וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חמינאי שולט בתאגיד ענק בשווי 95 מיליארד דולר"

11.11.2013 / 13:23

תחקיר רויטרס מעלה כי מנהיגה העליון של איראן עומד בראש תאגיד "סטאד" שחולש על חלק עצום במגזר העסקי במדינה. כך שומר השליט על כוחו ועצמאותו - גם כשהכלכלה סביבו קורסת

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

מנהיגה העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, שולט בתאגיד ענק ששוויו 95 מיליארד דולרים - כך עולה מתחקיר של סוכנות הידיעות רויטרס שהתפרסם היום (שני). על פי התחקיר, מדובר בסכום העולה בהרבה על סך ייצוא הנפט השנתי של איראן. תאגיד סטאד (setad), שמהווה משענת משמעותית עבור שלטון חמינאי, מחזיק במניות כמעט בכל מגזר עסקי באיראן, לרבות פיננסים, נפט, תקשורת, ייצור אמצעי מניעה וחקלאות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עשיר יותר מהשאה? חמינאי/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי התחקיר, סטאד צברה את הונה באמצעות השתלטות שיטתית על אלפי נכסים השייכים לאיראנים מהשורה, בהם בני מיעוטים במדינה, שיעים, אנשי עסקים ותושבים המתגוררים בחו"ל. התאגיד נהג להגיש תביעות כוזבות בבית המשפט, לפיהם מדובר בנכסים נטושים. לאחר מכן נהג הארגון למכור את הנכסים במכירות פומביות, או לגבות כספים מבעליו המקוריים. רק במהלך חודש מאי, זיהתה רויטרס 300 נכסים שהועמדו למכירה בידי הארגון, חלקם בשווי מיליוני דולרים. תחת שלטון חמינאי, הפכה החברה שנועדה לנהל את העסקים שננטשו בזמן המהפכה האיסלמית ב-79' לתאגיד זולל-כל שמגובה בחקיקה, פסיקה ותקנות ביורוקטיות. על פי רויטרס, קשה להעריך במדויק את שווי התאגיד בשל הסודיות שאופפת את חשבונותיו. עם זאת, נראה כי תיק הנכסים שלו מורכב מנדל"ן בשווי 52 מיליארד דולרים, והחזקות בשווי 43 מיליארד דולרים.

אף שאין הוכחה ישירה לשליטתו של חמינאי בחברה, לרשות השליט האיראני עומד באמצעותה הון שהופך אותו לעשיר לא פחות מהשאה המודח. חמינאי הוא הפוסק האחרון בכל עניני הממשל, וכך יכול לנווט את החברה, ולשמור על עצמאות ועוצמה כלכלית גם לנוכח הסנקציות של המערב. בחודש יוני השנה, משרד האוצר האמריקני הטיל סנקציות על הארגון, וכינה אותו "רשת עצומה של חברות קש המסתירות נכסים בשם ההנהגה האיראנית". באיראן סירבו להגיב לטענות, אך דובר התאגיד האמיד והאזי אמר לרויטרס כי "המידע המוצג בתחקיר רחוק מהמציאות ואינו נכון".

עוד בנושא
עלי חמינאי: צריך לשבור לשלדון אדלסון את השיניים
חמינאי: "ישראל היא משטר לא-לגיטימי של ממזרים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully