וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי: כל נושאי הליבה יהיו "על השולחן" במו"מ

שר החוץ האמריקני חתם את סבב השיחות בוושינגטון והודיע שניתן להגיע להסכם ב-9 חודשים. ”לישראל ולפלסטינים יש מנהיגים שמוכנים לשנות את ההיסטוריה”. אובמה גיבה את הצדדים

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

נכנסים למסלול של שיחות שלום: שר החוץ האמריקני ג'ון קרי מסר הערב (שלישי) הצהרה במחלקת המדינה אשר נעלה את סבב המו"מ בין ישראל לפלסטינים. קרי אמר כי בעוד שבועיים ייפגשו הצדדים בשטחי ישראל או הרשות על מנת להמשיך את השיחות הישירות. לדבריו, יש לשאוף להסכם בתוך תשעה חודשים, תוך הבנה שכל נושאי הליבה, בזה הפליטים וירושלים - הם "על השולחן".

חידוש המו"מ - כותרות נוספות:
”בשם ההדדיות”: קריאה לשחרר ”מחבלים” יהודים
בזמן המו”מ: גדודי אל-אקצא מציגים ”נשק שיכה בישראל”
מו”מ שמום: השיחות נפתחו עם סיכוי אפסי להצלחה

ג'ון קרי ציפי לבני וסעיב עריקאת. AP
"מנהיגים שמוכנים לשנות את פני ההיסטוריה". לבני, עריקאת וקרי בוושינגטון, הערב/AP

"לישראל ולפלסטינים יש מנהיגים שמוכנים לשנות את פני ההיסטוריה", אמר קרי בהצהרה המשותפת עם נציגת ישראל למו"מ השרה ציפי לבני והשליח הפלסטיני סאיב עריקאת, "אלו מנהיגים שיודעים מה העמים שלהם רוצים. לכולנו יש תקווה שהמו"מ הזה יישא פרי". השר הבהיר כי הפגישות שהיו לצדדים אתמול והיום היו טובות, גם בינם לבין עצמם וגם מול האמריקנים. "הם הסכימו לקיים שיחות לאורך זמן לגבי נושאי הליבה וייפגשו בשבועיים הקרובים בישראל או ברשות כדי לדון בפתיחת מו"מ ישיר. הצדדים הסכימו שכל ההסכמים הסופיים וכל סוגיות הליבה הנוספות על שולחן המו"מ ויש להם מטרה אחת - לסיים את הסכסוך ולסיים את השנאה", אמר. לדבריו, המטרה היא להגיע להסכם בתוך תשעה חודשים. "הסכמנו שההתקדמות תהיה חשאית, אני אהיה היחיד שיספק מידע על המו"מ, ואני היחיד שימסור פרטים אודות ההתפתחות".

קרי הבהיר כי ארצות הברית תעבוד באופן שוטף עם הצדדים לכל אורך הדרך, וחזר על היעד המשותף שהוא שתי מדינות שחיות זו לצד זו בשלום ובביטחון. "אסור לפספס את מה שחשוב במזרח התיכון, וזה הסיכוי להצליח. המשמעות של פשרה אינה רק לוותר, אלא גם להרוויח. כולם יכולים לזכות מפירות השלום", אמר. "לא היינו עומדים כאן אלמלא המנהיגים - אבו מאזן, נתניהו והנציגים - האמינו שאפשר להגיע לשם. הפלסטינים יוכלו לממש את חלומם למדינה משלהם, לפתח כלכלה, בתים ותעשיות - מה שיסייע גם לישראל, שם יוכלו לראות בעמיתיהם כשותפים. ישראלים יוכלו לחיות בשלום מלא עם העולם הערבי כולו, מה שגם יפסיק את המתקפות על שטחה".

בנוגע לקולות הפסימיים שנשמעו גם מירושלים וגם מרמאללה, טען קרי שמוטב להתעלם מהם. "אם אומרים לכם שהצדדים לא יכולים להגיע להסכם, אל תאמינו להם. אני מבין את הסקפטים אבל אני לא מסכים איתם. דבר אינו חשוב יותר מאשר הביטחון והכבוד של הדורות הבאים: יהודים, ערבים נוצרים, שיהנו מהשלום. כל אדם מבין שאי אפשר לוותר על ההסכם שאנחנו יכולים לגבש עכשיו. אסור שזה יישאר לאחרים. פתרון שתי מדינות הוא הדרך היחידה לעשות זאת, ואין לכך הרבה זמן. עלינו להאמין בשלום, ולצלוח את הדרך לשם", סיכם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

אובמה נפגש עם הנציגים

אחרי קרי נשא דברים נציגו של אבו מאזן לשיחות, עריקאת, שהביע את הערכתו לאובמה ולשר החוץ על המאמצים והמחויבות להשגת שלום. "הפלסטינים סבלו מספיק", אמר, "אני שמח שכל הנושאים נמצאים על השולחן ייפתרו. הגיע הזמן שלעם הפלסטיני תהיה מדינה עצמאית. הגיע הזמן שהפלסטינים יחיו בשלום ובכבוד במדינתם".

השרה לבני הודתה אף היא למארחים בשם נתניהו והממשלה בישראל. "אמרת שכישלון זה לא אופציה - והוכחת את זה היום", פנתה לבני לקרי. "אנחנו מלאי תקווה אך איננו יכולים להיות תמימים. אנחנו מחויבים לעשות הכל על מנת לשמור על ביטחון עמנו, וכדי להבטיח שלום ותקווה לדורות העתיד". לדבריה, כולם יודעים שהתהליך לא יהיה קל, ושהוא יכלול עליות ומורדות, אך היא הבטיחה שבמו"מ הזה "אין בכוונתנו להתווכח על העבר, אלא ליצור פתרונות לעתיד. אני מאמינה שהיסטוריה לא נוצרת על ידי ציניקנים - אלא על ידי ריאליסטים שלא מפחדים. בואו נהיה האנשים האלה".

מוקדם יותר נפגש נשיא ארצות הברית ברק אובמה עם נציגי ישראל והפלסטינים למו"מ המדיני, כך נמסר על ידי הבית הלבן. אובמה לא מסר הצהרה אחרי הפגישה הבלתי מתוכננת עם לבני ועריקאת, אולם המהלך משקף את מידת מעורבותו של הנשיא האמריקני בהנעת שיחות השלום הישירות. מטרתו של אובמה הייתה להדגיש את המחויבות האמריקנית לתהליך, ואף לעודד את הצדדים. בפגישה נכחו גם סגן הנשיא ג'ו ביידן והיועצת לביטחון לאומי של הנשיא סוזן רייס.

דובר הבית הלבן ג'יי קרני אמר כי פגישת הנשיא עם נציגי הצדדים ארכה כחצי שעה. "הנשיא ניצל את ההזדמנות כדי להביע את הערכתו לצדדים על המנהיגות והאומץ שהופגן בחזרה למו"מ, וציין את תמיכתו האישית במגעים להסכם סופי". לדבריו, אובמה אמר ללבני ועריקאת כי יש הרבה מה לעשות בימים ובחודשים הבאים. קרני סירב לספק פרטים לגבי המפגש, ואף אמר כי כל הצדדים הסכימו שמוטב לא להודיע על תוכן השיחות. יצוין כי במו"מ ייקחו חלק מהצד האמריקני גם השליח המיוחד מרטין אינדיק ומתאם הפעולות במזרח התיכון פיליפ גורדון.

פגישת ציפי לבני וסאיב עריקאת בוושינגטון. רויטרס
ארוחת הערב הייתה "טובה מאד". לבני, עריקאת, קרי בסעודה החגיגית - אמש/רויטרס

אתמול נפגשה לבני עם עריקאת וקרי, במסגרת תחילת השיחות הרשמיות בין הצדדים. בסעודת האיפטר החגיגית לשבירת צום הרמדאן שנערכה במלון מייפלאואר בעיר השתתפו גם עורך דין יצחק מולכו, שליחו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, וכן יועציו הקרובים של שר החוץ האמריקני.

עדכון ראשון: 17:21

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully