וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערב שיחות הגרעין, ישראל מנסה לאחד את המערב

15.10.2013 / 0:02

ערב חידוש המגעים בין איראן למעצמות, נתניהו ערך "תדרוך הסברתי" לבכירי משרד החוץ, שחויבו לחתום על טפסי סודיות. היעד: "בליץ" דיפלומטי מול אירופה למניעת הקלה בסנקציות

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

(צפו: ראש הממשלה נתניהו בנאום תקיף נגד איראן בכנסת)

ראש הממשלה בנימין נתניהו השקיע את עיקר מרצו בחודש האחרון בניסיון לשכנע את מדינות המערב, ובראשן ארה"ב, לא להקל את הסנקציות על איראן לפני שזו תפרק לחלוטין את תכנית הגרעין הצבאית שלה. הקו התקיף שהוביל נתניהו יעמוד למבחן היום (שלישי) כאשר נציגי שש המעצמות ייפגשו עם נציגי איראן בז'נבה שבשוויץ לצורך חידוש המשא ומתן על תכנית הגרעין האיראנית. למרות שקיבל הבטחות מפורשות ממנהיגי ארה"ב, בריטניה וצרפת שמדינותיהם יתנגדו לכל הקלה בסנקציות לפני שאיראן תנקוט "צעדים משמעותיים", נתניהו עדיין חושש מ"הסכם גרוע" בין המערב לבין איראן. הסכם גרוע להשקפתו הוא הסכם שאמנם ימנע מאיראן להחזיק בנשק גרעיני בפועל, אך יאפשר לה לשמור על מעמדה כ"מדינת סף" גרעינית.

שש המעצמות שנציגיהן ישתתפו בשיחות מול איראן הן ארה"ב, רוסיה, סין, צרפת, בריטניה וגרמניה. במגעים בז'נבה ישתתפו נציגים בדרגים מקצועיים, אך איראן כבר הודיעה כי ברצונה לערוך לאחר סבב השיחות הנוכחי סבב נוסף בדרג שרי חוץ. בנוסף, הערב נועדו בז'נבה שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף ושרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון. הפגישה בין השניים נערכה בשגרירות האיראנית בעיר. שר החוץ האמריקני ג'ון קרי לא צפוי בשלב זה להגיע לז'נבה, ואת ארה"ב מייצגים בשיחות גורמים מקצועיים ממשרדו. קרי ביקר בסוף השבוע בבריטניה ובצרפת, במטרה לתאם עם שרי החוץ שלהן את הקו שיציגו מדינות המערב מול איראן.

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה בבית הלבן. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
"החשש העיקרי הוא שמהערב לא יציג חזית אחידה". נתניהו ואובמה בפגישתם בחודש שעבר בבית הלבן/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

בינתיים בירושלים, ראש הממשלה נתניהו כינס אתמול בבוקר תדרוך עם גורמים בכירים במשרד החוץ ובמטה לביטחון לאומי, כדי לגבש אסטרטגיית פעולה מדינית לאור חידוש המגעים. המשתתפים בתדרוך חויבו לחתום על טפסי סודיות. לוואלה! חדשות נודע כי התדרוך לא עסק בהיבטים מודיעיניים ומבצעיים, אלא דווקא בהיבטים דיפלומטים והסברתיים. גורמים שעודכנו בפרטי השיחה אמרו כי נתניהו מעוניין במאמץ מדיני והסברתי מול גורמים בכירים באירופה, במטרה למנוע "סדקים" בחזית האחידה של אירופה בנושא הסנקציות.

"החשש הוא שהמערב לא יציג חזית אחידה, וברגע שמדינה אחת תקרא להקלה בסנקציות בתמורה לצעדים איראניים לא מספקים, אחרות יתקשו לשמור על קו תקיף", הסביר גורם מדיני בכיר. הגורם הוסיף כי "בשבוע האחרון נעשתה עבודה מקיפה מול אירופה, כולל שיחות אישיות של ראש הממשלה עם מנהיגי מדינות, פגישות בין ראשי המטה לביטחון לאומי לבין מקביליהם במדינות אירופה ופעולות נוספות – אבל בימים הקרובים המאמץ רק ילך ויגבר". מטרת התדרוך הבוקר, לדברי הגורם, הייתה "לתאם ולמקד את המאמץ הזה".

חוששים מהסכם "גרוע"

המסר שיעבירו הדיפלומטים הישראלים לאירופה יהיה פשוט, ודומה לזה שהשמיע נתניהו בעצמו בימים האחרונים – לא לחתום עם איראן על הסכם "גרוע", ולא להקל את הסנקציות לפני שהיא מתחייבת לפירוק מוחלט של תכנית הגרעין הצבאית שלה. אחד התנאים שנתניהו הדגיש בנאומיו בנושא הוא שאיראן תעביר למדינה ניטרלית את כל האורניום המועשר לרמה של 20% שהיא מחזיקה ברשותה – תנאי שהמשטר בטהראן הגיב אליו בימים האחרונים במסרים סותרים. בירושלים מקווים שה"בליץ" הדיפלומטי ישכנע את ארה"ב ושלוש הנציגות האירופאיות בחדר הדיונים ללחוץ על איראן בסוגיה הזו.

במשרד החוץ נערך אתמול בבוקר, לצד התדרוך בנושא איראן שאותו הוביל נתניהו, תדרוך מצומצם בנושא הפלסטיני, שבמסגרתו עדכנה השרה ציפי לבני מספר גורמים בכירים במשרד על התקדמות השיחות עם הפלסטינים. גם המשתתפים בתדרוך הזה חויבו לחתום על טפסי סודיות, אך לדברי גורם מדיני שעודכן בפרטים, הוא היה "מפורט יותר" מאשר התדרוך בנושא איראן. לדברי הגורם, "נתניהו הגיע להעביר דף מסרים, לבני הגיעה לעדכן בפרטים קונקרטיים".

(עדכון ראשון: 23:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully