וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסכם הסורי: בישראל לא יודעים אם לברך או לקלל

15.9.2013 / 0:00

בירושלים מביעים שביעות רצון מהאפשרות של הסרת האיום הכימי מצפון, אולם מבינים כי פני ארה"ב לפשרות - דבר שיקטין סיכוי לתקיפה עתידית באיראן. "הדיפלומטיה חזרה לאופנה"

צילום: רויטרס עריכה: טל רזניק

"זה טוב לנו, אפילו מצוין, אבל לא בכל מחיר" – כך סיכם אמש (שבת) גורם מדיני ישראלי את הסכם הפשרה הרוסי-אמריקני בנושא סוריה. לדברי הגורם, בירושלים אמנם שמחים על האפשרות להסרת האיום הכימי מצפון, אך מביעים חשש מכך שהצלחת הדיפלומטיה בנושא הסורי תעודד את ארצות הברית לנסות וליזום מהלך דיפלומטי גם מול טהראן – מה שיאפשר לאיראנים להרוויח זמן, ויפחית את הסיכוי לתקיפת אתרי הגרעין במדינה.

הסימנים לשינוי במדיניות האמריקנית כלפי איראן החלו לצוץ עוד לפני ההסכם בנושא סוריה. שלשום פורסם בעיתון "לוס אנג'לס טיימס" כי ארצות הברית ואיראן מנהלות בשבועות האחרונים מגעים לקראת פתיחת שיחות ישירות ביניהן בנושא הגרעין. בדיווח אף נמסר כי נשיא איראן, חסן רוחאני, שנתפס בוושינגטון כמתון מקודמו אחמדיניג'אד, עשוי להיפגש עם גורמים אמריקנים רשמיים בשולי עצרת האו"ם בניו יורק, שתתקיים בעוד כשבוע וחצי.

רמז נוסף להפשרת היחסים בין המדינות אפשר היה למצוא גם בראיונות שהעניק אובמה לתקשורת האמריקנית בשבוע שעבר: בכמה מהם הוא ציין שלאיראן הייתה השפעה חיובית על סוריה בנושא מסירת הנשק הכימי. זו הייתה הפעם הראשונה זה זמן רב שאיראן הוזכרה על ידי גורם אמריקני כלשהו בהקשר חיובי. שני הדברים הללו קרו, כאמור, עוד לפני הסכם הפשרה הסורי. כעת, ככל שהעברת הנשק הכימי מסוריה תיעשה בצורה מוצלחת יותר, יגברו הקולות בוושינגטון שיקראו לאובמה לנסות מתווה דומה גם מול איראן. כמובן שאם המהלך הרוסי-אמריקני בסוריה ייכשל, זה דווקא יחזק את הקריאות לתקיפה באיראן, אבל לכל הצדדים המעורבים – כולל אסד עצמו – יש אינטרס לדאוג לכך שהפשרה תירשם כמוצלחת.

הגברת המאמץ הדיפלומטי

האפשרות שאיראן תעביר את האורניום המועשר שברשותה לרוסיה כבר עלתה על הפרק בעבר, אך היא נדחתה על ידי המשטר בטהראן בנובמבר 2009. לא ברור אם כעת איראן תהיה מסוגלת לקבל פשרה דומה, אך בהקשר הזה מציינים בירושלים שהנכונות האמריקנית להכות בסוריה נקלטה היטב על ידי האיראנים, שמבינים כי גם להם עדיפה פשרה דיפלומטית על פני עימות חזיתי מול ארצות הברית. "אובמה לא יכול להרשות לעצמו לצאת חלש בשתי החזיתות, אבל גם לא יכול להרשות לעצמו לתקוף. האפשרות היחידה היא הגברת המאמץ הדיפלומטי", מנתח גורם ישראלי.

בירושלים חוששים לא רק מפתיחת ערוץ דיפלומטי בין ארצות הברית לאיראן, שיפגע בסיכוי לתקיפת אתרי הגרעין במדינה, אלא גם מהפניית הזרקור הבינלאומי אל הנשק הבלתי-קונבנציונלי שנמצא ברשות ישראל. עוד לפני שהפשרה בנושא סוריה נחתמה סופית, עלו קריאות מצד מדינות ערב לחייב את ישראל להצהיר על היקף וסוג הנשק הכימי שברשותה, כפי שנדרש מסוריה. אסד אף הציב את חשיפת המאגרים הכימיים של ישראל כתנאי להסכמתו לפשרה. מכיוון שהתנאים של דמשק נקבעים בפועל במוסקבה, הדרישה נזנחה לעת עתה, אבל לא מדובר בסוף פסוק. לחץ בינלאומי על ישראל בנושא עשוי להציב את ירושלים במבוכה, ולפגוע במאמצי ההסברה של ישראל בנושא איראן.

הכור הגרעיני של איראן, בושהר. AP
המתקן הגרעיני בבושהר/AP

השורה התחתונה, אומר גורם ישראלי שמעורה ביחסים עם ארצות הברית, היא שהדיפלומטיה "חזרה לאופנה" בשבוע האחרון, ושהמלחמה עברה למדפים האחוריים. בירושלים יצטרכו להפנים את המציאות הזו. תהליך ההפנמה יחל כבר מחר במהלך הפגישה שיקיים ראש הממשלה נתניהו עם שושבין הפשרה הסורית, שר החוץ האמריקני ג'ון קרי. לא מעט גורמים בישראל לעגו לקרי במהלך הקיץ על ה"אובססיה" שלו בנושא הישראלי-פלסטיני. ההישג הדיפלומטי של קרי בסוריה, שהגיע דווקא ביום כיפור, מספק לאותם גורמים הזדמנות לחשבון נפש.

לקריאה נוספת:
ארה”ב ורוסיה הסכימו: סוריה תפורק מנשק כימי עד אמצע 2014
קרי יגיע לישראל ביום ראשון לדון בנושא סוריה
”הנשק הכימי פוזר ברחבי סוריה כדי למנוע תקיפות”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully