וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתום דיון סוער: חוק יישוב הבדואים עבר ברוב דחוק

25.6.2013 / 0:07

חברי כנסת מהסיעות הערביות עלו לנאום וקרעו את הצעת הממשלה להסדיר את ההתיישבות הבדואית בנגב. "עברתם כל גבול, מוסרי ופוליטי", אמר טיבי ושפך מים על ההצעה שעברה בדוחק

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יותם בן-דוד

הדיון בהצעת החוק להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב עוררה אתמול (שני) מהומה במליאת הכנסת, שכללה הרחקת חברי כנסת, חילופי האשמות בין חברי האופוזיציה לקואליציה וקריעת ההצעה מעל דוכן הנואמים. בתום הדיון הסוער אושרה הצעה בקריאה ראשונה ברוב של 43 תומכים מול 40 מתנגדים, למרות העובדה כי הקואליציה מונה 16 חברים יותר מאשר האופוזיציה.

הצעת החוק הממשלתית, שמצויה במחלוקת חריפה בכנסת, מבקשת לקבוע מנגנון פינוי-פיצוי במסגרתו יפונו עשרות אלפי בדואים מבתיהם ובתמורה יוקמו יישובים חדשים שבהם תכיר הממשלה. כיוון שהקואליציה לא מצאה אף שר ממפלגת השלטון שיסכים לנמק את ההצעה, עלה לדוכן הנואמים שר הרווחה מאיר כהן, ממפלגת יש עתיד. במחאה על דבריו נטשו חברי הכנסת מהסיעות הערביות את האולם, וחבר הכנסת ג'מאל זחאלקה (בל"ד) קרא: "זו לא חקיקה, זו חניקה".

בסיום דבריו של השר כהן שבו חברי הכנסת המוחים למליאה, והחלו לנאום בזה אחר זה. חבר הכנסת מוחמד ברכה (חד"ש), טען כי הצעת החוק היא "טרנספר". השרה לימור לבנת קראה לעברו "חוצפן", כמה פעמים, והוא בתגובה צעק: "תסתמי את הפה". בין השניים התפתח עימות מילולי שנמשך כדקה, שבסיומו קרע ברכה את הצעת החוק מעל דוכן הנואמים. בתגובה אמר יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין: "אגיש נגדך תלונה לוועדת האתיקה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
היישוב הבדואי קסר א-סיר שבנגב/מערכת וואלה!, צילום מסך

בספטמבר 2011 אישרה הממשלה את התכנית המקורית להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב, ולפיה יוכשרו 100 אלף דונמים לבנייה מסודרת במקום התיישבות הפזורה הלא חוקית הקיימת היום. על פי התכנית, ייערך תהליך תכנוני מקיף במסגרתו יורחבו יישובים קיימים, ייקלטו תושבים ביישובי המועצה האזורית אבו-בסמה ויוקמו יישובים במסגרת תכנית המתאר המחוזית באר שבע. ההערכה היא כי מקום מגוריהם של כשני שלישים מתושבי הפזורה יוסדר בקרבת מקום.

חבר הכנסת אחמד טיבי (רע"מ- תע"ל) שעלה לנאום אחרי ח"כ ברכה, הורחק מהמליאה לאחר שקרע את הצעת החוק ושפך עליה מים. "אני אומר לכם בשם כל אזרח ערבי, עברתם כל גבול - גם מוסרי וגם פוליטי", אמר ח"כ טיבי. "הצביעות של אנשים שמנסים לכנות את עצמם ליברלים ומנשלים אישה וילד מאדמתם באמצעות חוק - זה אות קין על הכנסת ועל אלה שיצביעו בעדו", הוסיף. חברת הכנסת מרב מיכאלי (העבודה) אמר במהלך הדיון הסוער כי "כדי להראות שמדובר בצעד בכוונה טובה, הממשלה הייתה מתחילה במשא ומתן בדרך להסדר. לממשלה קשה להפנים שמדובר באזרחי מדינת ישראל כמו כל אחד מאתנו. כנראה קיוו שהם פשוט יתאיידו".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

ח"כ שקד: זו התיישבות בלתי חוקית

חבר הכנסת טלב אבו עראר (רע"מ-תע"ל) הקריא מעל דוכן הנואמים פסוקי קוראן, ואמר: "כל מי שמצביע בעד החוק הזה הוא ארור". ח"כ נסים זאב (ש"ס) ענה לו: "זה לא מואזין פה, לכו לסוריה, חיות". ח"כ אבו עראר המשיך בדבריו, ואמר: "מדובר במהלך שנועד לעשות טרנספר לקבוצה גדולה של אזרחי המדינה. שמעתי פה לעג וזלזול מצד חברי הקואליציה, מה זה צריך להיות? אפשר להסכים ואפשר לא להסכים, אבל חברי הכנסת הערבים מדברים פה מדם לבם". הוא הוסיף: "לפנות כפרים שלמים של אזרחים באמצעות חקיקה, זה נראה לכם סביר? אלו לא התנחלויות בלתי חוקיות אלא אזרחים לגיטימיים עם זכויות היסטוריות".

ח"כים ערבים על חוק הסדרת התיישבות הבדואים. ערוץ הכנסת
"טרנספר". ח"כ ברכה קורע את ההצעה בכנסת/ערוץ הכנסת

ח"כ איילת שקד (הבית היהודי), שהתנגדה באופן עקרוני להצעת החוק, אמרה כי כאשר תושבי הפזורה הבדואית הגישו תביעות לבתי המשפט, "הם זרקו אותם מכל המדרגות. הם לא קיבלו את הקרקע ולא ניתנה להם חזקה על הקרקע. אתם צריכים לברך על החוק ואנחנו צריכים להתנגד לו, ככה הם מקבלים מה שלא היו מקבלים במסגרת חוק רגיל". ח"כ שקד הסבירה כי בסיעת הבית היהודי, החברה בממשלת נתניהו שיזמה את הצעת החוק, מתקשים לתמוך בה. "הם מתיישבים התיישבות בלתי חוקית, ומדינה ריבונית לא צריכה לאפשר דבר כזה. גם יהודים שמתיישבים באופן בלתי חוקי צריך לפנות והחוק בא להסדיר זאת". היא הוסיפה: "אני סקפטית. קשה לי להאמין שהמדינה באמת תפנה את כל מי שהתיישב באופן בלתי חוקי בנגב. יש עשרות אלפי משפחות שיושבות איפה שבא להן. מן הראוי שיתפנו ויכבדו את החוקים במדינת ישראל".

חברתה לסיעה, אורית סטרוק, הביעה גם היא התנגדות להצעה, כיוון שלטענתה "זה חוק לא טוב כי הוא מציב במרכז הדיון את נושא התביעות של הבדואים על הקרקעות. זו גישה לא נכונה שאומצה על ידי השמאל הקיצוני, כאילו האדמות שייכות לבדואים. הקרקעות הללו מעולם לא היו שייכות להם". ח"כ סטרוק הבהירה כי על אף התנגדותה, "אצביע בעד החוק הלא נכון והלא ראוי הזה. אקווה שמי שהגה אותו יצליח במעשיו למרות שאני מאוד סקפטית".

(עדכון ראשון: 20:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully