וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן יתווך? "הטורקים לא ינהגו בישראל בהגינות"

בירושלים קיבלו בספקנות רבה את הדיווח לפיו מזכיר המדינה האמריקאי יציע לראש הממשלה הטורקי לתווך בין ישראל והפלסטינים. גורם בירושלים: "עברו הימים שטורקיה השפיעה"

בירושלים התייחסו הערב (שבת) בספקנות גדולה לדיווחים לפיהם שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, צפוי להציע לראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, לקחת חלק במאמצי התיווך בין ישראל לפלסטינים בפגישה שתיערך בין השניים בימים הקרובים. גורם מדיני בכיר אמר הערב לוואלה! חדשות כי "אין למהלך הרבה סיכויים לאור היחסים של ארדואן עם ישראל". לדברי הגורם, "ייתכן כי המהלך של קרי, לו אכן ייצא לפועל הוא חלק מניסיון להפעיל לחץ על הפלסטינים לחזור לשולחן המשא ומתן במגוון דרכים, כאשר הערוץ הטורקי הוא רק אחד מני רבים".

מוקדם יותר דיווח העיתון הטורקי "הורייט" כי קרי, שצפוי לנחות הלילה באיסטנבול, לביקורו השני בבירה הטורקית בחודשיים האחרונים, יציע לארדואן לקחת חלק במאמצי התיווך בשל קרבתו לפלסטינים – קרבה שבעטיה בישראל לא סבורים שהוא המתווך הראוי. לדברי הגורם הישראלי, יש לשים לב לשוני בין לקיחת חלק במשא ומתן לבין הפיכת ארדואן למתווך ראשי. "קשה לי לראות את זה כרגע, שהוא (ארדואן - ע"נ) בעצמו ירצה להיות עד כדי כך ניטרלי. בין להשתתף בתהליך לבין מתווך עיקרי המרחק הוא גדול, ואני לא חושב שהם ירצו להיות מתווך ניטרלי. לא מן הנמנע שהדבר משולל כל יסוד, ושזו הדלפה שלהם כדי לשים את עצמם במרכז העולם", הוסיף הגורם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי בירושלים. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
ינסה להביא לחידוש השיחות. קרי בפגישתו עם נתניהו בחודש שעבר/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

גורמים בכירים במשרד החוץ התייחסו גם הם בספקנות לדיווחים: "מה זאת אומרת לתת לטורקים תפקיד? אם הם יבואו ויגידו משהו קונסטרוקטיבי, ששני הצדדים ירצו, יהיה להם תפקיד. אבל אם הם ישבו בצד ויגידו 'תנו לי כבוד, מגיע לי, אני מכובד', הם לא יוכלו לקחת חלק מעשי בתהליך", אמר בכיר במשרד. לדברי הגורם, בישראל חושדים במידת ההגינות של טורקיה כמתווכת. "ברור שהם לא נתפסים כהוגנים, מעולם הם לא נתפסו ככאלה".

עוד ציינו בירושלים כי לארדואן תהיה בעיה לזכות מחדש באמון הישראלי וכי עברו הימים שהטורקים יכלו להשפיע על ההנהגה הישראלית. "פעם אסד השתמש בהם כמתווכים. מי יכול להאמין היום שיש להם איזושהי השפעה? אף פלסטיני, סעודי, מצרי או ירדני לא יחשוב שבאמצעות הטורקים הוא יכול להשיג משהו מישראל. אם הוא רוצה להשיג משהו, זה רק דרך האמריקנים", אמרו הגורמים.

מזכיר המדינה האמריקאי קרי צפוי להיפגש בטורקיה גם עם שר החוץ אחמט דאווטאולו. בהמשך השבוע הוא צפוי להגיע לישראל וכן לשטחי הרשות הפלסטינית. עוד דיווח העיתון הטורקי כי השיחות בין הבכיר האמריקאי לבין ההנהגה באנקרה יתמקדו בשיקום היחסים הדיפלומטיים בין טורקיה לבין ישראל, לאור שיחת הפיוס שערך ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם ארדואן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully