, דובר צה"ל, רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן קריינות: אביב אברמוביץ'

הטלפון של מפקד החטיבה הדרומית באוגדת עזה, אלוף-משנה עמוס הכהן, צלצל וקטע שיחה עם תושבים ביישוב נווה על גבול מצרים. ימים ספורים קודם לכן ספגו פצמ"רים מהצד המצרי. מעבר לקו היה מפקד אוגדת עזה, תת-אלוף מיקי אדלשטיין: "עמוס, תשמע, חוסל הרגע ראש הזרוע הצבאית של חמאס אחמד ג'עברי".

אל"מ הכהן הבין מהר מאוד כי האזור הולך לבעור. "בכל זאת, חיסול של ראש זרוע צבאית זה משהו משמעותי. כמו לפגוע ברמטכ"ל", הוא מספר, ומשחזר: "אנחנו נערכים לתגובה מידית, כשמבחינתי יש שני מרכיבים לתגובה הזו. הדבר הראשון והמרכזי הוא חיזוק תחושת הביטחון לתושבים, והדבר השני הוא למנוע מחמאס להגיע להישג כתגובה על הסיכול".

תיעוד חיסולו של ראש הזרוע הצבאית של החמאס אחמד ג'עברי בעזה, נובמבר 2012. דובר צה"ל
הבינו מהר מאוד שהאזור הולך לבעור. חיסול ג'עברי/דובר צה"ל

הסיפור של אל"מ הכהן בחטיבה הדרומית מתחיל כמה חודשים קודם לכן. אלוף פיקוד דרום טל רוסו ביקש שייקח על עצמו את הפיקוד על החטיבה הדרומית באוגדת עזה לאחר שכמה קצינים סירבו כי ראו בגזרה "קן צרעות". אל"מ הכהן, שמילא באותם ימים את תפקיד קצין הקישור בין צה"ל לבין חיל הים האמריקני (המארינס), נענה להצעה ונאלץ לקצר את שהותה של משפחתו בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות.

"הגעתי לגזרה ואני מבין שיש כאן איום ממשי וחיכוך תמידי", מספר אל"מ הכהן. "תוך כדי החפיפה שלי נפצע המ"פ סרן זיו שילון, שאיבד כתוצאה מפיצוץ מטען יד וחצי בעת פתיחת שער בגבול. זה התווסף לירי צלפים, פצצות מרגמה ורקטות. אלו היו ממש ימי קרב". חמישה ימים לפני מבצע "עמוד ענן" נחשפה מנהרה במרחק של 20 מטרים מהכוח שפעל באזור, ומפקד החטיבה הטרי הבין שההפתעות בגזרה הזו הן חלק מהמקצוע וחמאס מתכונן לעימות רחב היקף.

"העובדה שאנחנו מצליחים לעמוד כאן 250 מטר מהגדר בלי שיש פה איום ישיר על הכוח או עלינו זה דבר שלא היה כאן לפני שנה", הוא אומר השבוע, בזמן שהוא יורד מהג'יפ הממוגן לכיוון גדר המערכת. "הערכנו אחרי החיסול של ג'עברי שחמאס ישאף לממש פיגוע משמעותי. להגיע להישג מבצעי מידי בשביל לקבל את תמונת הניצחון שהוא מעוניין לקבל אחרי אותו שפל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

להביט על חצי הכוס הריקה

מרחב החטיבה הדרומית הפך ברגע אחד למוקד תשומת הלב, עקב החשש שחמאס ינסה להפעיל מנהרה ודרכה להוציא פיגוע הדומה ברעיון המבצעי שלו למבצע חטיפתו של גלעד שליט. "הסתכלנו על המרחב של מאות המטרים מהגדר כמרחב מאוים. ממנהרה ודרך ירי נ"ט, או מימוש של חטיפה או מסע הרג מאוד משמעותי".

צה"ל מפציץ את רצועת עזה, 19 נובמבר 2012. רויטרס
"הערכנו שחמאס ישאף לממש פיגוע משמעותי". הפצצה של צה"ל ברצועת עזה במבצע "עמוד ענן"/רויטרס

במשך שמונה ימים עד להסדר הפסקת האש אל"מ הכהן בקושי נרדם. האיום ריחף באוויר. ואכן, חודשיים אחרי "עמוד ענן" נחשפה מנהרה נוספת של חמאס. "אנחנו נמצאים מול 'חירבת אחזע', אחת העיירות שמקיפות את חאן יונס ממזרח", הוא מסביר, רגע לפני שאנחנו יורדים לנקודת העצירה השנייה, ואז מצביע על פתח המנהרה. "לא סתם הבאתי אתכם לכאן, לפתח של מנהרה שנחשפה אחרי עמוד ענן, 300 מטר בשטחנו. מנהרה שנייה מתוך שלוש מנהרות (המנהרה השלישית נחשפה לפני כמה חודשים - א"ב). אנחנו יודעים להגיד מודיעינית ועל פי ממצאים שמצאנו פה שחמאס תכנן באמצעות המנהרה הזו לחטוף חייל או חיילים תוך כדי מבצע עמוד ענן. העובדה שפעלנו נכון בזמן 'עמוד ענן' סיכלה בעצם את היכולת של חמאס לממש פיגוע בטווח של המנהרה במבצע".

המבצע הסתיים, ישראל הגיעה להסכם הסדרה בתיווך מצרים וחמאס נרתע מאוד מלפעול, ואף הפך גורם מרסן ברצועת עזה. "מדובר בריסון עמוק", אומר הכהן, אך באותה נשימה מזהיר מפני הבאות. "אני לא יודע כמה זמן זה יארך. התפקיד שלי זה להביט על חצי הכוס הריקה. אני לא מתנחם בעובדה שיש פה שקט. השקט כאן הוא לא ארוך טווח. חמאס תיחקר את עצמו. הוא לומד מה הוא יכול לעשות במבצע הבא אחרת. האירוע הבא יתחיל ממשהו מאוד משמעותי. אני אומר לחיילים שלי שהפיגוע הבא יתחיל ללא מודיעין. הכוחות כאן צריכים להיות חדים".

שנה אחרי "עמוד ענן", מזווית הראייה שלך מרואן עיסא הצליח להיכנס לנעליו של אחמד ג'עברי?

"אני חושב שלכל אחד יש תחליף. אנחנו רואים את זה בארגונים אחרים כמו חיזבאללה וארגונים אחרים. אבל העובדה שהצלחנו לפגוע פגיעה ישירה ולא באופן מקרי בראש הזרוע הצבאית מכניסה את האנשים שם לחשש. אני לא חושב שהם יהפכו להיות חובבי ציון אבל אני יודע שהם נוקטים אמצעי זהירות כדי לא להגיע למצב הזה".

כך פיספסה ישראל את רמטכ"ל חמאס - פעמיים. מערכת וואלה!
"מבינים שאנחנו מקדשים את החיים ולא את המתים". גלעד שליט לפני שחרורו, עם רמטכ"ל חמאס שחוסל אחמד ג'עברי/מערכת וואלה!

לאחרונה נחשפה מנהרה שלישית. בחצי השנה האחרונה נחשפו תשעה מטעני חבלה לאורך הגדר בגזרתך, לעומת אפס מטענים בחצי הראשון של השנה. ההרתעה נשחקה?

"ההרתעה לא נעלמה. אני חושב שחמאס מורתע ומרסן את עצמו וארגונים אחרים. אנחנו לא מזהים שינוי משמעותי בתקופה האחרונה בהקשר הזה. אנחנו כן רואים שהוא מתכונן לעימות הבא. הוא מתכונן בכל דרך אפשרית בכל חתך אפשרי. מחפירה של מנהרות דרך ייצור של רקטות לטווחים בינוניים וארוכים. דרך האימון של המחבלים שתחת אחריותו, דרך בנייה של מערך תת-קרקעי שלם ברצועה ודרך עדכון של כל התורה והטכניקות הקרביות שהוא מפיק כלקח ממה שהוא עשה או לא עשה בעמוד ענן".

להערכתך, כמה מנהרות "נושמות" יש כאן מתחת לפני הקרקע?

"אני לא אכנס למספרים, אבל אנחנו מלווים בצורה די טובה את כל המנהרות שאנחנו מכירים. אני לא אגיד לך שאני חושב שאנחנו בכיסוי מלא. אין כזה דבר 100% מודיעין, אבל יש 100% מאמץ שעושים יחד עם האוגדה ויחד עם יחידות אחרות בצבא ומשרד הביטחון. אבל אני יודע שאיום המנהרות רק ילך ויגבר, ככל שיעבור הזמן ואנחנו נייצר את הפתרון, כמו שהצלחנו להגיע להישגים בשנה האחרונה בתחום המנהרות. אנחנו נמשיך ונפתח יכולות ונשפר אותן ובסוף ניתן מענה גם לאיום הזה. זה איום משמעותי אבל לא קיומי – לא לנו ולא למדינה".

צה"ל חשף מנהרת טרור מעזה לאזור עין השלושה. רויטרס
"אין דבר כזה 100%". מנהרת טרור שנחשפה על ידי צה"ל סמוך לקיבוץ עין השלושה, בחודש שעבר/רויטרס

תופתע אם בעוד כמה שעות יודיעו לך שנחשפה מנהרה ויוצאים ממנה מחבלים לחטוף חייל?

"אנחנו ערוכים לכל תרחיש שיהיה כמעט בכל מתאר, ואחד הדברים שאנחנו מאמנים את הכוחות זה לחשוב מחוץ לקופסה. לא ללכת לאירוע הקודם, לא להפיק את הלקחים של הפיגוע הקודם, אלא להסתכל ברוח חדשה על האיום הבא. האויב עושה הפקת לקחים, אנחנו משפרים את מה שאנחנו משפרים וכל דבר שיקרה במרחב לא יפתיע אותי – מחדירה של מחבלים בקבוצות גדולות בתווך תת-קרקעי דרך מיצוי של לילות ערפל כלילות של המחבלים".

חמאס רוצה את גלעד שליט 2?

"כל ארגון צבאי שרוצה לשחרר את האסירים שנמצאים בידינו ישאף לממש פיגוע כי הוא מבין שאנחנו מקדשים את החיים ולא מקדשים את המתים, והיחס שלנו לחיילים הוא יחס של אחריות. אנחנו אחראים עליהם לא רק באופן שאנחנו מכינים אותם או שולחים אותם או נשלחים איתם למשימות, אלא גם אחרי שקורה אירוע חטיפה, אנחנו אחראים להחזיר אותם שלמים ובריאים לביתם".

הכרעה מוחלטת של האויב

בשבוע שעבר יצאתם למבצע השמדת מנהרה שהסתיים בפציעה של חמישה קצינים וחיילים. אחד מהם נפצע באורח קשה.

"הייתי בחפ"ק (חוליית פיקוד קדמית - א"ב) של המבצע. שמעתי וראיתי את הפיצוץ, והבנתי שחמאס נערך לפעולה שלנו. ושאנחנו במקום עם פצועים. קודם כל אנחנו נערכים לסיכול של פיגוע יותר משמעותי. אנחנו מבינים שזה יכול להיות חלק מחבילה קשה ומשמעותית כולל פיגוע לעבר כוחותינו או חטיפה. מבחינתי זה חלק מהעקרונות הבסיסיים: אנחנו יוצאים למשימה, אנחנו עומדים במשימה עם נפגעים ובלי נפגעים, יש לנו תכלית ואנחנו צריכים לעמוד בה. המסר שלי לכוחות זה שאנחנו חייבים לעשות תצוגת תכלית. חייבים להגיע להכרעה מוחלטת של האויב שניצב מולנו".

חמאס חגג שנה ל"ניצחון" על ישראל במבצע "עמוד ענן", 16 בנובמבר 2013. רויטרס
אנשי חמאס מציינים שנה ל"עמוד ענן", השבוע ברצועת עזה/רויטרס

אם אתה היית תושב עין השלושה, שבמרחק מאות מטרים ממנו נחפרה מנהרה, היית מספיק רגוע לישון בלילה?

"הייתי ישן בלילה רגוע לא בגלל שאני חושב שאין פה איומים. הייתי ישן בלילה רגוע כי אני יודע שיש פה צבא שמבין את האיום הזה ופועל לסכל אותו ככל שהוא יוכל לעשות כרגע באמצעים הנתונים. זה גם המסר שלי לאנשים: אל תחכו לטכנולוגיה רחוקת הטווח או למה שיהיה כאן בעוד חמש או עשר שנים. עם מה שיש עושים הכי טוב".

אתה מכיר את ג'עברי היטב, בעיקר כראש לשכה של שני רמטכ"לים. הסיכול השיג את יעדו?

"קהילת המודיעין מלווה אותו כבר חמש או שש שנים לפני החיסול שלו. הוא קשור קשר ישיר לחטיפת גלעד שליט, ולהחזקה שלו. אני יודע את זה שנים לפני 'עמוד ענן'. מן הסתם, כראש הזרוע הצבאית של חמאס יש לו אחריות גדולה להידרדרות שהובילה ל'עמוד ענן'. אני בטוח שהפגיעה בו היא מסר לארגוני הטרור שנמצאים סביבנו שנדע לפגוע מתי שצריך, מתי שנרצה, כשיש צורך".

אם תידרש לסכם את מצבו של חמאס, אנחנו לקראת התנגשות?

"חמאס נמצא בלחץ גדול. סוגרים לו את המנהרות. אין לו כסף לשלם משכורות. המקור האידאולוגי שלו קרס (האחים המוסלמים במצרים - א"ב). הבית האידיאולוגי שלו בבעיה קשה. לכן, הלחץ מתגבר והוא יכול להפנות אותו להתנגדות מול ישראל. הם לא יושבים בשקט. הם בונים מולנו מערך איסוף שכולל מצלמות שאת חלקן הם מציבים על תרנים בגובה של 45 מטרים. הם נערכים למבצע נגדנו. יש להם מערך איסוף שיטתי וקבוע. אבל, גם אנחנו לא מתעלמים ובונים בנק מטרות".

לקריאה נוספת:
בשיתוף המוסד: שייטת 13 נערכת למלחמה מצפון
איך נכנסים לראש של המחבל הספונטני?
המנהרה היא המוצב החדש: המאבק התת-קרקעי של צה"ל

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully