וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד: "נצטרך לפנות עשרות אלפי מתנחלים מהגדה"

בוועידת הדיפלומטים הוסיף שר האוצר כי אין לו אמון בפלסטינים, אך הסכם יהיה חייב לכלול ויתורים. הנשיא פרס הביע אמון באבו מאזן: "איזה עוד מנהיג יוותר על העיר בה נולד?"

צילום: אבי כהן, עריכה: יאיר דניאל

"אין לי אמון בפלסטינים": שר האוצר יאיר לפיד אמר הבוקר (חמישי) כי הוא מתנגד לדרישתו של ראש הממשלה נתניהו מהרשות הפלסטינית להכיר בישראל כמדינה יהודית, אך הדגיש כי הסכם יהיה חייב לכלול פינוי רבבות מתנחלים. "במשך 2,000 שנה נזקקנו להכרה מאחרים, ונמאס לנו מכך. זו לא דרישה ציונית בעיניי. אנחנו לא זקוקים להכרה מאבו מאזן ומסאיב עריקאת".

לפיד דיבר בוועידת הדיפלומטים של הג'רוזלם פוסט, שמתקיימת בהרצליה, והוסיף כי "אי אפשר לבנות אמון על ידי כך שמבקשים מהצד השני לשקר לך". לדבריו, כדי לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני "צריך מפה, וצריך זמן - כדי שהפיתרון שנגיע אליו יאפשר לשני הצדדים להפחית לאורך זמן את השנאה וחוסר האמון ביניהם". לפיד אמר כי "המפה שאנו זקוקים לה לא לתכלול את ירושלים, אבל היא כן תכלול פינוי של עשרות אלפי מתנחלים מהגדה המערבית".

מוקדם יותר דיבר בכנס נשיא המדינה שמעון פרס, שאמר כי "אנחנו מדברים עם הפלסטינים כדי להפוך אותם לפרטנר". הנשיא הביע אמון ביו"ר הרשות אבו מאזן, באומרו: "איזה עוד מנהיג בעולם היה אומר 'נולדתי בצפת, ואני לא מתכוון לחזור לצפת'?". בוועידת הדיפלומטים השנתית של הג'רוזלם פוסט בהרצליה, הביע פרס דאגה מעתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. "אין תחלופה לרוב היהודי, ואתה לא מייצר דמוקרטיה באמצעות נוסחת פלא. כל מנהיגי העבר, מאז בן גוריון, הדגישו את החשיבות ברוב יהודי כדי לשמור על המדינה יהודית ודמוקרטית", אמר פרס.

נשיא המדינה שמעון פרס בועידת הדיפלומטים של הג'רוזלם פוסט. דרור עינב
"אין תחלופה לרוב יהודי". פרס בכנס, היום/דרור עינב

"אני לא מרגיש שיש עוינות מצד סין או הודו כלפי ישראל", המשיך פרס. לדבריו, "ישראל מוערכת בעולם על הישגיה המדעיים". עם זאת, הודה: "קיימת ביקורת על ישראל שאותה אני מכיר, ואנחנו צריכים לסיים אותה. בשביל זה, אנחנו צריכים לסיים את הסכסוך עם הפלסטינים. זהו לב הביקורת. לכן אני שמח שנכנסו למשא ומתן. ועם זאת חשוב לזכור: בהשוואה למדינות אחרות, אנחנו לא במצב רע בכלל", אמר הנשיא.

הנשיא התייחס גם לשיחות המערב עם איראן, באומרו כי טהראן "הציבה את עצמה בסיטואציה בלתי אפשרית. אני לא בטוח מי ינצח, ואם אפשר לנצח, אבל כל זמן שיש מדינות נייטרליות כלפי איראן - זו בעיה". באשר למציאות החדשה בעולם המערבי, ציין פרס את המיליונים שמחוברים לאינטרנט במזרח התיכון. "אלה הצעירים. רוב העולם הערבי אינו פוליטי, והעתיד שייך להם. למפלגות המסורתיות אין תשובות לזה. במצרים אין עבודה, אין אוכל, אבל יש להם סמארטפונים. ברגע שהם יבינו שהם הרוב - הם יתארגנו". "ברחבי העולם המדינות מאבדות את הרלוונטיות שלהן, מדינה היא שארית מעידן אחר. תפקידה לשלוט בכלכלה ובביטחון, אלא שהכלכלה העולמית שולטת במדינה ולא להיפך", אמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

לבני: "מה מציעים המתנגדים לשתי מדינות?"

שרת המשפטים ציפי לבני דיברה גם היא בכנס, ואמרה כי "כדי לעצור את איראן צריך לשתף פעולה עם משטרים נוספים שאיראן גרעינית מאיימת עליהם. כששומעים איך סעודיה מדברת על איראן, זה נשמע לנו מוכר". לבני אמרה כי "כאשר מדובר על איראן, עברית וערבית נשמעות אותו דבר לאחרונה. זה קשור גם לכך שהליגה הערבית הודיעה השבוע על כך שיוזמת השלום שלה, שמציעה שלום ונורמליזציה לישראל עם כל מדינות ערב, עדיין על השולחן. לצערי, הסכסוך בין ישראל לפלסטינים מקשה מאוד על מדינות ערב לפעול עם ישראל כנגד איראן, כי דעת הקהל במדינותיהם עדיין רואות בישראל את האויב".

"אני מצפה ממתנגדי הרעיון של שתי מדינות לשני עמים להגיד מה האלטרנטיבה, מה הם מציעים, וכשאני מדברת על אלטרנטיבה אני מדברת על משהו שמתאים לערכים שלנו ושמתאים לסטנדרטים של הקהילייה הבינלאומית", הוסיפה לבני. "אני שומעת שיש מתנגדים לשתי מדינות לשני עמים אבל לא שומעת מה הם מציעים במקום", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully