וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן על פירוק סוריה מנשק כימי: "המבחן בביצוע"

שר החוץ לשעבר בירך על ההסכם בין ארה"ב לרוסיה, אך ציין כי לאסד "רקורד מאוד פרובלמטי באמינות". כמו כן, הוא התייחס להשפעה על איראן: "ינצלו את המומנטום לתכנית הגרעין"

צילום: רויטרס עריכה: טל רזניק

(שר החוץ קרי: "משטר אסד חייב לעמוד בהתחייבויותיו")

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ אביגדור ליברמן, הטיל הבוקר (ראשון) ספק בכוונתו של נשיא סוריה, בשאר אסד, להתפרק מנשק כימי כפי שהוסכם בין ארצות הברית לרוסיה. "המבחן הוא בביצוע, ולאסד רקורד מאוד פרובלמטי באמינות", אמר ליברמן בראיון לגלי צה"ל. "הרי לפני כמה זמן הוא הכחיש שלסוריה נשק כימי, ואנחנו זוכרים את הכור הגרעיני בדיר א-זור".

לדבריו, ניתן יהיה לדעת טוב יותר בנוגע לכוונותיו בעוד שבוע, אז אמורה סוריה להגיש את רשימת מאגרי הנשק הכימי שלה. "אסד אמור למסור רשימה מלאה של הנשק הכימי שברשותו. אני חושב שלישראל מושג לא רע לגמרי מה יש לאסד ומה אין לאסד, ואחרי שנקראה את הרשימה נוכל באמת לראות מה הכוונות", אמר שר החוץ לשעבר. "אני חושב שהאמריקנים עשו פה באמת מאמץ. אם כל ההסכם הזה יתממש, צריך לברך עליו. ולכן תוך שבוע, עשרה ימים, התמונה תהיה מאוד ברורה ואנחנו גם נוכל להעריך את המצב מחדש וגם לעשות חושבים מחדש מה הלאה".

בנוגע למצב בתוך סוריה, הבהיר ליברמן: "הקלחת הפנימית הסורית היא לא העסק שלנו וברור שהיא לא תהיה". לדבריו, קשה כבני אדם להסתכל מהצד איך נרצחים אנשים, אך השאלה היא אם הצעד הבא אחרי ההסכם לפירוק הנשק הכימי יהיה הסכם רחב יותר להפסקת כל האלימות בסוריה. "גם זה לא ברור, ולכן הדינמיקה היא מהירה מאוד. במזרח התיכון דברים משתנים מקצה לקצה, ולכן לא צריך להזדרז ".

ליברמן התייחס גם להשפעת ההתפתחויות בזירה הסורית על איראן, ואמר כי ההסכם יעודד אותה בשאיפותיה הגרעיניות. "הם קיבלו את ההסכם הזה כלגיטימציה לתכנית הגרעין שלהם, ואין ספק שהם ינסו להגיע להישגים שהם לא חלמו עליהם קודם", ציין ליברמן. "מה שאנחנו שומעים משם זה ניסיון לנצל את המומנטום הזה לתכנית הגרעין האיראנית. אני מקווה שלקהילה הבינלאומית תמנע מהם להגיע לשום הישג".

קרי ולברוב: סוריה תפורק מנשק כימי עד אמצע 2014 - תוספת תרגום. רויטרס
הסכימו כי אם סוריה לא תעמוד בהסכם יהיה עליה להתמודד עם ההשלכות. קרי ולברוב/רויטרס

בתום שלושה ימים של שיחות בין שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי למקבילו הרוסי, סרגיי לברוב, חתמו אתמול ארצות הברית ורוסיה על מתווה להשמדת ארסנל הנשק הכימי של סוריה. במסיבת עיתונאים משותפת שקיימו שרי החוץ בז'נבה, הציג קרי שישה צעדים לקראת פירוקה של סוריה מנשק כימי. "יצירת המסגרת הזו יכולה להביא לסופו של האיום הכימי הסורי, לא רק לעם הסורי, אלא גם לאזור ולעולם כולו".

קרי ולברוב הסכימו כי אם סוריה לא תעמוד בהסכם, אשר יושלם על ידי הארגון לאיסור על נשק כימי, יהיה עליה להתמודד עם ההשלכות: במקרה כזה תוכל מועצת הביטחון לקבל החלטה המתבססת על סעיף 7 במנדט האו"ם, המאפשר הטלת סנקציות או שימוש בכוח צבאי. "מגוון האפשרויות לא פחתו", אמר קרי. לברוב הבהיר כי לא סוכם דבר בנוגע לשימוש בכוח או סנקציות אוטומטיות. השניים הדגישו כי הם עדיין מאמינים שהפתרון לסכסוך בסוריה חייב להיות דיפלומטי ולא צבאי, "ואנחנו מחויבים להגיע אליו יחד".

עוד בנושא ההסכם:
ארה"ב ורוסיה הסכימו: סוריה תפורק מנשק כימי עד אמצע 2014
ההסכם הסורי: בישראל לא יודעים אם לברך או לקלל
פירוק סוריה מנשק כימי: עסקה טובה, השלכות חמורות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully