וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתום מאבק עיקש נגדו: ראש המכון הביולוגי התפטר

יוסי מלמן

4.4.2013 / 18:39

ד"ר אביגדור שפרמן, שעמד בראש המכון הביולוגי במשך 17 שנים, הודיע על סיום כהונתו. ברקע ההתפטרות, מחאת עובדי המכון נגדו ונגד ההנהלה בטענה שאלו מפרים זכויות

מנהל המכון הביולוגי בנס ציונה, ד"ר אביגדור שפרמן, הודיע היום (חמישי) על התפטרותו. שפרמן, שכל שנות כהונתו הארוכות נמנע מקשר עם התקשורת, השתמש הפעם בהודעתו במשרד ליחסי ציבור. בהודעה הוא מנמק את החלטתו בהתנגדות לדרישה לקצץ בתקציבי המכון. עם זאת, כבר לפני כמה שבועות - כפי שכבר פורסם לראשונה בוואלה! - הודיע אודי שני, מנכ"ל משרד הביטחון, שהמכון הביולוגי מסונף אליו, כי שפרמן יעזוב את תפקידו עד חודש יוני. שפרמן, המתמחה בנושא האנתרקס, יישאר עובד המכון עד לפרישתו המתוכננת לגמלאות בנובמבר השנה.

ברקע ההתפטרות גם מאבק עיקש המתנהל יותר משנה בין העובדים של המכון, בגיבוי ההסתדרות, לבין ד"ר שפרמן וההנהלה. מאבק זה, לראשונה בהיסטוריה של המכון הסודי, הוביל להפגנות, לפניות אל התקשורת ולעיצומים של כ-300 העובדים במחאה על יחסם של המנכ"ל וההנהלה אליהם. העובדים טוענים כי המנהל וההנהלה אינם מכבדים את ההסכמים עמם ואף פוגעים בזכויותיהם.

יצוין כי בשבועות האחרונים ניהל שפרמן מגעים עם מוסדות אוניברסיטאיים על הצטרפותו כפרופ' אמריטוס לאחר שיפרוש.

עובדי המכון הביולוגי בנס ציונה מוחים, ינואר 2013. דרור עינב
הפגנת עובדי המכון הביולוגי בדצמבר האחרון/דרור עינב

המכון הביולוגי נחשב לאחד המוסדות החשאיים ביותר במדינת ישראל, ולפי פרסומים זרים נעשית בו עבודת מחקר ופיתוח לייצור נשק כימי וביולוגי, ולמציאת חיסונים ונוגדנים נגדם. לפי פרסומים זרים, במכון הביולוגי יוצרו גם רעלים ששימשו את המוסד לפעולות חיסול מחוץ לארץ. הנועדת בהן, הייתה לפני 16 שנה בעמאן בירת ירדן בניסיון החיסול של יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל.

כל הבדיקות נגד ד"ר שפרמן הסתיימו בלא כלום

ד"ר שפרמן מכהן בתפקידו מאז שנת 1995. בשנים האחרונות התאפיין סגנונו בניהול קשוח וביחסי אנוש בעייתיים עם העובדים שעמם הרבה להתעמת. רק בשנה האחרונה, כאמור, העזו העובדים לצאת מולו בראש חוצות. בעבר נקשר שמו לתלונות שהגישו עובדים בהווה ובעבר למבקר מערכת הביטחון, למבקר המדינה, לנציבות שירות המדינה ולממונה על הביטחון במערכת הביטחון – על התנהגות בלתי נאותה, על ניגודי אינטרסים ועל נושאים נוספים – אולם כל הבדיקות הסתיימו בלא כלום.

שמו של שפרמן נקשר גם באחת הפרשיות הכואבות בתולדות צה"ל: הניסוי שנערך בחיילים בשנות ה-90 כדי לפתח חיסון נגד האנתרקס, ניסוי שזכה לכינויים עומר 1 ו-2. בעקבות תלונות של חיילים נמצא כי חיל הרפואה ניהל את הניסוי בחיסון
שפיתח המכון הביולוגי, בניגוד לכללים של אמנת הלסינקי הקובעת את המותר והאסור בביצוע ניסויים בבני אדם. חשיפת הפרשה בתקשורת אחרי שנים הובילה להקמת ועדות חקירה ולעתירות לבג"ץ גם של חיילים שטוענים שנפגעו וגם של רופאים לזכויות אדם. לפני כשנה וחצי הודיע חיל הרפואה כי הוא הפיק את הלקחים בעקבות הפרשה וקבע כללים ברורים ביותר כיצד לנהל ניסויים בחיילים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully