כיצד הסביר פרנקל את התקרית בהונג-קונג - וכיצד הגיב לפיד?

פרופ' יעקב פרנקל טען כי עמיתה כלכלית שלו הייתה אמורה לשלם עבור תיק חליפות שהוא לקח מבלי לשלם, מכיוון שמיהר לטיסה ■ לפיד: "האיש בן 70, בא לשרת במילואים את מדינת ישראל. עכשיו טוענים שהוא גנב קטן. הלב נחמץ"

נגיד בנק ישראל המיועד, פרופ' יעקב פרנקל, העיד היום (ו') בפני ועדת טירקל לבחינת מינויים בכירים בפעם השנייה, והצהיר כי התקרית שכונתה "פרשת הבושם" התרחשה בכלל סביב תיק יוקרתי לנשיאת חליפות.

בעדותו מסר פרופ' פרנקל גרסה שונה לאירועים מזו שהתפרסמה בעבר: המועמד לתפקיד נגיד בנק ישראל סיפר כי הגיע לנמל התעופה בהונג-קונג בדרכו חזרה מכנס כלכלי, כשהוא מלווה בעמיתה זרה. השניים נכנסו לאחת החנויות הדיוטי פרי, ובדרכם החוצה השומר עיכב אותם, בטענה כי פרנקל גנב לכאורה את התיק.

הנגיד המיועד אמר בתגובה כי הוא סיכם עם עמיתתו הכלכלית כי היא תשלם על התיק שהוא לקח, מכיוון שמיהר לטיסת אל-על שהייתה אמורה לצאת תוך זמן קצר. בגלל העיכוב שנוצר בטיסות בדרכו חזרה לישראל, פרופ' פרנקל נשאר ללון לילה נוסף בניו-יורק, ולא כפי שפורסם בתחילה כי הוא עוכב שם לחקירת המקרה.

המסמך שיציל את הנגיד המיועד?

מלבד העדות שבעל-פה, פרופ' פרנקל הציג בפני ועדת טירקל את אחד המסמכים המרכזיים שאמורים להגן על עמדתו - על המסמך חתומה עורכת הדין שחילצה אותו מהאישום בהונג-קונג.

במסמך, שנחשף הערב (ו') ב"אולפן שישי", כותבת עורכת הדין לנגיד המיועד כי המחלקה המשפטית בשדה התעופה בהונג-קונג ביקשה להתנצל על אי-ההבנה ולהודות לו על שלא דרש מהם פיצויים. עוד נטען במסך כי שדה התעופה ביטל את התלונה, והתיק נסגר - אך לא ברור האם יש מסמכים רשמיים מהונג-קונג שיכולים לאשר את הדבר.

שר האוצר יאיר לפיד התראיין ל"אולפן שישי" ואמר בתגובה לפרשת פרנקל כי "בציבור הישראלי אנחנו מיד ממהרים להאשים, וזה נורא עצוב. אנחנו קודם כל לא מאמינים לבני אדם. מדובר באיש בן 70, שוויתר על תפקיד הרבה יותר קל הכולל הרבה מאוד כסף, בשביל לבוא ולשרת במילואים את מדינת ישראל. עכשיו טוענים שהוא גנב קטן. יש משהו בטון הציבורי שלנו שהוא לא מאמין ואלים".

"חשבנו שפרנקל מתאים", הדגיש לפיד, "הוא דמות טובה מאוד לתפקיד. אני לא מתכוון להגיד לאדם כמו פרנקל, שבגלל רכילות לא מוכחת הוא לא מקבל את התפקיד".

בנוגע לשאלה האם לדעתו מדובר בקמפיין מסתורי נגד מינויו של פרנקל לנגיד, אמר לפיד: "זה יותר גרוע מקמפיין מסתורי. זה הטון שמדינת ישראל מתנהלת בו היום. גם כשהייתי בצד הזה (העיתונות), לא דיברתי בטון הזה. הלב נחמץ שזה מה שקורה".

על שינוי הגזירות בתקציב המדינה, לפיו יבוטל המס למשפרי הדיור ועל עקרות-הבית, וכן תחול עלייה מדורגת במס ההכנסה, אמר לפיד כי "כשהבאתי את חבילת התקציב אמרתי שיש דברים שלא אוותר עליהם, וכי יש דברים שאני מוכן לנהל עליהם דיאלוג. במשך יותר מחודשיים דיברנו בכנסת על מה ניתן לשנות והגענו לנוסח הזה. הלכתי לבחירות כדי להגן על מעמד הביניים. בפעם הראשונה הלכנו לחרדים ולחברות הענק. לקחנו ממעמד הביניים הרבה פחות. אנשים מבינים שסוף-סוף המדינה הזאת מתנהלת כמו שצריך".

מוקדם יותר השבוע נודע כי היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין יבחן את סוגיית פרנקל. על-פי הפרסום, וינשטיין ביקש לבחון בעצמו את הראיות והמידע בפרשה, ולא להסתמך אך ורק על החלטת הוועדה.

על-פי ההערכה, וינשטיין מעוניין להיות בטוח שפרנקל לא עבר כל עבירה, וזאת כדי שיוכל להגן על מינויו בבג"ץ, במקרה שיוגשו עתירות נגד המינוי. היה ויתעוררו קשיים מהותיים לאשר את מועמדותו של פרנקל - ייאלץ וינשטיין לפנות לנתניהו ולהמליץ לו לבחור במועמד חלופי לתפקיד הנגיד.

בעבר מסר פרופ' יעקב פרנקל בתגובה לטענות כי "מדובר באירוע שהתרחש לפני 7 שנים ושהסתיים בלא כלום. הרשויות המקומיות בהונג-קונג הגיעו למסקנה שמדובר באי-הבנה מצערת, והביעו את התנצלותן ואת הערכתן על כך שאיני תובע פיצויים על אי-ההבנה. אני מצפה להיכנס לתפקידי כנגיד בנק ישראל בראשית אוקטובר, לאחר שמינויי יאושר על-ידי ועדת טירקל ועל-ידי ממשלת ישראל. אני רואה בכך שליחות לאומית לטובת המשק והמדינה".