וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה לא דרש הקפאה בהתנחלויות: "כך לא נגיע להסכמה"

נשיא ארצות הברית נפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית ברמאללה. בתום הפגישה כינסו השניים מסיבת עיתונאים משותפת. אבו מאזן: "מאמינים שהשלום נחוץ ואפשרי ושואפים לסיום הכיבוש"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

נשיא ארצות הברית ברק אובמה שב והבהיר היום (חמישי) את עמדתו לפיה הפלסטינים זכאים למדינה עצמאית ואמר כי אין טעם בתנאים מקדימים במשא ומתן. "מגיע לעם הפלסטיני לסיים את הכיבוש, לנוע בחופשיות כמו אנשים בכל מקום אחר בעל תקווה", אמר אובמה במהלך מסיבת עיתונאים משותפת עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ברמאללה. "הפלסטינים זכאים למדינה משלהם. אני רוצה לומר לעבאס ולראש הממשלה פיאד שאני מעריך את ההתקדמות שעשו בבניית מוסדותיהם. ארה"ב היא התורמת הגדולה ביותר שמביאה לשיפור חיי הפלסטינים בגדה".

ברק אובמה ואבו מאזן בנאום ברמאללה, מרץ 2013. AP
אבו מאזן ואובמה במסיבת העיתונאים ברמאללה, היום/AP

אובמה הודה לאבו מאזן על קבלת הפנים החמה. "תענוג לראות את ההתקדמות מאז הביקור האחרון שלי לפני חמש שנים", אמר. "חזרתי לגדה המערבית כי ארצות הברית מחויבת להקמת מדינה עצמאית פלסטינית. לדבריו, הוא "מבין שהסטטוס קוו מקשה על ההגעה לשתי מדינות. אנחנו לא יכולים לוותר על השלום, קשה ככל שיהיה להשיגו. הממשל שלי מחויב לעשות מה שצריך, ואני יודע שמזכיר המדינה הולך לבלות הרבה זמן כדי לגשר על הפערים בין הצדדים. אני בטוח שנצעד לעבר שתי אומות שיחיו בשלום - ישראל ופלסטין".

"חמאס מתנגד להפסיק את האלימות. לא אכפת לו מהיציבות. אנחנו מגנים את ההפרה של חמאס עם ירי הרקטות. אני מבין שזו עדיין תקופה קשה לפלסטינים מבחינה כלכלית, אנחנו ממשיכים לתמוך בהם מבחינה כלכלית ונשמור על ההשקעות במדינה פלסטינית עתידית", הבטיח אובמה. "ארצות הברית מחויבת לחזון שתי המדינות, זה האינטרס של ישראל ושל הפלסטינים. הפלסטינים זכאים למדינה משלהם לצד המדינה היהודית. הדרך היחידה להגיע למצב הזה היא דרך משא ומתן ישיר בין הרשות לישראל".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
הפגנה ברמאללה נגד ביקור אובמה היום במוקטעה ברמאללה, מרץ 2013. טלי מאייר
הפגנה נגד ביקור אובמה ברמאללה, היום/טלי מאייר

הנשיא האמריקאי התייחס להמשך הבנייה בהתנחלויות ואמר כי "הבהרתי לנתניהו שמדיניות ארצות הברית, ולא רק אצלי, היא שאנו לא מחשיבים את המשך הבנייה בהתנחלויות כגורם שיכול להביא להתקדמות בתהליך השלום. לכן אני לא חושב שיש בלבול בעמדות שלנו. אני אכן אומר בכל הקשור לישראל שאני מזהה שזה לא נושא שייפתר מיד".

"אדוני הנשיא, במהלך הביקור שלך הרגשת עם גאה במסורת. עם מאמין ויוזם, שעבר אסון וממשיך בתהלוכה שלו, על האדמה שלו, עם שדבק בזכויותיו", אמר אבו מאזן בפתח נאומו. "העם בפלסטין שקיבל אותך היום רוצה להגשים את זכויותיו לחירות ועצמאות ושלום, וממתין בסבלנות ומקווה לפתרון מהיר ולחיים טבעיים של מדינה בגבולות 4 ביוני 1967 שבירתה ירושלים לצד מדינת ישראל".

ביקור אובמה בישראל - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
בצל ירי הרקטות: הנשיא אובמה ביקר במוזיאון ישראל
ביקור הנשיא אובמה בישראל: עדכונים שוטפים
בזמן ביקור אובמה: רקטות לדרום, פגיעה בחצר בשדרות
חידוש הירי הוא איתות לאובמה: לא תוכל להתעלם מעזה
החיוכים, הנטיעות והז’אקט: ביקור אובמה בתמונות

נשיא ארה"ב ברק אובמה נפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ברמאללה, מרץ 2013. רויטרס
אובמה ואבו מאזן ברמאללה/רויטרס

"אנו מאמינים שהשלום נחוץ ושהוא אפשרי, שהשלום מצריך אומץ מדיני וכן מחווה והכרה בזכויות העמים וכיבוד האחר", הוסיף אבו מאזן. "נשמור על תרבות השלום ולא יהיה שלום עם הכיבוש וההתנחלויות והמעצורים". לדבריו, "העם הפלסטיני משתתף עם העם האמריקאי בשאיפה לחירות, צדק וכיבוד זכויות האדם. אנו שותפים עם עמי העולם בשאיפה לשלום וסיום הכיבוש והמלחמות. ערכנו היום סיבוב יעיל עם הנשיא. אנו מתרכזים מצדנו בצורך להפסיק את המשך ההתנחלויות, שמהווה אסון לרעיון שתי המדינות. נפעל ברצינות כדי להשלים את תהליך השלום".

עוד אמר יו"ר הרשות כי המשך הבנייה בהתנחלויות הוא "הרבה יותר ממכשול בדרך לשלום". לדבריו, "זה עלה על שולחן מועצת הביטחון בשנות השבעים והשמונים כשדרשו לפרק את התנחלויות כי הן לא חוקיות. אנו רק דורשים את הפעילויות שישפיעו על אופן היכולת לקבוע גבולות ברורים בינינו לבינם".

נשיא ארה"ב ברק אובמה ויו"ר הרשות אבו מאזן ממסיבת עיתונאים ברמאללה, מרץ 2013. רויטרס
אבו מאזן ואובמה ברמאללה/רויטרס

אובמה עצמו סייר בבוקר במוזיאון ישראל בירושלים בלוויית ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וסקר את המגילות הגנוזות. לאחר מכן נכנס הנשיא לחלק אחר של המוזיאון שבו הוקמה תערוכה טכנולוגית שמציגה פיתוחים של תעשיית ההיי טק הישראלית. אובמה לחץ את ידי הנוכחים ופגש את הזמר דודו פישר, וזה שר לכבודו "עושה שלום במרומיו". לשירה הצטרפו הנוכחים, ואובמה אמר: "יפה מאוד". משם המשיך הנשיא לתערוכה, ושם הוצגו בפניו הפיתוחים. בין השאר הוצגו בפניו רובוט ומצלמה לאיתור נפגעים באזורי פיגוע וקריסה.

נשיא ארה"ב ברק אובמה נפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ברמאללה, מרץ 2013. רויטרס
אבו מאזן ואובמה ברמאללה, היום/רויטרס

סגן שר החוץ לשעבר דני אילון התייחס לביקור אובמה ברשות הפלסטינית. במשדר וואלה! אמר אילון כי "אבו מאזן חלש. בקושי שולט על הפתח". לדבריו, "הפרובוקציה הפלסטינית תפגע בפלסטינים בראש ובראשונה. אובמה מימן בנדיבות את כיפת ברזל, והדבר יקל עלינו לקבל מימון נוסף לכיפות ברזל נוספות".

ח"כ איילת שקד (הבית היהודי) התייחסה במשדר וואלה! לחידוש ירי הרקטות לעבר יישובי הדרום הבוקר. "זה בא להמחיש לאובמה את המציאות האבסורדית שלאחר הנסיגה", אמרה. "החמאס השתלט על עזה. אני לא רוצה שכל אזור נתב"ג והמרכז יהפכו לאיזור מוכה טילים. כל נסיגה תוביל להשתלטות האיסלם הקיצוני".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לצד בכירי הרשות שקיבלו אותו במוקטעה, נערכה במרכז העיר הפגנה נגד ביקור אובמה. הבוקר פרסם ה"ניו יורק טיימס" דואר אלקטרוני שהגיע אליו, המעיד לכאורה על התגמשות של אבו מאזן בנושא הקפאת הבנייה בהתנחלויות. לפי הדיווח, יו"ר הרשות מסכים להקפאה סודית של הבנייה ומבקש רק הסכמה ישראלית לכך שגבולות 67' יהוו בסיס למשא ומתן עתידי. ואולם, זו עמדתו של אבו-מאזן כבר שנים. יו"ר הרשות ביקש יותר מפעם אחת להביא להקפאה, ולו חשאית, של הבנייה, ונראה כי אין בפרסום שום חידוש או גילויי גמישות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully