וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ארה"ב הציגה לישראל פצצת-על משודרגת נגד איראן"

הוול סטריט ג'ורנל מדווח שהאמריקאים הגבירו המאמצים לשכנע את ישראל לא לתקוף עצמאית באירן, ובין היתר שיפרו את "חודר הבונקרים", כך שיהיה מסוגל לתקוף גם את המתקן בפורדו

צילום: סרטונים שהועלו לרשת, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

צפו בכתבה על הניסוי בפצצה מינואר האחרון

ארצות הברית הצליחה לשפר את ה"בונקר-באסטר", הפצצה חודרת הבונקרים שלה, כך שהיא תהיה מסוגלת להתמודד עם מתקני הגרעין המבוצרים ביותר של איראן – כך דיווח הבוקר (שישי) העיתון החשוב "וול סטריט ג'ורנל". העיתון ציטט גורמים אמריקאים, שאמרו כי בשבועות האחרונים הציגו גורמים אמריקאים לצבא הישראלי ולדרג המדיני בישראל סרטונים מסווגים ובהם הודגמו יכולות הפצצה, הכוללים חדירה של אינצ'ים רבים לתוך שטח מבוטן.

דיווח: אירן השלימה התקנת הצנטריפוגות בפורדו. רויטרס
הפצצה תהיה מסוגלת להשמיד גם אותו? מתקן ההעשרה בפורדו/רויטרס

מטרת ההצגה בפני ישראל, כפי שציינו הגורמים, הייתה להרגיע את ישראל באשר למחויבותה ויכולתה של ארצות הברית לפגוע בתכנית הגרעין, וכן להניא את ירושלים מתקיפה עצמאית של מתקני הגרעין של איראן. על פי הדיווח, הגרסה האחרונה של הפצצה החזקה ביותר שברשות ארצות הברית, ה-MOP, שוקלת כ-14 טון, שיפרה את עוצמת הפיצוץ, את יכולות ההנחיה של הפצצה ואת הדיוק שלה, כך שתוכל להתגבר על יכולות ההגנה האווירית של טהרן ותהיה מסוגלת לחדור כל מבנה מבוצר של איראן – לרבות מתקן ההעשרה בפורדו, החפור לפי מקורות זרים בצלע הר ליד העיר קום.

האמריקאים דוחקים בישראל: חכו לבחירות באיראן

בין היתר, מטרת השיפור היא להראות לישראל כי ניתן יהיה לפגוע צבאית בתכנית הגרעין של איראן גם בשלב מתקדם יותר, בו ימשיך ביצורו של המתקן בפורדו, במידה והמאמץ הדיפלומטי להניא את איראן מדהירה אל נשק גרעיני ייכשל. "בוא נקווה שלא נצטרך להשתמש בזה", אמר גורם אמריקאי בכיר הבקיא בפיתוח הפצצה. "אבל אם נהיה חייבים להשתמש בה, היא תפעל", הבטיח.

לאורך תקופה ארוכה חששו בישראל כי לא ניתן יהיה לתקוף את המתקן בפורדו, בשל תנאי השטח. בינואר 2012 אמרו גורמים אמריקאים כי הם חוששים שהפצצה הגדולה לא תהיה מסוגלת לחדור את מעטה הבונקר ולפגוע בצנטריפוגות שבמתחם. ארצות הברית השקיעה כ-400 מיליון דולר כדי לשפר את הפצצה, המיוצרת על ידי חברת הענק "בואינג". הערכות סוכנויות הביון האמריקאיות גורסות כי ישראל לא תהיה מסוגלת לפגוע במתקן בפורדו, אפילו אם תקבל מידי ארה"ב את הפצצה – זאת לאור העובדה שנכון להיום, אין בידיה מטוסים חמקניים שיוכלו להתמודד עם ההגנה האווירית האיראנית.

הגורמים האמריקאים מעריכים כי שיפור הפצצה אכן יניא את ישראל מהפצצה עצמאית של מתקני הגרעין, ובכך הצליח הפיתוח "לקנות" לנשיא אובמה עוד זמן, בטרם יצטרך לקבל את ההחלטה הגורלית, לפחות עד לחודש יוני הקרוב – אז ייערכו באיראן הבחירות לנשיאות. "הבחירות יהיו אבן דרך משמעותית, ואחריה נראה אם איראן החליטה לשנות את דרכיה". בשבועות האחרונים פנו לישראל גורמים בכירים בממשל אובמה, לרבות שר ההגנה צ'אק הייגל, והבטיחו כי ארצות הברית בוחנת ביתר שאת את האופציה הצבאית להתמודד עם תכנית הגרעין.

מקורות במערב: אירן מעכבת במכוון את תוכניתה הגרעינית. רויטרס
האמריקאים מחכים ליום שבו יודח. אחמדינג'אד/רויטרס

להערכת גורמים בארצות הברית, הפצצה המשודרגת אף עשויה להיות יעילה במקרה שארצות הברית תיאלץ לתקוף את הבונקרים של צפון קוריאה. עם זאת, המטרה העיקרית בפיתוח הייתה כאמור פיצוח הבונקרים של תכנית הגרעין האירנית.

העיתון לא הצליח לקבל תגובה רשמית מהבית הלבן, הפנטגון או גורמים בישראל לדיווחים.


לקריאה נוספת
נתניהו: ”איראן לא חצתה את הקו האדום שהגדרתי באו”ם”
גבי אשכנזי: ”נתמודד עם השלכות של תקיפה באיראן”
אולמרט: לאורך השנים הגזמנו עם ההערכה על התקדמות איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully