וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקפה על יחימוביץ' בוועידה: "לוקחים לנו את המפלגה"

אף שיו"ר העבודה הצליחה להעביר שורת תיקונים בתקנון המפלגה, היא ספגה האשמות מצד חבריה. "הפסדנו הרבה קהלים", אמר ח"כ הרצוג. ח"כ מרגלית הוסיף: "שלא נגמור כמו מרצ"

צילום: דניאל בוק, עריכה: מיכאל ברגמן

בתום ישיבה סוערת, הצליחה אמש (חמישי) יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', להעביר ברוב גורף שורה של שינויים תקנוניים בחוקת המפלגה. מבחינה פורמלית, הוויכוח בינה לבין חברי כנסת אחרים אמנם נסב היום על שינויים טכניים בתקנון – אולם בפועל הייתה זו יריית הפתיחה במרוץ לפריימריז הבאים, והדבר ניכר היטב באווירה הקשה ששררה באולם.

אחרי ששלשום קרא ח"כ איתן כבל תיגר על מנהיגותה של יחימוביץ', הצטרפו הערב גם חברי הכנסת יצחק הרצוג ואראל מרגלית לאופוזיציה הפומבית נגד יו"ר המפלגה. "דבר אחד צריך להיות ברור מהוועידה הזו. מה שהיה לא יהיה", אמר הרצוג והוסיף: "המתח שיש פה באוויר הוא לא פרוצדורלי, אלא נוגע לשורש העניין הבסיסי ביותר: לאן המפלגה הולכת". השר לשעבר, מהאנשים החזקים ביותר במפלגה, התוודה בנאומו כי בשל עמדתה ובשל גישתה של יחימוביץ' "הרבה קהלים נבהלו". לדבריו, גם ההחלטה שלא להיכנס לא התקבלה באופן הראוי. "היה צריך להחליט על זה בוועידה, ולא לומר את זה בדיעבד".

גם ח"כ מרגלית תקף את יחימוביץ', ודרש להקים ועדת בדיקה לכישלון המפלגה בבחירות, כהגדרתו. "גברתי, למה את מפחדת מוועדת בדיקה אובייקטיבית", אמר מרגלית, שדבריו נקטעו בקריאות תומכיה של יחימוביץ': "הון, שלטון, עולם תחתון", ו-"לך הביתה". מרגלית מצדו השיב: "לא הביתה ולא בטיח, אני כאן כדי להישאר ולהוביל". הרוחות באולם המשיכו להתלהט וח"כ מרגלית האשים שהעמדות של יחימוביץ' וקרוביה יובילו להצטמקותה של העבודה. "מנסים לקחת לנו את המפלגה. אם העבודה רוצה להיות מפלגה סוציאליסטית קיצונית היא תהיה יותר קטנה ממרצ", אמר.

ועידת מפלגת העבודה. דניאל בוק
"אם הייתי יו"ר ההסתדרות הייתי רוצה שאני אהיה שרת אוצר". יושבת הראש יחימוביץ'/דניאל בוק

גם יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ביקש את רשות הדיבור ועקץ את יחימוביץ': "אפשר להצביע פה עכשיו, אף שלא ברור מי מהנוכחים באולם הוא חבר ועידה. לא יודע אם זה דמוקרטי", טען. עיני הציע לדחות את הוועידה וההצבעה על סעיפי השינוי משום ש"אלה לא דברים בוערים".

אחרי שורת ההתקפות על חשבונה, עלתה יחימוביץ' לדוכן הנואמים והשיבה לעיני, שיחסיה עמו התערערו מאוד בחודשים האחרונים: "עופר חברי, אתה יודע שאנחנו שותפים לדרך. אני יודעת שרצית שנשב בקואליציה. אני גם מבינה אותך. אם הייתי יו"ר ההסתדרות הייתי רוצה שאני אהיה שרת אוצר. ההחלטה ללכת לאופוזיציה הייתה החלטה לא פשוטה מבחינתי כלפי המחויבות שלנו לאותם ערכים שאנחנו מייצגים. אבל המאבק שלנו על שוויון, עבודה מאורגנת וחלוקת משאבים ייעשה מהאופוזיציה. ולי יש מחויבות למפלגה שלמה ולדרכה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

כאמור, במהלך הישיבה אושרו ברוב גורף שלל השינויים שביקשה יחימוביץ' להכניס בחוקת המפלגה הנוגעים לבחירות המוניציפליות הקרבות, ללשכת המפלגה ולאופן כינוס הוועידה. חברי הכנסת כבל, הרצוג ומרגלית טענו כי אין טעם לקיים את ההצבעה היום כיוון שחלק לא מבוטל מן החברים אינם מבינים על מה הם מצביעים. המזכ"ל, ח"כ חיליק בר, דחה בתוקף את הדברים וטען כי בניגוד לתקופת כהונתו של אהוד ברק כראש המפלגה, מאז ימי יחימוביץ' נהוגה במפלגה שקיפות רבה יותר. הוא המחיש כי הצעדים שיעלו להצבעה אף עשויים להחליש מרצון את כוחה של יחימוביץ', בין היתר באמצעות ויתור על סמכותה לצרף חברים ללשכת המפלגה ועריכת בחירות לתפקיד במקום זאת. בר גם טען כי בתקופת ברק נדרשו 50 אחוזים מחברי הוועידה על מנת לכנס אותה לעומת שליש מהחברים שנדרשים כעת.

"המצפון שלי שקט. צירפנו תקנונים, דואר הביתה, סמסים ומיילים. עשינו הכל כדי שאנשים יבינו על מה הם מצביעים. התיקונים הם טובים הוגנים ולא דרקוניים כפי שמציגים אותם. הם נותנים ליו"ר את היכולת למשול ומאידך לחברים את היכולת להסתייג במידה והיו"ר עושים חלילה משהו נוראי", אמר בר והוסיף: "מרצ קובעת הכל במרכז. הליכוד עובר לוועדה מסדרת. לפיד וליברמן קובעים את הכל בעצמם. לא בכדי המכון הישראלי לדמוקרטיה קבע שאנחנו המפלגה הדמוקרטית ביותר", סיכם בר.

ועידת מפלגת העבודה. דניאל בוק
סוער בעבודה. ישיבת המפלגה, אמש/דניאל בוק

במהלך הוועידה סערו הרוחות באולם לאחר שחבר המפלגה דני זמיר, יו"ר המכינה הקדם צבאית רבין, שעלה להביע תמיכה בעמדת יחימוביץ', אמר לחברים שקראו לעברו קריאות ביניים: "אני אסיים לדבר והצעקות של הערסים פה לא מפחידות אותי". במשך דקות ארוכות מחה הקהל נגד דבריו של זמיר עד שהמזכ"ל בר ביקש ממנו לסיים את דבריו והוא הוצא דרך יציאה צדדית. לאחר מכן אמר בר: "אני מוקיע את הכינוי ערסים. אני מתבייש בזה. אין לביטוי הזה מקום, לא במפלגה דמוקרטית ולא במפלגה לא דמוקרטית". גם יחימוביץ' התייחסה לתקרית ואמרה: "אני רוצה להתנצל כאן על הדברים שדני זמיר אמר. המילים האלה הן לא המילים שלנו, אני מסתייגת מהן הסתייגות עמוקה. אין אצלנו ביטויים מדירים ומלגלגים על קבוצות באוכלוסייה. אנחנו מפלגה של כולם. וחשוב לי לומר את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully