וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הציבור גבר על בג"ץ: ראשי הערים המודחים ניצחו

שלומי לחיאני מבת ים, שמעון גפסו מנצרת עילית ויצחק רוכברגר מרמת השרון הודחו על ידי בג"ץ טרם הבחירות, אך קיבלו שוב את אמון הבוחרים. התנועה לאיכות השלטון הגישה עתירה

צילום: טל אנגלנדר, עומר מירון, שי מכלוף; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

לבד מהמערכה התוססת בירושלים, והקרב הצמוד שהתנהל בין ראש העיר המכהן ניר ברקת לבין יריבו מטעם הליכוד-ביתנו משה ליאון, לא עמדו מאבקים בערים נוספות במרכזו של הדיון הציבורי הארצי. יחד עם זאת, סוגיה מרתקת וחשובה שתפסה כותרות לא מעטות היא התמודדותם בבחירות של שלושה ראשי ערים מכהנים, אשר הודחו על ידי בג"ץ טרם הבחירות בשל כתבי האישום נגדם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מועצות הערים ידונו בהדחתם. לחיאני, רוכברגר וגפסו/מערכת וואלה!, צילום מסך

לשלומי לחיאני מבת ים, איציק רוכברגר מרמת השרון ושמעון גפסו מנצרת עילית הותר להתמודד לכהונה נוספת, חרף הדחתם, מכיוון שאין מניעה חוקית לכך, ובאופן מפתיע, או שלא, שלושתם הצליחו להיכנס פעם נוספת ללשכה בעירייה. כעת, הם ייאלצו לעמוד למבחן מועצות עריהם, שיצטרכו להתכנס כדי להחליט אם להדיחם מתפקדים עקב מצבם המשפטי הסבוך.

מבין השלושה, לחיאני וגפסו נאשמים בעבירה החמורה יותר: שוחד. נגד לחיאני, שזכה ב-57% מקולות הבוחרים, הוגש לפני כשלושה שבועות כתב אישום בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים. הוא נאשם בכך שהיה ערב באופן אישי לחובות בסך מיליוני שקלים שצברו חברות קבלניות בבעלותו, ופעל ביחד עם אחיו, אבי, לקבלת כספי שוחד מגורמים שניהלו קשרים עסקיים עם עיריית בת ים, על מנת לעמוד בהסכמים שכרת עם בנקים שונים וכדי להימנע מפשיטת רגל.

לטענת הפרקליטות, בין השנים 2005-2004 קיבל לחיאני כספי שוחד בסך 900 אלף שקלים. יומיים לפני הבחירות הוא הודח על ידי שופטי בג"ץ. "לנוכח חומרת המעשים המיוחסים ללחיאני, אף שמדובר בכתב אישום ולא בהרשעה, המשך כהונתו של לחיאני עלול לגרום לפגיעה קשה באמון הציבור, ובערכים של טוהר המידות ושלטון החוק", כתבה השופטת מרים נאור בפסק הדין.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

בג"ץ החליט להתערב

גפסו, שקיבל 52.4% מקולות הבוחרים בעירו, נאשם בקבלת שוחד, לאחר שלטענת הפרקליטות הוא וחבר מועצה התנו את המשך ההעסקה של עובדת עירייה בהתפטרותו של בעלה לשעבר, ששימש חבר מועצה. משלא עשה כך, נטען בכתב האישום, העובדת פוטרה.

יצחק רוכברגר, שבתום ספירת 43% מכלל הקלפיות ברמת השרון עלה כי הוא מוביל עם 56% מקולות הבוחרים, נאשם בעבירות של מרמה והפרת אמונים, לאחר שלטענת הפרקליטות בתפקידו. לפני כחודש הדיח הרכב מורחב של שופטי בג"ץ את השניים. ברוב של שישה שופטים נגד אחד, קבעו השופטים כי מועצות הרשויות היו חייבות להתכנס ולדון בעניין העברת ראשי הערים מכהונתם.

יצוין, כי עד למקרה הדחת שלושת ראשי ערים אלו, נמנע בג"ץ מלהכריע באילו מקרים יש להדיח ראש עיר מכהן שהוגש נגדו כתב אישום. זאת, מכיוון שראש עיר, בניגוד לשרים וחברי כנסת, נבחר באופן ישיר על ידי הבוחרים, ולכן יש לתת משקל גדול לרצון הבוחרים. לאחרונה, בעתירות נגד ראש עיריית רמת גן צבי בר, נמנעו השופטים מלתת פסק דין מנחה, לאחר שבר הודיע כי לא יתמודד שוב לתפקיד. אולם, לאחר שלחיאני, רוכברגר וגפסו הודיעו על כוונתם להתמודד פעם נוספת, למרות כתבי האישום נגדם, החליטו שופטי בג"ץ להתערב ולהדיחם.

הבוקר עתרה התנועה לאיכות השלטון לבג"ץ בדרישה ששלושת ראשי הערים הנאשמים בפלילים יתפטרו מתפקידם. בתנועה מבקשים מבית המשפט להוציא צו שמונע מהם לנהל משא ומתן קואליציוני או לגבש הסכמים בנוגע לחברי מועצת העיר עד סיום הדיון בעתירה.

עוד בנושא:
יומיים לבחירות: ראש עיריית בת ים הודח מתפקידו
בג"ץ הדיח את ראשי הערים נצרת עילית ורמת השרון
הדחת ראשי הערים - החלטה ערכית ראויה / דעה

צפו במפת התוצאות המתעדכנת בזמן אמת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully