וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו מתנצח עם קרי: "מעודכן בפרטי ההסכם עם איראן"

11.11.2013 / 0:01

ראש הממשלה מיהר להשיב לשר החוץ האמריקני שטען כי הוא אינו מודע לטיב המשא ומתן בין איראן למעצמות באשר לתכנית הגרעין. גורם אמריקני בכיר: "לדברי נתניהו יש השפעה"

צילום: עומר מירון, עריכה: מיכאל ברגמן

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב אמש (ראשון) לדבריו של שר החוץ האמריקני ג'ון קרי שטען כי נתניהו אינו מודע לטיב המשא ומתן בין המעצמות לאיראן, ואמר: "אני מעודכן בפרטי ההצעה לאיראנים". בעצרת הפדרציות היהודיות שנערכה בבנייני האומה בירושלים, התייחס נתניהו להסכם המתגבש בין הצדדים ואמר כי "מה שמוצע כעת היא עסקה בה איראן שומרת על יכולתה. איראן תוכל לשמור טונות של אורניום מועשר ברמה נמוכה. הם יכולים בתוך כמה חודשים או שבועות ליצור פצצה".

נתניהו הבהיר כי "הדבר הכי חשוב הוא להבטיח את הביטחון והעתיד של המדינה היהודית" וטען כי גם אם ייחתם הסכם, "איראן לא תיסוג מיכולות ייצור הנשק הגרעיני אך המעצמות ייסוגו מהסנקציות". לדבריו, "זו עסקה גרועה ומסוכנת. זה עשוי להביא למצב שהסנקציות יתמוטטו. זה עניין של הישרדות יהודית. ועל הישרדותה של המדינה היהודית – לא אשתוק לעולם. זה הזמן לעמוד ולדבר".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס הפדרציות היהודיות בבנייני האומה, ירושלים. נובמבר 2013. יואב דודקביץ'
"מוכן לפשרה היסטורית". נתניהו, אמש/יואב דודקביץ'

ראש הממשלה הבהיר כי האופציה הצבאית חייבת להישאר על השולחן. "השילוב של סנקציות משתקות ואופציה צבאית – לזה יש את הכוח לעצור את איראן. אנחנו יכולים לעשות זאת (לעצור את תכנית הגרעין - א.ת). רעיון המדינה היהודית הוא לאפשר ליהודים להגן על עצמם. עלינו להגן על מדינתנו תמיד".

הוא התייחס בדבריו גם לתהליך השלום ואמר כי הוא "מוכן לפשרה היסטורית". "אנחנו חייבים לסיים את העימות אחת ולתמיד", הדגיש. "כדי לעשות זאת, יש עיקרון פשוט – שתי מדינות לשני עמים. זה אומר שאם הפלסטינים מצפים שנכיר במדינה הפלסטינית הם חייבים להכיר במדינה היהודית. מדוע הם עיקשים בסירוב להכיר במדינה היהודית?", תהה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, שיחות הגרעין בכינוס ז'נבה. נובמבר 2013. AP
"איננו טיפשים". קרי/AP

מוקדם יותר אמש התייחס קרי בראיון לרשת NBC למחלוקת בין ישראל לארה"ב בנושא ההסכם הנרקם עם איראן. "ארה"ב אינה עיוורת, ואני לא חושב שאנחנו טיפשים", אמר קרי. קרי הדגיש כי אין פערים בין ממשל אובמה להתחייבויותיו לישראל, והוסיף כי נתניהו אינו בהכרח מודע לטיב המו"מ שמתנהל עם איראן.

גורם אמריקני בכיר: "יש מחלוקת בינינו לבין ישראל"

במקביל, גורם אמריקני בכיר שניסה לפייס את האווירה המתוחה, טען אמש כי אמריקנים "מעדכנים את בעלי בריתנו, כולל ישראל, לפני ואחרי כל סבב משא ומתן בז'נבה". לדבריו, "המטרה היא להגיע לשלב ראשון - הסכם שבמסגרתו התכנית האיראנית מושהית. הסכם כזה יאפשר לקיים משא ומתן במשך כחצי שנה על הסכם שימנע מאיראן נשק גרעיני, מבלי שהאיראנים ימשיכו לפתח נשק גרעיני".

הגורם האמריקני הסביר כי "יש מחלוקת בינינו לבין ישראל על הצעד הראשון הזה - לנו חשוב לעצור עכשיו את תכנית הגרעין כדי שהאיראנים לא יתקדמו תוך כדי המשא ומתן. יש חוסר הסכמה אבל מערכת היחסים והשותפות הקרובה יישמרו. על היעד - מניעת נשק גרעיני מאיראן - אנחנו מסכימים ב-100%. מה שראש ממשלת ישראל אומר תמיד חשוב ולדבריו יש השפעה".

הגורם הבהיר כי "מתקן המים הכבדים באראק מטריד את כל מדינות המערב. הבהרנו לאיראן שמי שרוצה גרעין למטרות שלום, לא זקוק למתקן כזה. האיראנים מבינים שהאלטרנטיבה להסכם היא הפסקת המגעים והחרפת הסנקציות. הסרת הסנקציות שנידונה כעת לא נוגעת לליבת הסנקציות שגורמת את עיקר הנזק לכלכלה האיראנית. הכלכלה שלהם תישאר פגיעה מאוד. הם מבינים שהדיון על הסנקציות האלה יישמר לשלב האחרון של ההסכם".

תת-שר החוץ האמריקנית בישראל

אתמול הגיעה תת-שר החוץ האמריקנית וונדי שרמן לישראל. שרמן, מלווה בפקידים בכירים במחלקת המדינה, הגיעה ארצה כדי לעדכן גורמים בכירים בירושלים על המשא ומתן שנערך בסוף השבוע בז'נבה בין המעצמות לאיראן בנשוא הגרעין האיראני. שרמן, סגניתו של שר החוץ ג'ון קרי והממונה מטעמו על המו"מ לשיחות הגרעין, נפגשה עם היועץ לביטחון לאומי יוסי כהן ועם גורמים בכירים במשרדי החוץ והביטחון.

בשיחות בז'נבה היו הצדדים קרובים מאוד להסכם עם איראן, אך התנגדותה של צרפת למתווה המסתמן – שבמסגרתו התחייבה איראן להקפיא את העשרת האורניום לרמה של 20%, להעמיד לפיקוח את מתקני הגרעין שלה ולהפסיק להשתמש בצנטריפוגות מתקדמות לצורך העשרת אורניום לרמה של 3.5% - מנעה, ברגע האחרון, את חתימת ההסכם. הצדדים אמורים להיפגש לסבב שיחות נוסף בעוד כעשרה ימים, שיתקיים גם הוא בז'נבה.

(עדכון ראשון: 19:10)

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

עוד בנושא:
לא מאהבת נתניהו: מה יש לצרפתים נגד איראן?
ז’נבה: סבב שיחות הגרעין עם איראן הסתיים ללא הסכם
אין הסכם; רוחאני: ”לא נגיב לסנקציות ולהשפלה”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully