וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים אמריקנים מרגיעים: "הסנקציות שיוסרו - מוגבלות"

גורמים בכירים המקורבים למשא ומתן עם איראן טענו כי הסנקציות שיוסרו במסגרת ההסכם "זמניות וממוקדות". אמש הגיבה דוברת מחלקת המדינה לנתניהו: "דיפלומטיה עדיפה על מלחמה"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(צפו בקרי מדבר על המשא ומתן עם איראן בקונגרס, חמישי)

בכירים אמריקנים שלחו הלילה (שבת) מסר מרגיע לישראל על רקע ההסכם המתגבש בין המערב לאיראן, במסגרתו יוסרו הסנקציות הכלכליות על הרפובליקה האיסלאמית בתמורה להקפאת תכנית הגרעין. גורם בכיר המקורב למשא ומתן אמר לסוכנות הידיעות AP כי הערכות לפיהן הסרת הסנקציות תשלשל לקופה האיראנית 15-50 מיליארד דולרים הן "מוגזמות". גורם אחר הוסיף כי הסנקציות שיוסרו במסגרת ההסכם הן "מוגבלות, זמניות, ממוקדות וניתנות להשבה".

אמש פרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו בחשבון הטוויטר שלו באנגלית קריאה להימנע מחתימה על הסכם עם איראן, כאשר לדעתו אופי ההסכם הנוכחי משרת בעיקר את איראן יותר. "אל תמהרו להגיע להסכם גרוע עם איראן", כתב נתניהו, "כדי ליצור נשק גרעיני צריך אורניום מועשר או כורי פלוטוניום. כדי לייצר אנרגיה גרעינית לצרכים אזרחיים לא צריך אורניום מועשר או כורי פלוטוניום. ההצעה הנוכחית מאפשרת לאיראן להעשיר אורניום ולשמור על כורי הפלוטוניום. ההצעה מאפשרת לאיראן לפתח פצצות גרעיניות ולבנות טילים ארוכי טווח שיכולים להגיע לארצות הברית ולאירופה. איראן מקבלת הכול ולא נותנת כלום!".

דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, ג'ן סאקי, אמרה כי ראתה את הציוץ של נתניהו, אך אין לה תגובה בנושא. עם זאת, היא הדגישה כי לישראל ולארצות הברית יש את אותה המטרה – למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני. "המקום שבו אנחנו מתפצלים מעט הוא ברמה הטקטית, כאשר אנחנו מאמינים שאנו זקוקים לצעד ראשון שיעצור את התכנית האיראנית על מנת להשיג זמן כד לנהל משא ומתן על הסכם ארוך טווח, והם מאמינים שעלינו להמשיך להגביר את הלחץ על איראן כדי לגרום להם להיכנע בבת אחת", אמרה סאקי והדגישה: "מובן שאיננו סבורים שדרך זו היא אפשרית". "יש כאן שני מסלולים מקבילים שניתן ללכת בהם - המסלול הדיפלומטי ומסלול המלחמה", הוסיפה סאקי, "אנחנו חושבים שדיפלומטיה היא הדרך הנכונה ללכת בה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מקווים שצרפת לא 'תתכופף'". הציוץ של נתניהו/מערכת וואלה!, צילום מסך

ימים בודדים לפני ביקורו של נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, בישראל, דרש אמש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מצרפת שלא תחליש את עמדתה כלפי איראן לקראת סבב השיחות הנוסף הצפוי השבוע בנושא תכנית הגרעין האיראנית. "אנו מקווים שצרפת לא 'תתכופף'", אמר נתניהו בראיון לעיתון "לה פיגארו" הצרפתי, והוסיף: "אנו מצדיעים לעמדתו העקבית והנחושה של הולנד בסוגיה האיראנית".

נתניהו שב והדגיש במהלך הראיון את התנגדות הממשלה לכל מחקר איראני שיכול להוביל לפיתוח של נשק גרעיני, ואמר שאסור שזו תחזיק בכורי מים כבדים או בצנטריפוגות המשמשות להעשרת חומרים רדיואקטיביים.

נשיא איראן חסן רוחאני בפגישה עם נשיא צרפת פרנסואה הולנד בשולי העצרת הכללית של האו"ם. ניו יורק, 24 ספטמבר 2013. AP
איראן האשימה את צרפת בחסימת ההסכם בסבב השיחות הקודם. הולנד ורוחאני בעצרת האו"ם, ספטמבר/AP

ביקורו של הולנד בישראל יהיה הראשון מאז שנבחר לנשיא לפני כשנה וחצי. אחד מיועציו מסר כי הביקור צפוי להתמקד בנושא השיחות בין המעצמות לאיראן, שיתחדשו ביום רביעי הקרוב. הולנד הביע התנגדות להסרת סנקציות כלכליות כלשהן מעל איראן עד שזו תספק ערבויות נוספות. איראן מצדה האשימה את צרפת בחסימת ההסכם שאליו קיוו להגיע בסבב השיחות הקודם עם שש המעצמות – ארצות הברית, בריטניה, צרפת, סין, רוסיה וגרמניה – בשבוע שעבר בז'נבה.

(עדכון ראשון: 00:32)

עוד בנושא:
אובמה וקמרון שוחחו: "תמכו בהצעת המערב לאיראן"
דוח: איראן האטה את תכנית הגרעין; נתניהו: לא מתרשם
פרס עוקץ את נתניהו: "לא רק אנחנו יודעים הכול"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully