וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצלחה ראשונה לקרי? "נתניהו ישחרר אסירים"

מאה ימים מהקמת ממשלת נתניהו השלישית, ועל פי דיווחים חלה התפתחות בתחום המדיני: האם השר האמריקני שכנע אותו ואת אבו מאזן לשוב למו"מ? בלשכת נתניהו מכחישים שחרור אסירים

ממשלת נתניהו השלישית מציינת הבוקר (שלישי) מאה ימים להיווסדה, ונראה שלפחות בתחום המדיני, ההתפתחות המשמעותית ביותר מתחילת הקדנציה הגיעה דווקא היום, כאילו לכבוד המועד ה"חגיגי". הדיווחים על כך ששר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, הצליח סוף סוף, לאחר מסע דילוגים בין ירושלים לרמאללה, לשכנע את נתניהו ואת אבו מאזן לשוב לשולחן המשא ומתן, מהווים את סימני ההתקדמות הראשונים בתהליך המדיני מאז שנת 2010. כל הניסיונות לחדש את המשא ומתן מאז ספטמבר של אותה השנה נכשלו, בעיקר בגלל מחלוקת על התנאים המוקדמים שהציבו שני הצדדים – דרישתו של נתניהו שהפלסטינים יכירו בישראל כמדינה יהודית, ודרישתם של הפלסטינים לקבוע מראש שהמשא ומתן יתבסס על גבולות 1967 ולהקפיא את הבנייה בשטחים.

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר המדינה ג'ון קרי. מאי 2013. עמוס בן-גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
קרי לקח את תהליך השלום כפרויקט אישי. נתניהו וקרי בביקורו האחרון בישראל/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן-גרשום

בנוסף לקושי שהציבו התנאים המוקדמים של שני הצדדים, במשך יותר משנתיים לא התקיים התנאי המוקדם החשוב ביותר למשא ומתן במזרח התיכון: נחישות אמריקנית. הנשיא ברק אובמה היה עסוק בעיקר במערכת הבחירות לנשיאות ארצות הברית, ולא הפעיל לחץ של ממש על הצדדים לחזור לשולחן המשא ומתן. רק בתחילת הכהונה השנייה שלו, בחר אובמה להגיע לביקור ראשון בישראל וברשות הפלסטינית, אבל גם אחרי הביקור, הרושם הוא שאובמה לא מפעיל את כובד סמכותו, ומעדיף להשאיר את התיק הישראלי-פלסטיני לטיפולו של השר קרי.

"אם קרי לא היה לוקח את העניין הזה כפרויקט אישי, שום דבר לא היה זז", אמר גורם מדיני לוואלה! חדשות בעקבות הדיווחים האחרונים. "אובמה התייאש מהסכסוך, ונתניהו ואבו מאזן הרי לא יוצאים מגדרם כדי שיקרה משהו. הכול תלוי כרגע באמביציה האישית של ג'ון קרי לעשות שלום. מאז שנכנס לתפקיד הוא ביקר כאן יותר מאשר בכל מקום אחר על הגלובוס, וזה לא שלארצות הברית חסרות צרות בעולם".

בינתיים, קרי יכול לרשום לעצמו הצלחה ראשונה, אחרי כמעט חצי שנה בתפקיד. אבל למי ששואבים עידוד מחידוש המשא ומתן, מומלץ בינתיים לחכות עם החגיגות. גורמים מדיניים בירושלים מזהירים שגם הפעם, כל אחד מהצדדים יוכל בקלות "לרדת מהעץ" אם ירצה להימנע מהתמודדות עם השאלות הקשות שעומדות על הפרק. "אנחנו מכירים את זה מהעבר – מספיק שחמאס יירה רקטות מעזה, או יבצע פיגוע בגדה, והכול יכול להתמוטט. מצד שני, הפלסטינים באים לשולחן המשא ומתן עם הרבה חשדנות. הם בטוחים שנתניהו מנסה 'לעבוד' עליהם, וכל סימן שיחזק את החשדנות שלהם יכול להוביל לפיצוץ", הוסיף הגורם.

"אבו מאזן מרגיש מתוסכל"

כדי להקטין את החשדנות, אחד הצעדים הראשונים שבירושלים שוקלים לבצע יהיה שחרור אסירים פלסטינים כמחווה לאבו מאזן. מדובר בעיקר על אסירים ותיקים שיושבים בבתי הכלא בישראל עוד משנות ה-90, וייתכן שישוחררו בעוד כשבועיים לרגל צום הרמדאן. גורם אמריקני סיפר לוואלה! חדשות על חשיבותו של הנושא עבור יו"ר הרשות: "אבו מאזן מרגיש מתוסכל. הציבור הפלסטיני רואה שחמאס שחרר יותר מאלף אסירים בעסקת שליט, ואילו הוא לא מצליח לקבל מהישראלים אפילו את האסירים הוותיקים, שנחשבים לסמל ברחוב הפלסטיני".

על פי אותו גורם, בפגישה שנערכה לאחרונה בין אבו מאזן לבין גורם אמריקני בכיר מאוד, שלף יו"ר הרשות נתון מפתיע, והצהיר: "ישראל חייבת לי מאה אלף אסירים". בן שיחו האמריקני נראה מבולבל. מאה אלף? הרי ידוע שבבתי הכלא בישראל יושבים לכל היותר כעשרת אלפים פלסטינים. "איך הגעת למספר הזה?", ביקש להבין. יו"ר הרשות הסביר, בחיוך מריר: "בשנים האחרונות נכנסו כמעט מאה ישראלים בשוגג לערי הגדה המערבית. כולם, ללא יוצא מן הכלל, חולצו בשלום על ידי מנגנוני הביטחון שלנו והוחזרו לצד הישראלי ללא פגע. על פי התעריף שקבעה ישראל בעסקת שליט, כל אחד מהם שווה קצת יותר מאלף אסירים. אבל אני מתנגד לדרך החטיפות, ובגלל זה הישראלים מתעלמים ממני".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אסירים המשוחררים במסגרת עסקת שליט מובלים לכלא קציעות, אוקטובר 2011. אלברטו דנקברג
"חמאס שחרר יותר מאלף אסירים בעסקת שליט, ואבו מאזן לא מצליח לקבל אפילו את האסירים הוותיקים". שחרור אסירים בעסקת שליט/אלברטו דנקברג

שחרור האסירים הוותיקים יכול להיות המחווה שתשבור את הקרח ותאפשר לאבו מאזן להציג הישג של ממש לציבור הפלסטיני. זה ודאי יספיק כדי להחזיר את הצדדים לשולחן המשא ומתן, אבל האפקט יהיה זמני בלבד. השאלה הגדולה היא אם הנחישות של קרי, שבינתיים נמצא בזירה לבדו, חזקה מספיק כדי לגרום לשני הצדדים לשבת יחדיו "עד שייצא עשן לבן".

"ההבדל בין קרי לבין קודמתו בתפקיד, הילרי קלינטון, הוא שקרי יודע שזה יהיה התפקיד האחרון בקריירה שלו", אומר הגורם האמריקני. "הוא לא יתמודד שוב על הנשיאות. אם הוא לא רוצה להיזכר בספרי ההיסטוריה בתור האיש הפסיד לג'ורג' בוש, עכשיו זו ההזדמנות האחרונה שלו". ואולי כדאי להוסיף: לא רק שלו – גם שלנו.

בלשכת ראש הממשלה מכחישים את הדיווח: "לא סוכם על שחרור אסירים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully