וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה בשיחה עם נתניהו: לחדש המו"מ בהקדם האפשרי

בשיחת טלפון שקיימו השניים הפציר אובמה בנתניהו לשתף פעולה עם קרי; בתום פגישה של בכירים ברמאללה הוחלט לדרוש כי ישראל תסכים על קווי גבול כלליים להקמת מדינה פלסטינית

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ'

(צפו בביקורו של קרי בירדן)

נשיא ארה"ב ברק אובמה שוחח אמש (חמישי) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וקרא לו לשתף פעולה עם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי כדי לחדש בהקדם האפשרי את המשא ומתן המדיני בין ישראל לרשות הפלסטינית - כך נמסר הלילה בהודעה רשמית שפרסם הבית הלבן.

זו הפעם הראשונה זה כמה שבועות שהבית הלבן מוציא הודעה על התערבות אישית מצד הנשיא אובמה במאמציו של קרי לחידוש תהליך השלום. בבית הלבן הדגישו כי מדובר בשיחת עבודה שגרתית בין שני המנהיגים, שבמהלכה נידונו גם נושאים נוספים - בהם הגרעין האיראני, מלחמת האזרחיה בסוריה והאירועים האחרונים במצרים.

בתוך כך, בתום פגישה של בכירים פלסטינים שנערכה הלילה ברמאללה ובה נידונה הצעתו של קרי לחידוש המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים, הוחלט לדרוש התחייבות לכך שישראל תסכים על קווי גבול כלליים להקמת מדינה פלסטינית. לדברי גורמים רשמיים ברמאללה, הפלסטינים מעוניינים בערובה לכך שהשיחות במסגרת המשא ומתן המדיני יישאו פרי.

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי בפגישה עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. רמאללה, מאי 2013. AP
דרישה להסכמה מצד ישראל על קווי הגבול הכלליים של המדינה הפלסטינית. אבו מאזן וקרי, אתמול/AP

מוקדם יותר אמרו גורמים המעורבים במשא ומתן בין ישראל לפלסטינים לוואלה! חדשות כי קרי שוקל לקיים היום ביקור בירושלים וברמאללה במטרה לקדם את המשא ומתן המדיני. עם זאת, הגעתו טרם תואמה בקרב הדרגים הרשמיים.

כמו כן גורם במחלקת המדינה האמריקנית אמר הלילה כי קרי ימריא היום לארצות הברית, בתום סבב השיחות עם ישראל והפלסטינים במסגרת הניסיון לחדש את המשא ומתן. "מעודד לראות שיש דיון רציני בסוגיות הללו", אמר הגורם, והוסיף: "אנחנו מבינים שיש הרבה דעות מוצקות ומעריכים את המאמץ למצוא בסיס משותף כדי להתקדם הלאה".

מוקדם יותר אתמול החליטה ההנהגה הפלסטינית לחזור לשולחן המשא ומתן, אך בתנאי אחד: קבלה של הזמנה אמריקנית לשיחות עם ישראל על בסיס הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967. אחר הצהריים התכנסה הוועדה המרכזית של הפתח לדיון סוער סביב החזרה לתהליך המדיני, ובסופם של הדיונים התקבלה ההחלטה. בהנהגה הפלסטינית החליטו כי כל שאר הסוגיות כמו האסירים והבנייה בהתנחלויות ייפתרו בהמשך לאחר קבלת הזמנה זו.

"יש נטייה כללית בקרב אנשי אש"ף לדחות את חידוש השיחות עד אשר ישראל תכיר בגבולות 67' כבסיס לתהליך השלום ותפסיק את הבנייה בהתנחלויות", אמר בכיר אש"ף קייס עבד אל-כארים לסוכנות הידיעות רויטרס.

כמו כן, ביום רביעי דווח כי ישראל תסכים להתחיל במשא ומתן על בסיס גבולות 1967 עם חילופי שטחים, בתמורה להכרה פלסטינית בישראל כמדינה יהודית – דיווח שהוכחש בחריפות על ידי לשכת ראש הממשלה. גורם מדיני ישראלי אמר לוואלה! חדשות כי המתווה שאליו שואף קרי הוא שישראל לא תתחייב בעצמה לגבולות 1967 והרשות הפלסטינית לא תכריז על הכרה בישראל כמדינה יהודית – את ההצהרות בשני הנושאים השנויים במחלוקת הללו רוצה קרי לספק בעצמו בהצהרה המדינית שלו, במטרה לחסוך מנתניהו ומאבו מאזן לחצים פוליטיים מבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully