וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המטאור שהתרסק: האכזבה מלפיד השפיעה על הבחירות

23.10.2013 / 19:02

"יש עתיד" של שר האוצר הייתה הדבר החם ביותר בפוליטיקה הישראלית, אך רק ראש עיר אחד ושלושה ראשי מועצות בהם תמכה ניצחו בבחירות המקומיות. ומי המנצח הגדול של אמש?

צילום: עומר מירון, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

הבחירות המקומיות שהוכרעו הלילה (רביעי) היוו לא רק מבחן כוח למועמדים ולרשימות העצמאיות, אלא גם, ואולי בעיקר - למפלגות הארציות שהשקיעו כספים רבים בניסיון לבסס את כוחן במועצות הערים, ונראה שהתוצאות יכולות ללמד טוב יותר מכל סקר על הלכי הרוח בקרב הציבור. בעוד הליכוד, העבודה, ש"ס ומרצ רגילות להתמודד בזירה זו כבר עשרות שנים, עבור "יש עתיד", מפלגתו של יאיר לפיד, הייתה זו טבילת אש ראשונה, והתוצאות בהחלט פושרות, שלא לומר מאכזבות עבור שר האוצר. כעת, נותר רק לתהות כיצד היו נראות התוצאות בבחירות המקומיות לו היו מתקיימות לפני הגזירות התקציביות.

חגיגות הניצחון בבחירות של מפלגת 'יש עתיד' בראשות יאיר לפיד. בן קלמר
לא הצליח לשחזר את ההצלחה. לפיד לאחר ההישג בבחירות הכלליות בינואר/בן קלמר

את התוצאות הללו אפשר לזקוף, אולי, לאכזבה הציבורית מלפיד בחודש שחלפו מאז התיישב על כיסא שר האוצר - שבאה לידי ביטוי גם בסקרים שנערכו לאחרונה. בחודשים אפריל ומאי נהרו מועמדים בכל הרשויות בארץ ליש עתיד. מפלגתו של המטאור הפוליטי שהגיעה יש מאין ל-19 מנדטים הייתה הדבר החם ביותר בפוליטיקה הישראלית. בהתאם, הוחלט להעמיד מועמדים מטעם המפלגה לראשות 18 ערים ומועצות אזוריות, אך מהם נבחרו ארבעה בלבד: חדרה, בנימינה, כוכב יאיר וגני תקווה, שם ראשת העיר הנבחרת - ליזי דלר'יצה - רצה מטעם מפלגת העבודה ונתמכה גם על ידי יש עתיד. יתר המועמדים בשדרות, קריית מלאכי, קצרין, מיתר, פרדסיה, הוד השרון, יבנה, מגדל העמק וערים נוספות - לא נבחרו.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

אף נציג ליש עתיד ב-12 רשויות בהן התמודדה

גם התוצאות למועצות הערים יכולות ללמד משהו על מצבה הנוכחי של יש עתיד. ב-44 רשויות התמודדה המפלגה למועצה. ב-32 מהם הצליחה המפלגה להכניס חברים, וב-12 רשויות בהן התמודדה לא נכנס אף לא נציג אחד. מהתבוננות בתוצאות ניתן לראות התבססות מרשימה של יש עתיד בישובים קטנים ובינוניים כמו בנימינה, כוכב יאיר, גני תקווה והוד השרון, שם נכנסו בין שליש לשני שלישים מחברי המועצה ממפלגתו של לפיד. בערים הגדולות, עם זאת, התמונה עגומה בהרבה. בתל אביב, בה הושקעו מאמצים ומשאבים רבים, נכנס רק חבר מועצה אחד: דן להט, מתוך 31 חברי מועצה. בחיפה נכנסו שלושה חברים מתוך 31 ובחדרה, עירה של "ריקי כהן" הפיקטיבית - שלושה מתוך 19.

לפיד, שנבחר במידה רבה בזכות קולותיהם של תושבי מעמד הביניים מתל אביב והמרכז צריך, אפוא, להיות מודאג. המפלגה הכניסה 72 נציגים בסך הכל לערים השונות (המספר הסופי עוד עשוי להשתנות בעקבות קולות החיילים). סביר מאוד להניח שאותן 12 רשויות בהן לא הצליחה המפלגה להכניס ולו נציג אחד הן מכה משמעותית, לא רק מוראלית: משרד הפנים מתקצב את הרשימות השונות בהתאם לחוק מימון מפלגות על פי גודלן היחסי. התקציב עוזר למפלגות להשיב את הסכומים שהשקיעו בקמפיינים.

תוצאות הבחירות המקומיות - המפה המלאה

בשנת 2008, למשל, ההתמודדות של מפלגת קדימה בעשרות רשויות התבססה על הערכה מופרזת לגבי מספר המושבים שתכבוש הרשימה. בסופו של דבר, ההערכות התבדו והמפלגה התרסקה כלכלית וצללה לגירעון ממנו לא התאוששה עד היום. בכירים ביש עתיד התעקשו שההערכות לפיהן יצאה המפלגה להתמודדות היו הערכות שמרניות. "השקענו בכל הארץ בערך פי שניים מהסכום שהושקע בקמפיין של משה ליאון בירושלים", אמרו.

לפיד אמנם ניסה לשדר סיפוק מהתוצאה, כאשר בהודעה מטעמו כתב: "יש עתיד הוכיחה עד כמה עמוקים השורשים שהצלחנו לנטוע בחברה הישראלית", אולם גם הוא יודע שהצ'אנס הגדול שלו לבסס נוכחות ברחבי הארץ הייתה אתמול. ההזדמנות הבאה לתקן תהיה רק ב-2018.

"האח" יכול להיות מרוצה, למרות שנכשל בערים הגדולות

מי שבהחלט יכול להיות יותר מרוצה הוא "האח" נפתלי בנט. על אף שכוחה של מפלגתו, הבית היהודי, קטן בשבעה מנדטים בכנסת ממפלגתו של לפיד, הוא הצליח להכניס 110 נציגים למועצות הארץ השונות, לעומת 80 נציגים לרשימות המפדל והאיחוד הלאומי ב-2008. מתוך המקומות בהם רצה המפלגה, נכנסו נציגים ב-34 מועצות חדשות בהן התמודדה: באר שבע, אופקים, אור יהודה, דליית אל-כרמל, גבעת זאב, טבריה, יבנה, בת ים, ומקומות רבים נוספים.

בבית היהודי הצהירו אתמול כי היעד הוא להכניס מאה חברי מועצה בערים השונות, אולם לא ברור מה הציפיות האמתיות של המפלגה, ומה המחויבות הכספית שלקחה על עצמה בהתמודדות בלא פחות מ-88 רשויות מקומיות. אמנם לבית היהודי יש נציגות מרשימה של חילונים ודתיים, גברים ונשים בכמחצית מהמועצות המקומיות בארץ, אולם כוחה בכל אחת מן המועצות דל למדי, כאשר במרבית הערים הצליחה להכניס נציג אחד בלבד. בבית היהודי שמו את יהבם בעיקר על הבחירות לראשות הערים שדרות וקריית מלאכי. בקריית מלאכי, שם השקיע היו"ר בנט מאמצים רבים, נבחר מועמד המפלגה ללו זוהר. בשדרות נבחר אלון דוידי, הנתמך על ידי הבית היהודי, העבודה והליכוד ביתנו.

למרות שבנט הגדיל משמעותית את כמות החברים, הוא נכשל בערים הגדולות. בירושלים נפל הבית היהודי משלושה מנדטים לאחד בלבד, למרות התערבותו המסיבית של שר הכלכלה. לדבר תהיה השפעה כלכלית לא קטנה, בשל הכספים שהושקעו בקמפיין בבירה. בנוסף, נכשל הבית היהודי גם בבית שמש, רחובות ובחריש.

העבודה ומרצ מתחזקות, נתניהו יכול לחייך

גם מפלגת העבודה יוצאת מהמרוץ מחוזקת: אמנם המפלגה נחלה מפלה בערים תל אביב וירושלים, שם לא הצליחה להכניס מטעמה אפילו נציג מועצה אחד, אך ברשימות הערים הגדילה את כוחה מ-110 חברי מועצה ב-2008 לכ-130 נציגים בבחירות האחרונות, כאשר המספר הסופי עשוי להיות גבוה יותר. גם בכל הנוגע לראשי הערים רשמה המפלגה התחזקות: 25 ראשי ערים הם חברי מפלגה, ובהם ראשי הערים תל אביב, באר שבע, חולון, ראשון לציון, כרמיאל וכפר סבא. הישגים נרשמו גם בקריית אונו ובנשר, שם ניצחו מועמדי המפלגה את מועמדי הליכוד.

על רקע הבחירות המתקרבות לראשות מפלגת העבודה, סביר להניח שבמטה היו"ר, שלי יחימוביץ', לא הזילו דמעה נוכח העובדה שלא נכנס חבר מטעמה למועצת העיר תל אביב, שכן שלושת המקומות הראשונים ברשימה מזוהים עם יריבה, בוז'י הרצוג. גם בערים שדרות ומצפה רמון הפסידו המועמדים שהיו מזוהים עם יריבה, עמיר פרץ, שבמפלגה יש מי שמייחסים לו מעורבות לטובת הרצוג בבחירות הנוכחיות. עם זאת, מכה קשה ספגה יחימוביץ' ברעננה, שם הפסיד ראש העיר נחום חופרי שידוע כתומך של יו"ר העבודה.

ניצן הורוביץ במטה הבחירות בתל אביב. דרור עינב
הוא אמנם לא נבחר, אך מרצ הכפילה את כוחה בתל אביב. ניצן הורוביץ/דרור עינב

מי שהגדילה את כוחה באופן משמעותי היא מפלגת מרצ. את המגמה בסקרים המתפרסמים בשבועות האחרונים ניתן היה לראות גם בתוצאות לרשויות המקומיות: המפלגה הגדילה את כוחה בשליש, מ-30 נציגים למועצות השונות ב-2008 ל-40 בבחירות הנוכחיות. בין היתר, רשמה המפלגה הישגים בתל אביב, שם הכפילה את כוחה משלושה לשישה נציגים; בכפר סבא, שם קיבלה הרשימה 20% מקולות הבוחרים; וברעננה, שם זכתה הרשימה ל-26%.

מי שיכול לראות את עצמו כמנצח הגדול של הערב הוא ראש הממשלה, בנימין נתניהו. מפלגת הליכוד בראשותו שמרה על מעמדה כמפלגה החזקה ביותר ברשויות המקומיות, עם ניצחון של למעלה מ-40 מועמדי ליכוד או נתמכי ליכוד. המקום היחיד בו נחל הליכוד כישלון צורב היה הסניף הירושלמי. לא רק שהמועמד משה ליאון לא נבחר, אלא שהמפלגה זכתה למושב אחד בלבד במועצת העיר מתוך 31. אולם, כתם זה לא צפוי לדבוק בנתניהו, כיוון שהוא נמנע בעקביות מלתמוך במועמדותו של ליאון. מי שצפוי להינזק באופן קשה מהבחירות הללו הוא מספר 2 ברשימתו, אביגדור ליברמן, ששם את כל הז'יטונים על ליאון, והתגייס באופן מוחלט להצלחתו. לכישלון של ליאון, שצפוי לדבוק גם באריה דרעי שמסיים ערב בחירות רע עם הפסד נוסף בעיר אלעד, עשויות להיות גם השלכות על אפשרות המשך המיזוג בין הליכוד וישראל ביתנו, שנראה כעת רחוק מתמיד.

למרות הפסידהם של ליאון, מרציאנו, ליה שמטוב ואחרים, בישראל ביתנו יכולים להתנחם בניצחונות של יואל לביא ברמלה, אילן שוחט בצפת ויוסי בן דוד בטבריה. בנוסף, ציינו במפלגה את הגדלת כוחם מ-80 נציגים בבחירות הקודמות למאה בנוכחיות.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il

עוד על הבחירות המקומיות
משה ליאון לאחר ההפסד: "נשאר בירושלים". המהדורה המלאה
מה קרה ביישוב שלכם? צפו במפת הבחירות המתעדכנת
בחירות על קול בכפר יונה; בכפר הערבי מחכים לחיילים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully