וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסע הדילוגים של קרי בין נתניהו לאבו מאזן

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי מנסה להפיג את החשדנות בין הצדדים ולהשיב אותם לשולחן המו"מ. המפתח להצלחתו, הסביר גורם אמריקני, הוא לפרוט על נימי הפחד של שני המנהיגים

צילום: באדיבות חדשות 10, עריכה: יותם בן-דוד

במסוף אלנבי, מעבר הגבול בין ירדן לישראל סמוך לעיר יריחו, לא ידעו תנועה כל-כך ערה זה חודשים. אתמול (חמישי) בשעות הערב הגיעה למסוף שיירה של עשרות כלי רכב, מלווה במסוקי קרב של חיל האוויר הירדני, שהובילה את שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, מעמאן לצד הירדני של מעבר הגבול. לאחר שרכבו של קרי ומספר כלי רכב של מאבטחים צמודים עברו לצדו הישראלי של הגבול, המסוקים הירדנים שבו לבסיסם, ואילו קרי הצטרף לשיירה ארוכה של כלי רכב ישראליים, שליוו אותו מיריחו הישר למלון מצודת דוד בירושלים - שם פגש את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשיחה ארוכה בארבע עיניים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי. יוני 2013. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
לשבור את הקרח. נתניהו בפגישתו עם קרי/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

הבוקר, הטקס באלנבי חזר על עצמו - הפעם בכיוון ההפוך. השיירה של קרי יצאה בשעה מוקדמת מישראל, וחצתה את הגבול כאשר פניה לעמאן, שם צפוי שר החוץ לפגוש בהמשך היום את יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו-מאזן). היום אחר-הצהריים קרי ישוב לירושלים לפגישה נוספת עם ראש הממשלה נתניהו, ואילו בשבת אחר הצהריים הוא יערוך מסיבת עיתונאים בעמאן שבה יסכם את ביקורו באזורנו, החמישי במספר מאז תחילת כהונתו, יותר מאשר בכל מדינה אחרת.

השבוע נקלטו סימנים ראשונים לכך שקרי מצליח לשבור את הקרח בין הצדדים. ראש הממשלה נתניהו דיבר כמעט מדי יום על התהליך המדיני, במילים זהירות אך ברורות. אתמול אמר באזכרה השנתית לבנימין זאב הרצל: "איננו מעוניינים במדינה דו-לאומית", אך שב והדגיש ש"השלום תלוי קודם כל בביטחון". ביום שלישי, כאשר אירח בלשכתו את ראש ממשלת גיאורגיה, הצהיר: "אנחנו לא נכנסים למשא ומתן רק כדי לסמן 'וי'. המטרה שלנו היא להתמיד בשיחות במשך תקופה כדי להגיע להסכמה שתפתור את הנושאים המהותיים של הסכסוך".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן (מחמוד עבאס). רמאללה, מאי 2013. רויטרס
חשדנות הדדית. יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן/רויטרס

מעל לדיבורי השלום של נתניהו מעיבה עדיין עננה של חשדנות. גורמים מדיניים בירושלים שבים ומביעים חשש שאבו-מאזן מנסה אך ורק לרצות את האמריקנים ואינו מעוניין באמת בהתקדמות בתהליך השלום. "הוא מנסה לטמון לנו פח, לנהל משא ומתן מתוך כוונה ברורה להכשיל אותו, ואז להגיד לאמריקנים שאין לו מנוס אלא לנקוט צעדים חד-צדדיים באו"ם", אמר גורם מדיני. אם זה לא מספיק, בסביבת ראש הממשלה יש מי שטוען כי אבו-מאזן כלל לא מתכוון לחדש את המשא-ומתן, ומתבצר בתנאים המוקדמים שהוא מציב זה חודשים ארוכים, ובראשם הצהרה על כך שהבסיס לשיחות הוא גבולות 1967. בינתיים, בצד הפלסטיני נשמעים קולות דומים, לא מאמינים לנתניהו וחושבים שדווקא הוא זה שמנסה לקנות זמן, להרגיע את האמריקנים ולהוריד את הלחץ הבינלאומי על ישראל. כדוגמה לחוסר המחויבות של ישראל לתהליך, ציינו הפלסטינים את התכנית לבניית 69 יחידות דיור חדשות בשכונת הר חומה שבדרום ירושלים, עליה דווח לראשונה שלשום בוואלה! חדשות. התכנית, שאושרה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים יום לפני נחיתתו של קרי בישראל, תוארה גם על-ידי גורם במחלקת המדינה האמריקנית כ"לא מועילה למאמצי השלום".

החשדנות ההדדית היא האתגר הגדול ביותר שניצב בפני קרי, והיא הסיבה העיקרית שבגללה מזכיר המדינה מעוניין לראות מחוות הדדיות שישקמו את האמון. בינתיים, לצעד אחד שכבר נידון בירושלים, שחרור אסירים פלסטינים ותיקים כמחווה לאבו-מאזן, אין עדיין תאריך, ובלשכת ראש הממשלה הכחישו שהדבר בכלל עומד על הפרק. גורמים מדיניים הדגישו כי אם אכן יהיה שחרור אסירים, הוא יתבצע במקביל להתקדמות בתהליך המדיני, ולא כמחווה נטולת הקשר. יש מי שנזכר באמירה המפורסמת של נתניהו בתקופת כהונתו הראשונה כראש ממשלה: "יתנו, יקבלו. לא יתנו, לא יקבלו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרת האוצר ציפי לבני בדיון על תקציב המדינה, 18 יוני 2013. טלי מאייר
לבני עם נתניהו/טלי מאייר

אתמול בלילה, במקביל לפגישה בין נתניהו לקרי, נערכה פגישה בדרג מקצועי שבה נכחו מן הצד הישראלי השרה ציפי לבני, הממונה על המשא-ומתן עם הפלסטינים, ועו"ד יצחק מולכו, שליחו המדיני של ראש הממשלה. האיש המשמעותי ביותר בצוותו של קרי הוא דווקא יועצו הפוליטי הוותיק פרנק לוונשטיין, שמלווה אותו עוד מימיו כחבר בסנאט. קרי היה רוצה לראות את לוונשטיין יושב באותו חדר עם לבני ומולכו מצד אחד, ועם גורמים בכירים ברשות הפלסטינית, כמו ראש צוות המשא-ומתן סאיב עריקאת, מן הצד השני. פגישה של גורמים "מקצועיים" בדרגים הללו יכולה להוות צעד מקדים לפסגה משולשת של המנהיגים, אבל בינתיים אין סימנים לכך שהיא עומדת להתרחש.

גורם אמריקני ששוחח עם וואלה! חדשות סיפק הערכה מעניינת לגבי סיכוייו של קרי לשכנע לבסוף את נתניהו ואבו-מאזן לחזור למסלול המשא-ומתן. המפתח להצלחתו של קרי, הסביר, הוא בפחדים של נתניהו ואבו-מאזן. נתניהו, לדבריו, מפחד מחרם בינלאומי על ישראל ומהקולות שקוראים לדון ברצינות במדינה דו-לאומית. אבו-מאזן לעומת זאת מפחד מכך שהעולם מאבד עניין בסוגיה הפלסטינית, מגמה שלא צפויה להשתנות כל עוד הסכסוך בסוריה, חוסר-היציבות במצרים ותכנית הגרעין האיראנית תופסים את עיקר תשומת הלב הבינלאומית. אפרופו פחד, ראש הממשלה ביקר השבוע בתרגיל של חטיבת גולני בצפון, וחלק עם הלוחמים עצה מניסיונו כקצין בסיירת מטכ"ל. "במערכה, מה שמביא להכרעה זו היכולת, ברגע המכריע, להכניס באויב פחד מוות", אמר נתניהו. שר החוץ קרי ודאי אינו רואה בנתניהו ובאבו-מאזן אויבים שלו. בכל-זאת, אולי כדאי לו לאמץ את עצתו של נתניהו, ולפרוט עוד יותר על הפחדים של שני המנהיגים, לא רק כדי להפגיש ביניהם, אלא גם כדי להפוך את הפגישה למשמעותית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully