וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטח צבאי? במגרון יש לשכה לראש המועצה ושומר חמוש

יהושע בריינר

1.5.2013 / 17:34

מתנחלים השתלטו על אחת החלקות במאחז שפונה בהוראת בג"ץ. באחד הקרוואנים הוצב כלב שמירה וראש המועצה מכנס פגישות בלשכה פיראטית שקבע לעצמו: "זה לא ביג דיל"

שמונה חודשים חלפו מאז פונה רוב שטח המאחז הלא-חוקי מגרון. הצבא הכריז על האזור כשטח צבאי סגור, אלא שאחד הקרוואנים שנותרו במקום משמש לשכה לראש המועצה האזורית מטה בנימין, המשמש גם כראש מועצת יש"ע.

בדיקת וואלה! חדשות מגלה כי בניגוד להתחייבות שניתנה לבג"ץ, מבנים באחת החלקות, שהמדינה התחייבה לסיים את בדיקתם, עדיין עומדים על תילם. מאבטחים חמושים מטעם המתנחלים ישנים בקרוואנים שגודרו והוכרזו כ"שטח פרטי", במקום להשיב את החלקות לעותרים הפלסטינים. הגדיל לעשות ראש המועצה האזורית, אבי רואה, שקבע את משרדו באחד הקרוואנים.

פינוי המבנים במגרון, ספטמבר 2012. דרור עינב
פינוי המאחז מגרון, בחודש ספטמבר 2012/דרור עינב

סיפור המאחז מגרון טלטל את הציבור בישראל ואת המערכת הפוליטית עד אשר פונה בהחלטת בג"ץ בחודש ספטמבר של השנה שעברה. חמישים המשפחות התפנו ללא אלימות לאתר קראוונים חדש, שנבנה במימון המדינה בשטח סמוך, ומרבית המבנים במאחז פונו.

אלא שבעקבות עסקת רכישה שבוצעה לטענת המתנחלים, הצליחו תושבי מגרון לרכוש את אחת החלקות במאחז - חלקה מספר 10, שבה תשעה מבנים. בג"ץ הורה לפנות את כל התושבים ואת שאר המבנים במאחז ואולם הסכים, לבקשת המדינה, להותיר את המבנים בחלקה על כנם.

בחלקה 10 החיים כרגיל

החלטת בג"ץ התקבלה בעקבות התחייבות של המדינה שלא להסיר את המבנים למשך שלושה חודשים, "כדי שיהיה ניתן למצות את הבדיקה הקניינית והתכנונית". מאז חלפו יותר משלושה חודשים, והמבנים עדיין ניצבים במאחז, ומסתמן שהמדינה מפירה בפועל את התחייבותה בפני בג"ץ. השטח כולו גודר והוכרז כ"שטח פרטי". יתרה מזה, עד היום, על אף שפונה המאחז, לא מורשים הפלסטינים מהכפר הסמוך בורקא, שעתרו לבג"ץ אחרי שהמאחז נבנה לדבריהם על שטחם, לחזור לאדמותיהם.

ביקור במאחז השבוע מגלה כי המאחז מגרון חי ובועט. אמנם, במקום שבו היו עד לפני שנה היו חיי קהילה פורחים נראים כעת בעיקר עשבים ואבנים, אך בחלקה 10 העסקים כרגיל. בכניסה קיים שלט המזהיר את הבאים כי מדובר ב"שטח פרטי", וכי "הנכנס ללא אישור עובר על הסגת גבול וצפוי לעונשים הקבועים בחוק".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
לשכת ראש מועצת יש"ע, מגרון. יהושע בריינר
לשכת ראש המועצה בחלקה 10 במגרון. "לא ביג דיל"/יהושע בריינר

על אף שפועל עד כה לא ברור לגמרי למי שייך השטח השנוי במחלוקת, אם למתנחלים או לפלסטינים, באחד הקרוואנים לן באורח קבע שומר, חמוש ברובהM-16 שנעזר בכלב שמירה. השומר, שאיננו נושא כל סימן זיהוי למעט נשקו הצבאי, אוסר על כניסה למקום. "בשדרות רוטשילד אתה יכול להסתובב חופשי, לא כאן", אמר כשהדף אותי אל מחוץ לגדר. מבחוץ, ניתן להבחין שהקרוואן של השומר מעוטר בכתובת הגרפיטי: "ביבי טוב לערבים, ביבי הורס לנו שוב את הבית".

בקרוואן אחר, בכניסה לחלקה 10, תלוי שלט עם סמל המועצה האזורית, המכריז "לשכת ראש המועצה – מגרון", ומברך: "תיבנה ותיכונן במהרה בימינו אמן!". כל שטח המאחז עדיין מוכרז כשטח צבאי סגור על ידי מפקד חטיבת בנימין, וכביש הגישה לחלקה חולף דרך אדמות פלסטיניות פרטיות. לוואלה! חדשות נודע כי למרות זאת, ראש המועצה אבי רואה מכנס בקרוואן ישיבות שונות, למרות שלא ברור באיזו סמכות קבע את המקום כלשכתו.

מעצרים בפינוי מגרון, ספטמבר 2012. עומר מירון
קובעים עובדות בשטח? שוטרי מג"ב בפינוי המאחז/עומר מירון

בהחלטתם, קבעו שופטי בג"ץ כי גם אם אכן יתברר שהחלקה נרכשה כחוק על ידי המתנחלים, אין פירוש הדבר כי המבנים יישארו על כנם. ארגון "שלום עכשיו" הגיש בשעתו תלונה ביחידה הארצית לחקירות הונאה בטענה כי הרכישה זויפה, ולמרות הזמן הרב שחלף החקירה טרם הושלמה. עוד מתברר כי בחודש מרץ האחרון הגישה המועצה בקשה למינהל האזרחי להקמת חווה חקלאית או מוסד חינוכי בחלקה 10. לדברי גורמים במינהל, הבקשה עדיין נמצאת בשלבי בחינה. ראש המועצה רואה, שאינו עומד רק בראש רשות מקומית ממלכתית אלא גם בראש מועצת יש"ע, קבע את לשכתו במקום מבלי לקבל על כך אישורים.

"אני מדי פעם מקיים שם ישיבות. לא חושב שיש פה ביג דיל"

"אני לא מבין מה הבעיה לשים שם לשכה", אמר בתגובה ראש המועצה האזורית מטה בנימין, אבי רואה. "הקרוואנים הם שלנו, כך שאני לא צריך לבקש אישור מאף אחד. גם השמירה במקום היא כדין. בג"ץ קבע כי לא מפנים את החלקה, ואנחנו מגיעים לשם כדי לשמור על המקום ולאייש אותו. היום כולם מבינים שפינוי מגרון היה עוול אחד גדול. אני לא יודע שיש שם שטח צבאי סגור. אני מגיע למקום מדי פעם ומקיים שם ישיבות. אני לא חושב שיש פה ביג דיל".

בתגובה לסוגיית פינוי המבנים בחלקה, נמסר ממשרד המשפטים: "הטיפול בנושא טרם הסתיים ונדרשת בין היתר השלמה של הבחינה התכנונית".

בעניין מגורי השומרים במאחז על רקע צו שטח צבאי סגור, ולגבי הטענה כי בעלי הקרקע הפלסטיניים אינם מורשים להיכנס לאזור, נמסר מדובר צה"ל: "בעקבות החלטת בג"ץ, פונה המאחז מגרון, מלבד חלקה 10, ומוגדר כשטח צבאי סגור. בשלב זה טרם נתקבלה החלטה לגבי גורל המבנים בחלקה זו. על מנת למנוע פגיעה במבנים שנותרו במקום, התיר פיקוד המרכז נוכחות של כוח אבטחה מצומצם מטעם מועצת בנימין".

גורמי ביטחון אומרים כי כניסת פלסטינים מאושרת על פי בקשה מראש. בעניין ההכרזה של ראש המועצה על הקרוואן כלשכתו החדשה, על אף הצו האוסר כניסה למקום, נמסר בתגובה: "הטענה תיבדק ותטופל במקרה הצורך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully