וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השבתת הממשל: דירוג האשראי של ארה"ב בסכנה

16.10.2013 / 7:30

הקונגרס דחה הצבעה על תקרת החוב: ויו"ר בית הנבחרים ביינר לא גייס את הרוב הדרוש לאישור היוזמה שתסיר את איום פשיטת הרגל המרחף מעל הממשל. אובמה ייפגש עם שר האוצר

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

סוכנות דירוג האשראי פיץ' הודיעה הלילה (רביעי) כי היא שוקלת להוריד את דירוג האשראי המושלם של ארצות הברית מ-AAA, בעקבות המשבר המתמשך בנוגע לתקרת החוב של הממשל. חברת הדירוג, הנחשבת השלישית בחשיבותה בעולם, הכניסה את הממשל האמריקני לקטגוריית התחזיות השליליות, צעד שעלול להוביל להפחתת הדירוג שלה. "אף שפיץ' ממשיכה להאמין כי תקרת החוב תועלה בקרוב, פשיטת הרגל הפוליטית והגמישות הפיננסית המופחתת עלולות להעלות את הסיכון", לשון הודעת החברה.

הלילה נכשל הקונגרס האמריקני בייצור תכנית להסרת איום פשיטת הרגל של הממשל והרפובליקנים ביטלו הצבעה בסוגיה. פיט סשנס, בכיר במפלגה הרפובליקנית, יצא מפגישה עם יו"ר בית הנבחרים, ג'ון ביינר, ואמר לכתבים כי הרפובליקנים ינסו לנסח תכנית חדשה במהלך היום. עם איום פשיטת הרגל המרחף, ביינר נכשל אתמול פעמיים להעביר חוקים בנושא תקרת החוב. בעקבות האירועים האחרונים הודיע נשיא ארה"ב ברק אובמה כי ייפגש במהלך היום עם שר האוצר ג'ק לו, כך נמסר מהבית הלבן.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה דן עם סנאטורים במשבר החוב, בבית הלבן. 12 באוקטובר 2013. AP
הרפובליקנים ינסו לנסח תכנית חדשה. אובמה וסנאטורים בכירים בבית הלבן/AP

כאשר התברר לביינר כי לא השיג את הרוב הדרוש להעברת ההצבעה, הוחלט לדחות אותה למחרת. הקושי לספק תכנית מוצקה הן בקרב הדמוקרטים והן בקרב הרפובליקנים לפתרון המשבר ומחלוקות פנימיות בתוך המפלגה הרפובליקנית מרחיקים את הקונגרס מהצבעה ומקרבים את ארה"ב לחדלות פירעון. תאריך היעד שקבע משרד האוצר הוא ה-17 באוקטובר – יום חמישי – ולאחריו לא תוכל המעצמה העולמית לעמוד בהתחייבויותיה הפיננסיות בזמן.

מנהיגי הדמוקרטים והרפובליקנים בסנאט חידשו את המגעים על חקיקה שתמנע פשיטת רגל ועל פתיחתן של הסוכנויות הפדרליות מחדש. דון סטיוארט, דוברו של מנהיג המיעוט בסנאט מיץ' מקונל, אמר: "בהתחשב במאורעות הערב, מנהיגי הסנאט החליטו לעבוד למען פתרון שיפתח מחדש את הממשל וימנע פשיטת רגל. הם אופטימיים שניתן להגיע להסכם". גם מלשכתו של מנהיג הרוב בסנאט הארי ריד הדגישו כי הם אופטימיים בנוגע להשגת הסכם.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
יו"ר בית הנבחרים, ג'ון ביינר. אוקטובר 2013. רויטרס
לא השיג את הרוב הדרוש להעברת החוק. יו"ר בית הנבחרים ביינר/רויטרס

גם אתמול הייתה אופטימיות באשר להשגת פתרון למשבר. הסנאטור ריד אמר כי הוא "אופטימי מאוד" הודות למה שהגדיר "מגעים בונים והגונים". "אני אופטימי מאוד לגבי האפשרות שנגיע השבוע להסכם מתקבל על הדעת שיאפשר את פתיחת הממשל, את תשלום החובות ואת תחילתו של משא ומתן ארוך-טווח במטרה להשיג בסיס כלכלי בטוח לארצנו", אמר ריד. גם מקונל הרפובליקני הביע תקווה כי השיחות "יביאו לתוצאה שתהיה מקובלת על שני הצדדים". הסכם שכזה טעון אישור של המחוקקים בסנאט הדמוקרטי-ברובו ואחר כך גם בבית הנבחרים, שם יש רוב לרפובליקנים. ההסכם לא יביא לפתרון סופי של המשבר, ושני הצדדים יצטרכו לפתוח בדיונים מקיפים יותר על התקציב. אלה צפויים להימשך כמה חודשים.

המשבר בארה"ב מטריד את הכלכלה העולמית

פריצת הדרך במגעים הושגה לאחר שהנשיא אובמה זימן שלשום בבוקר לבית הלבן מנהיגים בכירים מהקונגרס. הנשיא האמריקני הזהיר כי אם לא יושג פתרון למשבר, "יש סיכוי גדול שנגיע לחדלות פירעון – דבר שעלול להיות הרסני לכלכלה שלנו". טרם ידוע מה יוחלט באשר לרפורמת הבריאות שחרת על דגלו הנשיא אובמה, ואשר זכתה לכינוי "אובמה-קר". הרפובליקנים דורשים לבטל את המסים הנחוצים כדי שהרפורמה תצא אל הפועל, או לכל הפחות לדחות את הטלתם.

המשבר סביב תקרת החוב של ארצות הברית, העומדת כיום על 16.7 טריליון דולרים, הדאיג רבים בעולם לנוכח ההשפעה המסוכנת שתהיה לכך על מדינות רבות בעולם. שלשום הזהיר נשיא הבנק העולמי, ג'ים יונג קים, כי ארצות הברית עומדת על סף אסון כלכלי. "אנחנו רחוקים חמישה ימים מרגע מסוכן מאוד", אמר עם סגירת הכנס השנתי של הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית בוושינגטון. הוא התריע כי אם הקונגרס לא יעלה את תקרת החוב, ארצות הברית וכלכלות העולם ייאלצו להתמודד עם שיעורי ריבית גבוהים יותר, עם אמון מידרדר ועם האטה בצמיחה.

(עדכון ראשון: 03:19)

עוד על המשבר הכלכלי בארה"ב:
ארה"ב: אובמה במגעים מתקדמים לסיום משבר החוב
נשיא הבנק העולמי מזהיר: ארה"ב בדרך לאסון כלכלי
בשל ההשבתה: אדם אחד מופקד על הגבול הארוך בעולם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully