וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממה קרי מרוצה? הפערים קטנים - המחלוקת גדולה

1.7.2013 / 10:00

שר החוץ האמריקני, שלא הצליח לקדם פסגה, עשוי לחזור לכאן כבר בשבוע הבא. חרף נחישותו, אם לא יצליח להשיג פריצת דרך, הוא יתקשה להסביר לבוס בבית הלבן על שום מה המאמץ

צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל

ג'ון קרי עזב את ישראל עם חיוך. במסיבת העיתונאים שכינס אתמול (ראשון) בנתב"ג הצהיר שר החוץ האמריקני שבמהלך ביקורו בן שלושת הימים באזורנו חלה "התקדמות משמעותית" לקראת חידוש המשא ומתן הישיר בין ישראל לרשות הפלסטינית, שנמצא בהקפאה עמוקה מאז שנת 2010. לפחות בינתיים, נראה כי העובדה שהוא עוזב בידיים ריקות – בלי פסגה מדינית שכל כך רצה להודיע על כינוסה – לא פגעה בנחישות של קרי. גורמים בירושלים אמרו אמש כי קרי מקווה בכל זאת להתניע את המשא ומתן הישיר בין הצדדים עוד לפני צום הרמדאן, שיחל השנה ב-9 ביולי, כלומר בעוד תשעה ימים. ומכאן, ייתכן שהוא ישוב לאזור כבר בשבוע הבא.

כאשר קרי אומר שחלה התקדמות משמעותית ושהפערים בין הצדדים הצטמצמו משמעותית, הוא לא משקר או מייפה את המציאות. גם נשיא המדינה שמעון פרס אמר אמש דברים דומים. הבעיה של קרי היא שגודל הפערים אינו אינדיקציה לחשיבותם בעיני הצדדים. אלוהים, כידוע, נמצא בפרטים הקטנים. לפני הגעתו של קרי, הפלסטינים הציבו שלושה תנאים מוקדמים לחידוש המשא ומתן: שחרור אסירים ותיקים שכלואים בישראל עוד מהימים שלפני הסכם אוסלו, הקפאת הבנייה בהתנחלויות וקביעת גבולות 67' כבסיס לשיחות.

תוך כדי מרתון השיחות של קרי עם נתניהו ואבו מאזן הלכו והצטיירו פתרונות אפשריים לשתיים מהסוגיות: בנושא ההתנחלויות, נרקם מתווה של הקפאת בנייה 'רכה', כלומר – ישראל לא תבנה בהתנחלויות אבל לא תכריז באופן רשמי על הקפאה. בנושא הגבולות, אמרו גורמים מדיניים, עלתה האפשרות שהאמריקנים יכריזו שהם שואפים לפתרון על בסיס גבולות 1967, וכך יהיה ברור לשני הצדדים שזה מה שעומד על הפרק מבלי שישראל תצטרך לספק הצהרה רשמית.

חגיגות ברמלה בעקבות שחרור 550 אסירים ביטחוניים מישראל לגדה, דצמבר 2011. רויטרס
אבו מאזן לא רצה להתקפל בנושא האסירים. חגיגות בגדה אחרי שחרור האסירים בעסקת שליט בשנת 2011/רויטרס

המחלוקת הגדולה ביותר התגלתה כידוע דווקא בנושא ה"שולי" יותר – עניין שחרור האסירים. גורמים מדיניים בירושלים שבו והדגישו בשבוע האחרון שלישראל אין התנגדות עקרונית לשחרור אסירים במהלך המשא ומתן, במספר פעימות. אלא שברשימת האסירים שהעביר אבו מאזן לנתניהו לפני כשנה, נכללים 24 אסירים ערבים ישראלים, שחלקם שפוטים למאסרי עולם על רצח. בירושלים לא היו מוכנים לשחרר אותם גם במסגרת של "מחווה מדינית", מה שעורר תסכול גדול ברמאללה – שם טוענים כי אסירים עם פרופיל דומה שוחררו לידי חמאס בעסקת שליט.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

"הפלסטינים מכשילים במכוון את המו"מ עוד לפני תחילתו"

"קרי מסתכל על הדברים מנקודת מבט מאוד אמריקנית – הוא בוחן את הפערים בין הצדדים בצורה כמותית", הסביר גורם שמלווה את המשא ומתן. "הוא חושב שהעובדה שהמחלוקת הגדולה ביותר כרגע היא על איך בדיוק תנוסח ההצהרה בנוגע לבנייה בהתנחלויות, או מי מבין 24 האסירים הערבים-ישראלים ישתחרר – משחקת לטובתו, כי אלה הרי פערים קטנים ונקודתיים. אבל מבחינת אבו מאזן ונתניהו הפרטים הקטנים האלה הם מהותיים, ולכן יש כאן בעצם מחלוקת גדולה".

גורמים מדיניים בישראל אמרו ביממה האחרונה שסירובו של אבו מאזן להתפשר בסוגיית האסירים הערבים-ישראלים מצביע על "ניסיון מכוון להכשיל את המשא ומתן עוד לפני תחילתו", אבל יו"ר הרשות רואה את הדברים אחרת. אבו מאזן, כפי שדווח בוואלה! חדשות בשבוע שעבר, אמר באחת מפגישותיו הראשונות עם קרי – עוד לפני סבב השיחות הנוכחי – שמבחינתו, ישראל בכלל 'חייבת' לו כמאה אלף אסירים, מכיוון שבשנים האחרונות כוחות הביטחון שלו חילצו קרוב למאה ישראלים שנכנסו בשוגג לערי הגדה המערבית. "לפי התעריף של עסקת שליט, כל אחד מהם היה שווה לי אלף אסירים, אבל אני מתנגד לחטיפות ובגלל זה הישראלים לא סופרים אותי", אמר אז בתסכול – מה שמסביר את התעקשותו על רשימת האסירים המלאה שהעביר לנתניהו.

"זה כמעט מביך", אמר גורם מדיני, "שג'ון קרי – שר החוץ של ארצות הברית – ביטל פגישה דחופה בנושא מלחמת האזרחים בסוריה, כדי לדון בגורלם של כמה אסירים פלסטינים וכל זה, בשביל לכנס בסוף פגישת עבודה בין ציפי לבני לסאיב עריקאת". חרף הפערים, קרי לא נראה נבוך אתמול בנתב"ג, אלא נחוש. עם זאת, אם גרירת הרגליים תימשך, הוא יתקשה להמשיך ולהסביר לבוס שלו בבית הלבן, וגם לאנשי המקצוע הכפופים לו במחלקת המדינה, למה הוא משקיע כל כך הרבה אנרגיות בסכסוך הישראלי-פלסטיני, בשעה שהמזרח התיכון כולו עולה בלהבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully