וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימות חריף בין בנט ללפיד בנושא שחרור האסירים

27.10.2013 / 18:33

שר האוצר אמר שמי שנתלה באירועים הביטחוניים האחרונים כנימוק נגד השחרור, אומר שמדיניות הממשלה צריכה להיקבע בידי ארגוני הטרור. בכך, סתר דברים של בעל בריתו בחודש שעבר

שר האוצר, יאיר לפיד, תקף היום (ראשון) את חברי הכנסת והשרים מהימין שהתנגדו לשחרור האסירים הפלסטינים במסגרת חידוש המשא ומתן המדיני. במהלך הדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה, שדחתה את הצעת החוק של חברת הכנסת אורית סטרוק (הבית היהודי) לאסור שחרור מחבלים, אמר לפיד כי מי שנתלה באירועים הביטחוניים האחרונים כנימוק נגד שחרור האסירים הפלסטינים אומר למעשה שמדיניותה של ממשלת ישראל צריכה להיקבע על ידי ארגוני הטרור האיסלאמיים. בכך, יצא לפיד גם נגד דבריו של בעל בריתו ושר הכלכלה, נפתלי בנט, שאמר בחודש שעבר בהלווייתו של סמ"ר גל קובי, שנורה למוות על ידי צלף פלסטיני בחברון, כי פיגועים מסוג זה הם ההוכחה לכך שאסור לשחרר אסירים ביטחוניים.

יאיר לפיד ונפתלי בנט בדיון בהשתתפות רה"מ בעקבות חתימות 40 ח"כים בנושא יוזמת השלום הערבית. מאי 2013. עומר מירון
הברית בסכנה? בנט ולפיד/עומר מירון

במהלך הדיון היום, מתח לפיד ביקורת על הצעת החוק והסביר את התנגדותו לה: "זה היה קשה משאול להצביע בעד שחרור האסירים בהחלטת הממשלה. מטרתה היחידה של הצעת החוק שלפנינו היא לגרום לנו להצביע על כך פעם נוספת. זו הצעה, ואני בורר מילים, מאוד לא אחראית, שנועדה להשיג רווח של יחסי ציבור".

הצעת החוק נדחתה היום ברוב קולות בוועדה. שמונת שרי הליכוד, יש עתיד והתנועה התנגדו להצעה, ואילו חמשת שרי הבית היהודי וישראל ביתנו תמכו בה. ההצעה, שהגישו חברת הכנסת אורית סטרוק מהבית היהודי ו-14 חברי כנסת נוספים, ביקשה להפקיע מידי הנשיא את הסמכות לחתום על חנינות, ובכך למעשה למנוע את האפשרות המעשית של המדינה לשחרר מחבלים, הן בעסקאות עתידיות והן כחלק מההתחייבות הישראלית לשחרור אסירים בתמורה לחידוש המשא ומתן.

המחבלים הפלסטינים ששוחררו בפעימה הראשונה חוגגים במוקטעה. רמאללה, 13-14 באוגוסט 2013. טלי מאייר
חגיגות שחרור האסירים בחודש אוגוסט/טלי מאייר

ההצעה נפלה לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו, הנחה את ארבעת שרי הליכוד החברים בוועדה: לימור לבנת, גדעון סער, יובל שטייניץ וגלעד ארדן להתנגד לה. גורמים בסביבתו של ראש הממשלה אמרו כי נתניהו הורה לשריו להתנגד להצעת החוק, "לנוכח ההבנה שמדובר בהצעה צינית". אותם גורמים כינו את ההצעה "הצעת אינסטנט פופוליסטית, שעלתה ללא עבודת מטה מסודרת", ואמרו כי מטרתה היא "לעורר הד תקשורתי מבלי לתת את הדעת על ההשלכות שעלולות להיות לה". לכן, אמרו בסביבת נתניהו, "הוחלט שלא להצטרף לשימוש הציני שמבקשת ההצעה לעשות בסיטואציה האזורית המורכבת".

הערב התכנס צוות השרים המצומצם לסוגיית שחרור האסירים הפלסטינים לדיון שבסופו תגובש רשימת 26 אסירים שייצאו לחופשי כנראה ביום שלישי. האסירים שישוחררו הינם חלק מקבוצה של 104 אסירים פלסטינים ותיקים, שכלואים בישראל יותר משני עשורים ושישראל התחייבה לשחררם במעמד פתיחת המשא ומתן עם הפלסטינים. סגן השר לענייני אסירים ברשות הפלסטינית, זיאד אבו-עין, טען היום כי בפעימה הנוכחית ישוחררו 32 אסירים. לדבריו, "השחרור הבא יתבצע בחודש ינואר והפעימה האחרונה בחודש מרץ". בפעימה הראשונה, שהתבצעה בחודש אוגוסט, שוחררו 26 אסירים.

משבר קואליציוני בעקבות שחרור האסירים

העימות הפומבי בין בנט ללפיד הוא המשך ישיר למשבר בין הבית היהודי לתנועה ברקע הפעימה השנייה של שחרור האסירים. מאז סוף השבוע, נשמעו חילופי מהלומות בין שתי הסיעות שהחלו כאשר מפלגתו של בנט הפיצה ביום חמישי בערב הודעה לפיה שחרור האסירים הוא תוצאה של "הזכות המפוקפקת" של לבני להיפגש עם ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, סאיב עריקאת. בתנועה אמרו בתגובה שמדובר ב"הסתה פרועה" נגד לבני.

שרת המשפטים ציפי לבני, הממונה על המשא ומתן המדיני מטעם הממשלה, התייחסה להחלטת ועדת השרים לענייני חקיקה לדחות את הצעת החוק ואמרה: "היום הובהר שוב שהממשלה, בניגוד לאחת המפלגות החברות בה, פועלת על פי האינטרס הלאומי ולא על פי ההוראות של רבני יש?ע", אמרה בהתכוונה למפלגת הבית היהודי שאנשיה תמכו בהצעה. לבני הוסיפה: "הממשלה הזו מקדמת תהליך מדיני שהוא אינטרס לאומי וביטחוני של ישראל. האחריות על כך היא של כל שרי הממשלה, גם של אלה שלא מבינים איך עובדת ממשלה וגם של אלה שלמעשה תמכו בכך בשתיקה או בתמורה לבנייה".

לפניות לכתב עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il

עוד בנושא שחרור האסירים
החוק נגד שחרור מחבלים נפל: "הצעה צינית"
השרים יכריעו אילו אסירים ”כבדים” ישוחררו
דעה: המחבלים המשוחררים יצחקו כל הדרך לחידוש הטרור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully