וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה תאשר היום את חוק הגיוס; בכנסת צפוי קרב

7.7.2013 / 4:21

לפי הצעת החוק, מ-2017 יחויב כל יהודי בן 18 להתגייס ויוטלו סנקציות על ישיבות "סרבניות". הח"כים החרדים ינסו לרכך את ההצעה. הפורום לשוויון בנטל: "חוק נואל ללא תכלית"

הממשלה צפויה לאשר היום (ראשון) את חוק הגיוס החדש שאותו ניסחה הוועדה לשוויון בנטל. על פי החוק, החל משנת 2017 יחויב כל צעיר יהודי מעל גיל 18 להתגייס לצבא. עד אז, תחול "תקופת ביניים", שבמהלכה יימדדו מספר המשרתים החרדים מול היעדים שהציב משרד הביטחון. אי-עמידה ביעדי הגיוס יביא לסנקציות כלכליות כלפי הישיבות שבהן לומדים החרדים. החל מ-2017 יופעלו נגד חרדים שלא יתגייסו אותן הסנקציות שמופעלות כיום נגד צעירים חילונים שאינם מתגייסים.

טקס השבעה של הנח"ל החרדי בגבעת התחמושת, מאי 2013. נועם מושקוביץ
עד 2017 תחול "תקופת ביניים" שבה יימדדו מספר המשרתים החרדים מול יעדי משרד הביטחון. חיילי הנח"ל החרדי/נועם מושקוביץ

החוק צפוי להיות מאושר ללא קושי בממשלה, למרות כוונתם של שרי ישראל ביתנו להימנע בהצבעה. זאת, לטענת גורמים בסיעה, מכיוון שהחוק לא יוצר שוויון בנטל, שכן הוא איננו דורש גם את גיוסם של ערביי ישראל. בנוסף, קבלו בישראל ביתנו על מסלול ישיבות ההסדר המקוצר, שהמשרתים בו נדרשים רק ל-17 חודשים. השרים נפתלי בנט ואורי אורבך מהבית היהודי ייעדרו לרגל נסיעות עבודה, ולא ברור כיצד יצביעו שרי "התנועה" לבני ופרץ, אולם תמיכתם של שרי הליכוד ו"יש עתיד" אמורה לסלול את הדרך לאישורו של החוק.

אחרי ההצבעה בממשלה תועבר ההצעה כבר בצהריים לוועדת השרים לענייני חקיקה, שתאשר להעלות את החוק בקריאה ראשונה בשבוע הקרוב. על הממשלה להביא את הצעת החוק לאישור עד חודש אוגוסט, אז תפקע הארכה שקיבלה המדינה מבג"ץ להציג חוק שיחליף את "חוק טל".

"החוק נותן פטור לארבע שנים נוספות"

בעוד שאישור הממשלה הוא עניין ידוע מראש, בכנסת צפוי קרב של ממש, כאשר חברי הכנסת החרדים צפויים להפעיל את כל כובד משקלם על מנת "לרכך" את ההצעה בין הדיונים בקריאה ראשונה לבין הקריאות השנייה והשלישית. את העבודה על החוק בכנסת תרכז יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ איילת שקד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
לפיד ולבני בישיבת הממשלה, מאי 2013. נועם מושקוביץ
"מקווים שלבני לא תאכזב", "לפיד חושב על ראשות הממשלה". שרת המשפטים ושר האוצר, לצד שר הביטחון משה יעלון/נועם מושקוביץ

בפורום לשוויון בנטל הביעו התנגדות נחרצת להצעה בנוסח הנוכחי שלה, וקראו לשרת המשפטים ציפי לבני "לתקוע" את ההצעה בוועדת השרים לחקיקה שבראשה היא עומדת. "אנחנו מקווים שציפי לבני, שרת המשפטים, אשר במהלך קמפיין הבחירות שלה כמעט גרה באוהל השוויון בנטל, לא תאכזב ולא תיישר קו עם החוק הנואל שמציע פרי (יו"ר הוועדה ח"כ יעקב פרי, ע.נ): פטור מוחלט לעוד ארבע שנים, ואז נראה מה יהיה". עוד נכתב בהודעת הפורום: "חוק פרי הוא חוק ללא תכלית. הוא נותן פטור לארבע שנים ללא שום אפשרות כפייה על גיוס. אסור לישראל לאבד עוד שנים בניסיון לצמצם את האי-שוויון ואנחנו בונים על לבני כשרת המשפטים שתצליח לעצור זאת".

גם גורמים בקואליציה, שהעדיפו להישאר בעילום שם, הביעו הסתייגות מהחוק וכינו אותו "חוק לצרכי יחסי ציבור". לדברי הגורמים, "לפיד החליט שהחרדים יגויסו ב-2017 כדי לחסוך מעצמו את התמונות של שוטרים גוררים חרדים לניידות. הוא חושב על הקמפיין לראשות הממשלה ולא כיצד לגייס חרדים. הוא יוצר מצג כאילו החרדים מגויסים, אבל בפועל לא ניתן יהיה למדוד אם הצליח או לא עד אחרי הבחירות הבאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully