וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ארה"ב תלחץ על איראן לחדש השיחות כבר באוגוסט"

בישראל מנסים לצנן את ההתלהבות מבחירת רוחאני, אך לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", דיפלומטים מארה"ב יבקשו לחדש את שיחות הגרעין התקועות. הבית הלבן: "רוחאני סימן לתקווה"

צילום: אלי מנדלבאום, עריכה: יאיר דניאל

(ראש הממשלה נתניהו מגיב לנצחונו של רוחאני בבחירות באיראן)

ממשל אובמה ובנות בריתו האירופיות עודדו את בחירתו של חסן רוחאני לנשיאות איראן ומתכוונים ללחוץ על טהרן לחדש את שיחות הגרעין כבר בחודש אוגוסט הקרוב – כך אמרו היום (שני) דיפלומטים אמריקנים ואירופים לעיתון "וול סטריט ג'ורנל". עם זאת, פקידים בממשל האמריקני אמרו כי הם מאמינים שמדיניות הגרעין של איראן תישאר תחת פיקוחו ההדוק של המנהיג העליון האייתוללה עלי חמינאי. יצוין כי מאז אפריל השיחות בהקפאה.

אתמול אמר ראש הסגל של הבית הלבן, דניס מקדונו, כי בחירתו של חסן רוחאני לנשיא איראן היא "סימן אפשרי לתקווה". עוד הוסיף כי אם "יודה בתכנית הגרעין הבלתי-חוקית של המדינה, הוא ימצא בנו שותפים". בראיון לרשת CBS אמר מקדונו ש"אם הוא מעוניין, כפי שהצהיר בקמפיין שלו, לחדש את קשרי איראן עם העולם, יש הזדמנות לעשות זאת".

בנאום שנשא הנשיא הנבחר לאחר פרסום תוצאות הבחירות הגדיר רוחאני את בחירתו כפתחו של עידן חדש. "הזדמנות חדשה נוצרה בזירה הבינלאומית", אמר. "אלה שבאמת מטפחים דמוקרטיה ודיאלוג פתוח יראו את הניצחון הגדול הזה וידברו על האומה האיראנית בכבוד ובהגינות, תוך כיבוד הזכויות של הרפובליקה האיסלאמית". לדבריו, איראן תשאף "לקדם את השלום, הביטחון וההתפתחות באזור ובעולם כולו". השיחות על הגרעין בין ארצות הברית לבין איראן הוקפאו מאז חודש אפריל האחרון.

חסן רוחאני, מועמד בבחירות לנשיאות איראן. AP
"פתחו של עידן חדש". חסן רוחאני/AP

ביממה האחרונה נשלחו לנשיא איראן הנבחר, חסן רוחאני, דברי ברכה מכמה מנהיגים ערביים ובכלל ממלך סעודיה, נשיא סוריה בשאר אסד ואחרים. רוחאני נפגש עם המנהיג העליון של איראן, עלי חימנאי, ועם יו"ר הפרלמנט לריג'אני לקראת הקמת הממשלה החדשה. בינתיים נשמעות באיראן קריאות לרוחאני לשחרר את שני מנהיגי האופוזיציה עלי כרובי ומיר חוסיין מוסאווי ששוהים במעצר בית מאז הפגנות המחאה של 2009.

לפני שבוע הודה ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית (סבא"א) יוקיה אמאנו כי לא הושגה כל התקדמות ב"הפגת החששות" סביב פרויקט הגרעין האיראני. לדבריו, "עלינו להשיג תוצאות קונקרטיות ללא עיכוב נוסף, כדי להשיב את אמון הקהילה הבינלאומית בכך שהפעילות הגרעינית של איראן נועדה למטרות שלום". עוד אמר אמאנו כי איראן לא מספקת את שיתוף הפעולה הנחרץ "כדי לאפשר לנו להבטיח באופן אמין היעדר חומרים או פעילות גרעינית לא מוצהרת. אני מפציה באיראן ליישם באופן מלא את הסכם בטיחות הגרעין שלה ולהתחייב להשיג תוצאות קונקרטיות בפתרון כל הסוגיות החריגות בדחיפות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully