וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מודיעין - מפהקים כל הדרך אל הקלפי

יהושע בריינר

30.7.2013 / 13:00

בבירת מעמד הביניים, שבה כל בית דומה לשכנו, נראה שגם הבחירות הקרבות לא יעירו את התושבים מתרדמתם. ובכל זאת מדען ממושקף אחד ינסה. הבחירות המקומיות - כתבה ראשונה בסדרה

הדרך אל בירת מעמד הביניים בישראל מקבלת אותך, איך לא, בפקקים. זה לצד זה מצטופפים עשרות רכבי ליסינג וחברה על כביש 443 שנהגיהם עושים את דרכם חזרה מהעבודה אל העיר, בדרך אל הבית שדומה שתי טיפות מים לשכנו. רוב הסיכויים שעל המקרר גם ממוגנט צו מילואים קרב ולפני כמה דקות חזרו הילדים מהחוגים השבועיים. זוהי מודיעין. העיר הכי מתוכננת בישראל, אולי אפילו מתוכננת להחריד. כל מדרכה וכביש בנויים על הסנטימטר, כל שורת בניינים כאילו עוצבה במעבדה והועתקה בדיוק סימטרי למקום שנמצא 25 דקות מתל אביב ו-25 דקות מירושלים. בול באמצע. הכי ישראלי שיש.

גם מערכת הבחירות ההולכת וקרבה לראשות העירייה לא מצליחה להוציא את מודיעין משלוותה והעיר הכל כך ישראלית ממשיכה בנמנומה המתמשך. חיים ביבס, ראש העיר הנוכחי, נטול דאגות, רגוע ושלו. לאיש אין סיכוי להדיח אותו מתפקידו ואיש (כמעט) אינו מציע להתחרות בו. ביבס הוא למעשה המלך הבלתי מעורער של מודיעין. בתוך קדנציה אחת הצליח הצעיר בן ה-43 לשלוט ביד רמה בעיר. "כשיש ראש עיר שבא כל יום לעבוד, הוא מגיע למצב שאין לו מתחרים", הוא אומר בדרך לכמעט 100% תמיכה בקלפי. ואכן, על פניו, מודיעין ממשיכה להיות בשנים האחרונות מוקד משיכה לזוגות צעירים: חינוך ברמה גבוה, רמה סוציו-אקונומית טובה, אחוזי אבטלה ברצפה ונדמה כי מתכנני העיר עמדו על מדיניות של פארק לכל תושב עם 27 אלף דונמים של שטחים ירוקים. מה רע?

אלא שביבס הוא אחד ממעטים בעיר שגם עובדים בה. 65% מהתושבים יוצאים כל בוקר אל מקומות העבודה בירושלים ובתל אביב והדביקו למודיעין את הכינוי "עיר לישון בה". ביבס מבטיח כי התמונה תשתנה בשנים הקרובות עם האצה של מפעלי היי-טק חדשים אבל בינתיים, במהלך שעות היום, העיר ריקה מתושבים. המקום היחיד שבו נראה אות חיים היה הקניון השוקק, וקולות הדחפורים הבונים עוד שכונה חדשה ("עד סוף הקדנציה הבאה יהיו כאן 5,000 יחידות דיור חדשות", הוא מבטיח כשאנחנו עולים על גבעה סמוכה) אשר מפרים את השקט, אבל מלבדם – דממה. רק בשעות הערב מתמלאת העיר בתושבים שלפי כמותם במדרכות - הפכו את הג'וגינג עם אייפון לספורט מספר 1 בעיר.

העיר מודיעין, יולי 2013. נועם מושקוביץ
"עיר לישון בה". מודיעין/נועם מושקוביץ

תושבים עימם שוחחתי מספרים על עיר חסרת מקומות בילוי. "את הבירה אני שותה בירושלים, את הקפה שלי אני שותה בתל אביב, ומודיעין? עיר שכיף לישון בה. אין פה מה לעשות", אומר אחד מהם. ביבס מנסה להתנער מהתדמית: "עיר לישון? זה כבר מזמן לא נכון", הוא אומר ולוגם אספרסו ארוך, "אלה סתם סיסמאות. היום יש פה כבר 15 בתי קפה, מסעדות שנבנות, ועד השנה הבאה כבר נפתח כאן מדרחוב שיעוצב כמו הרמבלס של ברצלונה. מי שרוצה לצאת לאכול יש לו איפה", הוא מוסיף, ומתגאה במסעדה שמוקמת בימים אלה מעל פארק ענבה עם האגם המפורסם שמושך אליו כל השנה תושבים מכל הארץ. הוא שולף נתונים סטטיסטיים המעידים על המצב הטוב של העיר ושולט ביד רמה בפרטים הקטנים, אבל על תחרות עם תל אביב אין מה לדבר. "שמע", מתוודה ביבס, "תל אביב יש רק אחת. כאן זה סגנון שונה. זאת עיר משפחה קלאסית ומי שבא לכאן רוצה את השקט, אבל לדעת שהוא חי לצד העיר הגדולה. אני למשל מאוד אוהב את הים אבל מודה שכאן נכשלתי, לא הצלחתי להביא את החוף הנה", הוא אומר בחיוך.

לביבס יתרון נוסף – הקרבה לראש הממשלה, בנימין נתניהו. גם בלשכתו קשה לפספס את החברות בין השניים. לא פחות משלוש תמונות של נתניהו מככבות על הקיר, בשתיים מהן נראים ביבס וראש הממשלה זה לצד זה. הוא נחשב לאחד האנשים החזקים בליכוד, והצמד ביבי-ביבס מעולם לא היה קרוב יותר. "אני חושב שהוא ראש ממשלה מצוין", מחמיא ראש העיר.

אז אפשר להגיד שנתניהו הוא המודל שלך לחיקוי?

"המודל שלי הוא חיים ביבס".

"גם דוד ניצח את גוליית"

אלא שמול ההגמוניה של ראש העיר, החליט תושב אחד שהוא רץ לראשות העיר – ויהי מה. שרון מעוז הוא בכלל מיקרו-ביולוג ממכון מחקר בנס ציונה אבל הוא רוצה להיות ראש העיר הבא של מודיעין. סיכויו, איך לומר בעדינות, אפסיים, אבל המדען בן ה-39 החליט שהוא מתמודד מול ביבס החזק. "גם דוד ניצח את גוליית", אומר מעוז. לצורך השיחה יוצא מומחה החיידקים, שנדבק בעצמו בחיידק הפוליטי, ממכון המחקר בעיצומו של ניסוי סודי אל בית הקפה הסמוך. הוא נשוי ואב לשלושה, אשר היה בשנים האחרונות פעיל חברתי בעיר אך נכשל בבחירות הקודמות להיכנס למועצה המקומית. בלי מימון, בלי תקציבים, ולמען האמת גם בלי סיכוי, הוא קופץ לבריכה הפוליטית. "קודם כל, אני שם את השם שלי בקלפי כי אני חושב שחשוב שיהיה לכל תושב אלטרנטיבה כלשהי", הוא אומר בכנות, אך מוסיף: "אני מאמין שאני יכול לנצח. המהפכות הגדולות הגיעו דווקא מהאנשים הפשוטים".

ביבס הוא ראש עיר חזק, מקורב לשלטון, שגם מפתח את העיר בצורה טובה, אתה לא חושב?

"אנחנו עיר לישון בה, כולם יודעים את זה. אין למודיעין מה להציע לצעירים, אין בה אזורי תעסוקה והציבור מאס בעסקנים הפוליטיים. כולם מפחדים להתמודד מול ביבס אבל לא אני. איזה זוג צעיר יכול להרשות לעצמו דירה במודיעין? וגם אם הוא יגיע, מה הוא יעשה עם עצמו? היום אין שום סיבה שלא יגור ברחובות או בשרון. פעם קראו למודיעין 'עיר העתיד', והיום אנחנו הפכנו להיות עיר מעמד הביניים. איבדנו את היתרון שהיה לנו כי העיר לא מתפתחת".

כשאני שואל את ביבס על מעוז הנמרץ הוא שולף בתגובה סקר שהכין ומגלה שהמיקרו-ביולוג זוכה ל-3% תמיכה. "אין תחרות אמתית כי אני פשוט עובד", אומר ראש העיר. מעוז, לעומת זאת, מאמין בעצמו.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
חיים ביבס ראש עיריית מודיעין, יולי 2013. נועם מושקוביץ
"המודל שלי הוא חיים ביבס"/נועם מושקוביץ

השבוע החל ביבס בקמפיין, למרות בחירתו המובטחת, בתליית שלטים עם הסלוגן "אחד בשביל כולם". מעוז, לעומת זאת, נטול תקציב בחירות משמעותי, נסמך על האינטרנט ועל כמה עשרות תושבים מתנדבים כמוהו בעבודת שטח, כדוגמת ארגון ימי פעילות בשכונות, האחרונה שבהם בנושא חלל.

אין לך סיכוי להחליף את ביבס, לא חבל על הזמן?

"אני עוד אפתיע את כולם", אומר המדען הממושקף, "חכה ותראה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully