וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה: תג מחיר – התאחדות בלתי מותרת ולא טרור

לשכת נתניהו הודיעה כי ההחלטה תאפשר "לחזק את היכולת להיאבק בתופעה", אולם כלל לא ברור כיצד יצליח השב"כ ליישמה נגד פעילים לא-מאוגדים. "אולי נכריז עליהם כתנועת נוער?"

הקבינט המדיני-ביטחוני הסמיך הערב (ראשון) את שר הביטחון להכריז על פעילי "תג מחיר" כ"התאחדות בלתי מותרת" – הגדרה השונה מזו המתייחסת לפעולה כאל אירוע טרור. לשכת ראש הממשלה הודיעה כי ההחלטה "תאפשר לשר הביטחון לעשות שימוש בסמכותו לפי תקנות ההגנה ולהכריז על פעילי תג מחיר כהתאחדות בלתי מותרת באופן שיחזק משמעותית את היכולת להיאבק בתופעת 'תג מחיר'". כמו כן, נמסר כי היא "מרחיבה משמעותית את הכלים החקירתיים והמשפטיים העומדים לרשות כוחות הביטחון ואכיפת החוק במטרה לפעול נגד הפעולות המכונות 'תג מחיר'". במקביל לכך, שרת המשפטים ציפי לבני תמשיך לקדם את חוק הטרור המתייחס ל"תג מחיר" כאל פעולה טרוריסטית.

ישיבת הממשלה, מאי 2013. נועם מושקוביץ
"ההחלטה מרחיבה משמעותית את הכלים החקירתיים והמשפטיים". ישיבת ממשלה/נועם מושקוביץ

לפי תקנות ההגנה לשעת חירום משנת 1945, התאחדות בלתי מותרת הינה "כל חבר בני אדם, בין שהוא מאוגד ובין שאינו מאוגד, ויהיה לו כל שם שהוא (אם יש לו שם) מזמן לזמן, אשר ממליץ, מסית, או מעודד בחוקתו או בתעמולתו", אחת מכמה פעולות, בהן השמדת רכוש של ממשלת ישראל, הסתה לאיבה נגדה ומעשי טרור נגד הממשלה או נגד עובדיה.

החלטת הקבינט תאפשר אמנם לשב"כ להפעיל כלים במאבק נגד פעילי ימין קיצוני, באופן הדומה לאלה המופעלים נגד ארגונים תומכי טרור. יחד עם זאת, כלל לא ברור כיצד יצליח השב"כ ליישם את ההמלצה, שכן החוק כיום דורש כי הפעילים יהיו מאורגנים ויפעלו נגד כוחות הביטחון או נגד הממשלה, אולם פעילי "תג מחיר" למעשה אינם מאוגדים תחת ארגון או קורת גג אחת. גם משיחות עם גורמי הביטחון עולה כי אין מדובר בארגון מסודר, בעל ראש ארגון או מנהיגים, אלא בקבוצות של בודדים המוציאות לפועל את הפעולות בהתאם לסכסוך באזור ספציפי.

פעולת תג מחיר בבית הקברות האורתודוכסי ביפו. יוני 2013. דרור עינב
פעולת "תג מחיר" בבית העלמין הנוצרי ביפו, בשבוע שעבר./דרור עינב

נוסף על כך, החוק יאפשר לכאורה להחרים את רכושם של החברים באותה "התאחדות", אולם בפועל אין מדובר בצעדים משמעותיים במיוחד שביכולתם לסייע לשב"כ במאבקו נגד פעילי "תג מחיר". תנועת כ"ך היא הקבוצה היהודית האחרונה שהוכרה כארגון טרור וכהתאחדות בלתי מותרת. לעומת אנשי "תג מחיר", חברי התנועה נכללו בשתי הקטגוריות, ופעלו תחת סמלים מוגדרים. יש לציין כי עד היום לא הורשע איש בעבירת "תג מחיר" חמורה כגון שריפת מסגד.

ח"כ עיסאוי פריג' (מרצ) גינה הערב בחריפות את ההחלטה שלא להכיר באחראים לאירועי "תג מחיר" כארגוני טרור. "שוויון בפני החוק? דמוקרטיה? הכל מתקפל בפני קינג ביבי", אמר ח"כ פריג'. "התאחדות בלתי חוקית? אולי נכריז על הטרוריסטים של תג מחיר כתנועת נוער לא סימפטית?", הוסיף. לדבריו, "שוב, בפעם האלף, ביבי הוכיח כי הוא לא עובד למען הציבור הישראלי אלא למען הקיצוניים שבמתנחלי הימין. בהחלטה שלו אומר ראש הממשלה שטרור נגד ערבים הוא בסדר, אבל ילד ערבי שיזרוק אבן על יהודי יוכרז טרוריסט ויילקח לחקירה מביתו באישון לילה. מדובר בהחלטה מבישה שפוגעת בכל אזרח ערבי ובכל אדם שמאמין בשוויון בין בני אדם. מה שנכון לגבי אחמד צריך להיות נכון לגבי משה. דבר כל כך פשוט כך שכל ילד מבין – למעט ראש ממשלתנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully