וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישג לצה"ל: תקציב הביטחון יוגדל ב-2.75 מיליארד שקל

הקבינט המדיני-ביטחוני החליט פה אחד להעביר תוספת לתקציב הביטחון חרף התנגדות שר האוצר שאמר: "מערכת הביטחון לא נושאת בנטל". גורם צבאי: "נתניהו נתן ללפיד סטירה מצלצלת"

צילום: עומר מירון, ערן גילווארג; עריכה: יותם בן-דוד; קריינות: אביב אברמוביץ'

חרף עמדתו של שר האוצר יאיר לפיד, ואחרי מחלוקת בנושא - החליט אחר הצהריים (חמישי) הקבינט המדיני-ביטחוני בממשלה פה אחד להעביר עודפי תקציב בגובה 2.75 מיליארד שקל למערכת הביטחון. הדבר מהווה למעשה פשרה בין הצדדים, שכן הצבא ביקש תוספת של 4.5 מיליארד לתקציב. ההחלטה היום התקבלה בהמשך ובהתאם להחלטת ועדת השרים בנושא מחודש מאי 2013.

ההחלטה של הקבינט אמנם התקבלה פה אחד, אולם לא לפני עימות קשה. עד השעות האחרונות הביע שר האוצר את התנגדותו להגדלת התקציב, ואף הבהיר כי הוא מבקש שלא תהיה תוספת כלל. "ראש הממשלה החליט להוסיף לתקציב הביטחון למרות שהתנגדתי לכך בדיון", אמר לפיד, והוסיף: "אנחנו עדיין עומדים על כך שמערכת הביטחון צריכה להתנהל באחריות כלכלית ולהתייעל. לא נשלים עם העובדה שמעמד הביניים נושא בנטל ומערכת הביטחון לא". על אף שבסופו של דבר נתן את ידו להעברת התקציב העודף, העדיף לפיד להתייחס לכסף שאותו "הציל". "אני שמח שהצלחנו למנוע העברת מלוא הסכום שביקשה מערכת הביטחון, כי 1.75 מיליארד השקלים דרושים לנו למעונות, לבריאות, לחינוך ולצעדים שיובילו להורדת יוקר המחיה בישראל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, לעומתו, נשמע מרוצה יותר. "קיבלנו פה אחד החלטה שמאזנת בין אתגרי הביטחון הגדולים שניצבים בפני מדינת ישראל, ובין הצורך להמשיך ולנווט באחריות את כלכלת ישראל מול המשבר הכלכלי העולמי", אמר אחרי ההצבעה.

אילוסטרציה. ShutterStock
תוקם ועדה ציבורית לקביעת גורמי התקציב. חיילי מילואים בתרגיל בדרום/ShutterStock

בנוסף להחלטה להעביר כסף, החליט הקבינט, המורכב בין היתר מראש הממשלה, משר האוצר, שר הכלכלה ושר הביטחון, להקים ועדה ציבורית לבדיקת תקציב הביטחון על כל מרכיביו. הצוות קבע כי יוקם צוות בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר במטרה לזרז את פינוי מחנות צה"ל ממרכז הארץ ולפנות קרקע לבנייה באזורי ביקוש.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

למרות התוספת, האימונים יצומצמו?

גורמים במערכת הביטחון התייחסו להחלטת הקבינט ואמרו: "ראש הממשלה נתניהו החטיף סטירה מצלצלת לשר האוצר. ההחלטה למנוע את התוספת באופן גורף הייתה מנותקת מהמציאות, כך גם הביקורת שלו ושל אנשיו על הצבא". עם זאת, ועל אף שמדובר בסכום לא מבוטל, הדעות במערכת הביטחון חלוקות סביב ההחלטה בממשלה. "משרד הביטחון וצה"ל ביקשו מהקבינט 4.5 מיליארד שקל כתוספת מחויבת נוכח המציאות אליה נקלע הצבא. הקבינט הסכים להעביר 2.75 מיליארד, אך זה עדיין לא עונה על הצרכים של הצבא ומערכת הביטחון. את ההשלכות נראה בשנת 2014".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"קיבלנו החלטה מאוזנת". נתניהו/מערכת וואלה!, צילום מסך

גורם ביטחוני נוסף המצוי בפרטי ההחלטה בקבינט אמר כי היא כוללת בתוכה "נקודת אור גדולה" שכן ניתן להעריך כבר עכשיו ש"וועדת ברודט 2 שתוקם תוכיח פעם נוספת כי צה"ל ומשרד הביטחון אכן זקוקים לתוספת התקציבית הזו". הגורם הוסיף: "משרד הביטחון וצה"ל הפסידו במשא ומתן להשגת התוספת של 4.5 מיליארד. זה יבוא לידי ביטוי בצמצום האימונים, ההתעצמות וההכשרות".

לדברי גורמים בצבא, הנפגעים העיקריים מהחלטת הקבינט יהיו לא רק צה"ל ומשרד הביטחון אלא בעיקר התעשיות הביטחוניות בישראל. אחד מהם אמר כי החלטת הקבינט לא תמנע מצה"ל להמשיך ולפטר משרתי קבע בהתאם לתכנון עד לסגירת היעד של 4,500 משרתי קבע ואזרחים עובדי צה"ל.

לקריאה נוספת:
ישראל ויתרה על 55 מיליון וקנתה נקודות אצל ארה”ב
עד סוף 2014: מאה תקנים יקוצצו במשרד הביטחון
פרשנות: שלוש השנים הרזות של צה”ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully