וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות השביתה: הממשלה אישרה הסכם "שמיים פתוחים"

הממשלה אישרה את הסכם "שמיים פתוחים" שאמור להיטיב עם הצרכנים. עובדי חברות התעופה הישראליות הפגינו בירושלים ואיימו: "נשבית את המדינה". מניית אל-על צונחת

צילום: דניאל בוק, עומר מירון, טל אנגלנדר, עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ'

חברי הממשלה אישרו היום (ראשון) בישיבת הממשלה השבועית את הסכם "שמיים פתוחים", בין ישראל לבין האיחוד האירופי, שיאפשר לחברות תעופה זרות להפעיל קווי טיסה מאירופה לישראל ולהתמודד עם חברות התעופה הישראליות על כיסו של הנוסע הישראלי. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר כי "מטרת הרפורמה שאישרנו היום היא הורדת מחירי הטיסות מישראל ואליה והגברת התיירות הנכנסת. אני מברך את שרי האוצר והתחבורה שהתייצבו להעביר את הרפורמה הזאת שנידונה כבר שנים רבות. נמשיך לקדם רפורמות להורדת יוקר המחיה ולייעול השירותים לאזרחי ישראל".

בעקבות אישור התכנית, ממשיכה מניית אל-על את מגמת הצניחה שלה מהבוקר. נכון לשעה 14:00 רושמת המניה ירידה של 10%. ממוצע הירידה של מניית אל-על מפתיחת המסחר בבורסה הבוקר עומד על 7.36%.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בירך את לפיד וכץ על קידום ההסכם. ראש הממשלה, בנימין נתניהו/מערכת וואלה!, צילום מסך

שר האוצר, יאיר לפיד, אמר כי "הרפורמה טובה לישראל, היא תוביל לירידת מחירים ולהגברת התחרות. היא לא תיפגע בהיקף מקומות העבודה במשק אלא להיפך". לדבריו, התאחדות התעשיינים מעריכה שיתווספו כ-10,000 מקומות עבודה חדשים בזכות יישום ההסכם. שר התחבורה, ישראל כץ, אמר לפני כניסתו לישיבה כי "הסכם 'שמיים פתוחים' יאושר בממשלה ברוב גדול. אזרחי המדינה יטוסו יותר, במחירים זולים יותר, תיירים רבים יותר יגיעו לפה ומספר מקומות העבודה יגדל. אנו לא ניכנע ללחצים". 16 שרים תמכו בהצעה לאשר את ההסכם ושלושה התנגדו. השר יאיר שמיר לא השתתף בישיבה כיוון ששימש בעבר כיו"ר דירקטוריון אל-על.

שאלות ותשובות – מי ישלם על הטיסה שבוטלה?

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
הפגנת עובדי חברות התעופה מול ישיבת הממשלה. טלי מאייר
המפגינים הבעירו צמיגים/טלי מאייר

עובדי חברות התעופה הישראליות, המתנגדים באופן נחרץ להסכם, הפגינו מחוץ לישיבת הממשלה בירושלים. העובדים נשאו שלטים וקראו "העם דורש צדק אווירי". כמה מהמפגינים הבעירו צמיגים ובעקבות התפרעות כמה נוספים עוכבו על ידי המשטרה. אחד המפגינים לא חש בטוב והתעלף. לאחר אישור ההסכם מאות המפגינים התפזרו תוך שהם מאיימים לפנות ליו"ר הסתדרות העובדים, עופר עיני, על מנת "להשבית את המדינה". טרם אישור הממשלה אמרו גורמים באיגוד עובדי התחבורה בהסתדרות העובדים, כי "אם ההסכם יאושר - השביתה תתרחב". לדבריהם, ההחלטה בנושא תלויה בהסכם שיאושר ובאפשרות שתינתן לחברות לקיים משא ומתן עם הממשלה על פרטי ההסכם. הם ציינו כי תיתכן שביתת הזדהות של עובדי רשות שדות התעופה וכן שביתה של עובדים נוספים בענף התחבורה.

שר התיירות, עוזי לנדאו (ישראל-ביתנו), אמר כי בכוונתו להצביע בישיבה בעד אישור הסכם. "הוא חיוני כדי לחולל צמיחה במדינה, בעיקר בתקופה שבה הכלכלה לא במצב הכי טוב. יותר מ-200 אלף בני אדם מתפרנסים מתעשיית התיירות. זה מחולל צמיחה ולכן צריך לעודד ולתמוך בהסכם הזה. בנושאים אלה כל אחד יצביע לפי הבנתו, וכך אעשה".

הפגנת עובדי חברות התעופה מול ישיבת הממשלה. טלי מאייר
שר האוצר לפיד מובל לישיבת הממשלה/טלי מאייר

השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ (התנועה) הכריז מנגד כי בכוונתו להתנגד לאישור הסכם בישיבת הממשלה, כיוון שלדבריו "כפי שההסכם מוגש כרגע - הוא לא טוב. אני לא בטוח שזה ישפיע באופן מידי על הכלכלה הישראלית. אל-על היא חברה שנחשבת לחברה לאומית, ובמצבי חירום הם נושאים בהוצאות כבדות, פרט לנושאי האבטחה. אני לא חושב שזה הוגן שאירופה כולה מתנהלת כמו מדינה אחת. אם ההסכם לא ישונה ולא ייכנסו בו שינויים שיאפשרו לחברות שלנו להתחרות באופן הוגן - אני אצביע נגד". השר ליחסים בינלאומיים, יובל שטייניץ (הליכוד) הודיע כי גם הוא מתכוון לתמוך בהסכם "שמיים פתוחים" בישיבה. שר השיכון, אורי אריאל (הבית היהודי), אמר כי גם הוא יתמוך בהסכם, אך ציין כי יש להקים ועדת שרים שתבחן את נושא ההוצאות הביטחוניות, המוטלות על חברות האבטחה הישראליות.

בעקבות ההחלטה ליישם את הסכם, החל מהשעה 5:00 הבוקר השביתו עובדי חברות אל-על, ישראייר וארקיע את פעילותם בנמל התעופה בן גוריון. בשל כך, החברות הישראליות הקדימו טיסות רבות לשעה 4:50, כך שהנוסעים יוכלו לעזוב את הארץ כפי שתכננו. המשא ומתן בין ההסתדרות לבין משרד התחבורה על ההסכם הופסק ביום שישי, ולפי שעה לא מתקיימים כלל מגעים בין הצדדים.

הפגנת עובדי חברות התעופה מול ישיבת הממשלה. טלי מאייר
הפגנת עובדי חברות התעופה מול ישיבת הממשלה/טלי מאייר

על פי הסכם "שמיים פתוחים" המתוכנן, תוך חמש שנים ובתהליך הדרגתי יותר לחברות רבות מאירופה להפעיל קווי טיסה מישראל אל היבשת ובחזרה. מטרת הרפורמה של משרד התחבורה היא עידוד תחרות בין החברות, ובכך להוזיל את המחירים עבור הצרכן הישראלי. בנוסף, תתאפשר טיסה ליעדים שכיום אין אליהם טיסות ישירות מישראל. עובדי החברות מבקשים להדגיש כי הם לא מתנגדים להסכם, למרות כוונת השביתה. אמש פורסם בערוץ 10 מסמך פנימי של משרד התחבורה שהזהיר מפני קריסת אל-על במקרה של יישום "שמיים פתוחים". בין היתר מצוין שם שהחברה עלולה להגיע לחדלות פירעון ללא חברה ישראלית שתחליף אותה. בין היתר, מוזכרים תרחישים בהם תיאלץ המדינה להזרים סיוע חירום ממשלתי כדי לשמור על החברה כעסק חי, להלאים אותה באופן זמני או להפוך אותה לחברה ממשלתית.


ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בחר שלא להתייחס לדיון בנושא ההסכם בפתח הישיבה, והתמקד בירי הרקטות לעבר אילת. "בשבוע שעבר נורו טילים מסיני אל אילת ומדובר ככל הנראה בחוליית טרור שיצאה מעזה והשתמשה בשטח סיני לצורך ירי על אחת מערינו. אנו לא נשלים עם כך, אנו נגבה על כך מחיר וזו המדיניות שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully