וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצפון עד דרום: היום בוחרים את ראש העיר

גלעד גרוסמן

22.10.2013 / 7:01

8,500 קלפיות נפתחו ב-7:00 בבוקר ויכריעו: ברקת נגד ליאון, חולדאי מול הורוביץ, הקרב בין הדתיים והחילונים בבית שמש ומאבקי הירושה בהרצליה ובפתח תקווה

צילום: טל אנגלנדר, מור שאולי, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

הבחירות המנומנמות ברובן לרשויות המקומיות יוצאות לדרך. היום (שלישי) בשעה 7:00 נפתחו הקלפיות, וכ-5.5 מיליון בעלי זכות הצבעה יוכלו לבחור את ראשי הערים ואת חברי המועצות שלהם לחמש השנים הקרובות. כ-700 מועמדים מתמודדים על ראשות 191 ערים ומועצות מקומיות, וכ-1,900 רשימות מתמודדות על מושבים במועצות המקומיות.

על פי נתוני משרד הפנים, בבחירות השנה חלה עלייה של כ-600 אלף בעלי זכות הצבעה לעומת הבחירות הקודמות. ראוי לציין כי בניגוד לבחירות הכלליות, בבחירות למועצות המקומיות זכאים להצביע כל מי שהגיע לגיל 17 עד יום הבחירות, וכן תושבים קבועים שאינם אזרחים. למעלה מ-8,500 קלפיות פזורות ברחבי הערים והיישובים בארץ, ובצבא כבר החלו שלשום בהצבעה.

ספירת פתקי ההצבעה של המעטפות הכפולות בוועדת הבחירות המרכזית, ירושלים, 24 ינואר 2013. עומר מירון
כדי לנצח זקוקים המועמדים ל-40% מקולות המצביעים/עומר מירון

הקלפיות ייסגרו בשעה 22:00, והתוצאות הסופיות צפויות להיוודע לקראת יום רביעי בבוקר. על פי ניסיון העבר, קולות החיילים, שייספרו מאוחר יותר, אינם נוטים להשפיע באופן דרמטי על תוצאות הבחירות. כדי לנצח על מועמד לזכות בלפחות 40% מקולות המצביעים. ברשויות שבהן שום מועמד לא יזכה במספר הקולות הנדרש, ייערך סיבוב שני בין שני המועמדים שקיבלו את מספר הקולות הגדול ביותר. הסיבוב השני ייערך בעוד שבועיים, ב-5 בנובמבר.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

במוקד: ברקת וליאון בקרב על ירושלים

עיקר העניין בבחירות הנוכחיות, כמעט כמדי בחירות, הוא בירושלים. בשנים האחרונות הפכו הבחירות בעיר הגדולה בישראל (576,406 בעלי זכות הצבעה) למאבק בין חילונים לחרדים. מול ראש העיר החילוני ניר ברקת מתמודד משה ליאון הדתי-ציוני, שעבר לעיר לקראת הבחירות. ליאון הוא מועמדם של אביגדור ליברמן ואריה דרעי, שיוקרתם מונחת על הכף. הסקרים מנבאים ניצחון לברקת, אולם עד שייוודעו שיעורי ההצבעה בקרב חילונים וחרדים, הקרב לא יוכרע. גם בשתי הערים הגדולות האחרות, תל אביב וחיפה, הסקרים מנבאים ניצחונות לראשי הערים המכהנים - רון חולדאי ויונה יהב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מועמדם של ליברמן ודרעי יגבר על ראש העיר המכהן? ליאון וברקת/מערכת וואלה!, צילום מסך

בכמה ערים ניטש מאבק עז על הירושה, כיוון שראשי ערים מכהנים אינם מתמודדים. בהרצליה ישנם עשרה מתמודדים על הכיסא שפינתה שרת הבריאות יעל גרמן, וההערכה היא כי יידרש סיבוב שני להכריע. בדימונה יבחרו את מחליפו של שר הרווחה מאיר כהן; ברמת גן שורת מתמודדים מבקשים להחליף את צבי בר, שהודיע כי לא יתמודד בעקבות כתב האישום שהוגש נגדו; גם בקריית מלאכי בוחרים מחליף לראש העיר מוטי מלכה שהורשע בעבירות מין.

בפתח תקווה מתנהל קרב יצרי מאוד כדי לרשת את יצחק אוחיון, שפרש מסיבות רפואיות, ובאריאל יבחרו מחליף קבוע לרון נחמן המנוח. בטבריה עוסקים כעת בחשש מרעידת אדמה, וגם בבחירת מחליף לראש העיר הפורש זוהר עובד. בקצרין יציינו את תחילתו של עידן חדש, לאחר שראש העיר סמי בר לב, שכיהן בתפקיד במשך 33 השנים שעברו מאז שהעיד נוסדה, החליט לסיים את תפקידו. בלוד ובאופקים ייבחרו ראשי ערים שיחליפו ועדות קרואות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גם בתל אביב ראש העיר המכהן צפוי להמשיך בתפקידו. הורוביץ וחולדאי/מערכת וואלה!, צילום מסך

מצד שני, כמה ראשי ערים ורשויות ותיקים מקווים לזכות שוב בבחירות. יצחק ימיני, התינוק הראשון של פרדסיה, מתמודד בגיל 73 על קדנציה נוספת כראש המועצה, תפקיד אותו הוא ממלא כבר 41 שנה. ראש עיריית מעלות שלמה בוחבוט מכהן בתפקיד מאז שנות ה-70, וראש העיר כרמיאל עדי אלדר מאז 1989. ראש העיר הוותיק של נצרת ראמז ג'ראיסי מכהן כבר 19 שנים בתפקיד, אולם מתמודד הפעם נגד חברת הכנסת חנין זועבי, שמנסה להפוך לראשת העיר הערבייה הראשונה. מנגד, ראש עיריית אשדוד לשעבר, צבי צילקר, שהפסיד בבחירות הקודמות לאחר שכיהן בתפקיד למעלה מ-30 שנה, החליט להתמודד שוב בגיל 80.

בית שמש: הקרב למניעת התחרדות העיר

הבחירות לראשות עיריית בית שמש מגיעות רגע לפני שהחרדים הופכים לרוב מוחלט. 45% מתושבי העיר הם חרדים, השאר דתיים או מסורתיים. חילונים גרידא כמעט לא נמצאים. מי שמוגדר כמתמודד הציוני הוא אלי כהן. מנגד, ישנו ראש העיר המכהן משה אבוטבול - נציג החרדים, איש ש"ס ומי שמוביל היום את פיתוח הבנייה בעיר. אלא שרוב רובן של הדירות למעשה אוכלסו על ידי משפחות חרדיות, ומשפחות דתיות ומסורתיות החלו לעזוב את העיר. לנוכח העובדה כי החרדים הולכים בהמוניהם לקלפיות, נדמה כאילו הקרב כבר הוכרע, אלא שברחובות בית שמש מרחפת תחושה כללית שהפעם אין כמעט תושב שלא ישלשל פתק.

בשלוש ערים מסתמן בשלב זה שהבחירות יוכרעו בכלל בבג"ץ. שלושה ראשי ערים מכהנים שהוגש נגדם כתב אישום צפוים לנצח בבחירות - שלומי לחיאני בבת ים, יצחק רוכברגר ברמת השרון ושמעון גפסו בנצרת עלית. אם אכן יזכו בבחירות, המועצה העירונית מחוייבת להתכנס ולדון בהדחתם. אם לא יודחו, יש להניח שהנושא יגיע לפתחו של בית המשפט. בשלוש ערים נוספות מתמודדים ראשי ערים מכהנים החשודים בפלילים - חיים אביטן בחדרה , יוסי בן דוד ביהוד ואבי אלקבץ בעפולה.

בשמונה רשויות ישנו מועמד אחד בלבד לראש הרשות, ולכן בארבע מהן - קדומים, מעלה אפרים, ראג'ר וכפר שמריהו - לא יתקיימו בחירות. בארבע הנותרות - נס ציונה, קריית מוצקין, גבעת שמואל וקריית ים - ישנן כמה רשימות שמתמודדות למועצת העיר, ולכן מתקיימת הצבעה של בעד או נגד ראש העיר, שזקוק לרוב רגיל כדי להיבחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully