וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי: "יש התקדמות אמיתית"; עריקאת: "אין פריצת דרך"

במסיבת עיתונאים שכינס לקראת חזרתו לארה"ב, הביע שר החוץ האמריקני אופטימיות משיחותיו עם נתניהו ואבו מאזן, אך לא דיבר על ועידה משותפת. הנציג הפלסטיני הקל ראש בהתקדמות

צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל

בעוד שהפלסטינים מכחישים פריצת דרך לקראת חזרה לשולחן המשא ומתן, שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, דיווח היום (ראשון) על התקדמות בשיחותיו עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. "אני שמח להודיע שעשינו התקדמות אמיתית במסע הזה", אמר קרי במסיבת עיתונאים שכינס טרם עזיבתו את האזור. "עם קצת עבודה נוספת, תחילת המשא ומתן בהישג יד".

שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי במסע"ת בנתב"ג, יוני 2013. רויטרס
"התחלנו עם פערים עצומים וצמצמנו אותם". שר החוץ קרי במסיבת העיתונאים בנמל התעופה בן גוריון, היום/רויטרס

כשנשאל מה טיבה של ההתקדמות שעליה הוא מדבר, סירב קרי להיכנס לפרטים. "הכי קשה זה להתניע את התהליך. אחרי שמתחילים, זה יאפשר לחפור פנימה ולעסוק בנושאים", הסביר. "הפערים קטנים מאוד כעת. אני מותיר כאן צוות, ולא הייתי עושה זאת אם הייתי חושב שזה לא יעבוד. יש תקווה, ואני חושב שזה שווה את זה. אם זה ייקח עוד שבוע או עוד שבועיים, זה כלום לעומת מה שאנחנו מנסים לעשות ולהשיג. שני הצדדים מתעקשים שאשוב, ואכן אעשה זאת".

"התחלנו עם פערים ענקיים וצמצמנו אותם", אמר השר האמריקני. "יש כמה פרטים אך אני בטוח שאנחנו על המסלול הנכון. הצדדים עובדים כדי להגיע למקום הנכון. הצדדים מאמינים שזה אפשרי. בסוף הבחירה בידי הצדדים". לדבריו, הוא התרשם מהמחויבות של הצדדים בשיחות שקיים עם מנהיגים ירדנים, פלסטינים וישראלים. "התרשמתי מהמחויבות האמיתית שלהם. הם עבדו שעות כדי לעבוד על רעיונות. המאמץ שהצוותים השקיעו משכנע אותי שהם רציניים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"הזמן מאיים על המצב בשטח"

קרי הדגיש את הדחיפות של התקדמות בתהליך השלום: "אין לנו זמן. הזמן מאיים על המצב בשטח. זה מאפשר אי-אמון, ומאפשר לגורמים עוינים להשפיע. לבסוף, זה מאפשר לציניות להתגבר ולחלון להיסגר". הוא הסביר כי המטרה שלו היא לחדש את המשא ומתן על הסכם הקבע, לא רק כדי לנהל משא ומתן, אלא כדי למצוא פתרון שיוביל לשתי מדינות לשני עמים. "רוב הישראלים והפלסטינים רוצים את זה. זה יחזק את ביטחון ישראל ואת עתידה כמדינה יהודית", ציין קרי. "זה ייתן לפלסטינים לממש את השאיפות שלהם".

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי נועד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים, 29 ביוני 2013. קובי גדעון,, לשכת העיתונות הממשלתית
פגישת קרי ונתניהו, אמש/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון,

קרי הודה כי ייקח עוד זמן להגיע להסכמה בין הצדדים בנוגע לפרטים, אולם הוא סיפר על נכונות מצד הצדדים. "שני המנהיגים ביקשו שאמשיך לעבוד. אני מותיר כאן כמה מאנשיי ואשוב כדי להשלים הפרטים", אמר. "אנחנו עובדים מאוד מאוד קשה. אני יודע שזה שווה את זה. אני מזהה התקדמות כשאני רואה אותה. זה מה שחשוב וזה מה שיביא אותי חזרה".

למרות האופטימיות ששידר השר האמריקני מההתקדמות, הוא לא התייחס לוועידה שאליה רצה להוביל, בהשתתפות נציגים מישראל, מהרשות, מארצות הברית ומירדן. כמו כן, ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, סאיב עריקאת, טען כי קרי לא הביא לפריצת דרך בתהליך המדיני במסגרת השיחות עם אבו מאזן. "יש התקדמות מסוימת, אבל איננו יכולים לומר כי יש פריצת דרך", אמר עריקאת בתום פגישתם של קרי ואבו מאזן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully